Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HEr i Norge er det mange oberoende verksteder som ikke vet HVA som skal gjøres til hvilke intervall. Blandt annatAdditivpåfyllning er det många som brenner seg på. Tar service hos oberoende verkstad pga. pris (hverken kunde eller verksat vet at det må fylles additiv), men må så inn til en Volvoverkstad pga. att motorlampan lyser, og visar seg att additivtanken har gått tom, och i yttersta konsekvens har partikelfilteret blivit forstørd pga. detta.

Vet ikke hvordan det er i Sverige, men her i Norge opererer Volvoverksteder KUN med fastpris, mens småverksteder ofte har timespris. Da blir det fort dyrt ved feilsøking, fastrostade deler osv.

Ang. 2.0 SW uppgradering så er jeg 100% enig i at det er idiotiskt att det inte finns några releasenotes/uppgraderingsbeskrivningar på hva som blir oppgraderat och hvorfor.
För att återkomma till service 2.0
När man laddar ner service programvaran så kan man se vilka Styrenheter som blir uppgraderade men inte vad uppgraderingen innehåller på en specifik styrenhet
sedan går det även att backa och gå in på specifik bil i Vidan och kolla vilka SW som laddats ner men jag har inte koll på om det går att se i efterhand vilka styrenheter som uppgraderats är nog andast vilken SW man beställt

//Goose
Man ska väl helt enkelt inte köpa nyare/dyrare/finare bil än att man har "råd" att underhålla den.
Det samma gäller "lull-lull". Om du inte vill betala för att få dem fixade ifall de strular, köp en bil utan "finesserna".
Vojje skrev:Man ska väl helt enkelt inte köpa nyare/dyrare/finare bil än att man har "råd" att underhålla den.
Det samma gäller "lull-lull". Om du inte vill betala för att få dem fixade ifall de strular, köp en bil utan "finesserna".
Jag vet inte om du menar mig, men att ha råd och att lägga mer pengar än nödvändigt är lite skillnad.
Jag vill inte kasta pengarna i sjön. Punkt slut.

Men men som jag skrev tidigare, att dryfta detta mer känns inte nödvändigt eftersom alla, kanske jag med, verkar hitta på egna slutsatser av vad alla egentligen menar, eller ta saker ur sitt sammanhang.
Det är väl inte svårare än att.
Var och en är kung i sitt egna kungarike där man styr riket med sin egna tro

Sedan är det inte värre än att båda sätt att serva bilen är rätt huvudsaken är trots allt Att bilen servas

Vem som gör detta är ointressant så länge du som bilägare har förtroende för den som utför arbetet och i slutändan är nöjd med det arbetet Du betalar för oavsett kostnaden är 100:-/timme eller 1000:-/timme Du väljer själv vad du tycker det är värt där av stället du servar din bil...

//Gooose
Bowen skrev:Nja nu handlar det inte om saker i all välmening som sägs, utan saker som är till 100% "klämma ur mer pengar av kunden"
Du behöver ju inte göra dessa sakar om de skulle föreslå det. Du beställer din service med 2,0, därutöver kommer verkstaden eventuellt påpeka vissa saker som du får ta ställning till om de skall göra. Om du anser att det är att "klämma pengar ur kunden" (dig) så säger du nej tack.
Uppgradering av SW görs aldrig vid s k anpassad service. Jag gjorde en dylik för ett tag sedan på Volvo och tog mej friheten att blunda för skyltarna vid ingången till verkstaden , ENDAST PERSONAL. Vad gjordes ? Olja + filter , rycka i bilbältena , luft i däcken, spolarvätska , batterititt dock ej i alla hålen, tryck på serviceindikatorn (tid 5 sek.) Allt detta kan vilken verkstad som helst utföra precis lika bra och är man det minsta händig kan man göra det själv, det blir varken sämre eller bättre. Kostnad på Volvo 2 425 kr hutlöst

kenneth
mörrum
VET du att ingen uppgradering av mjukvara görs då, eller TROR du det för att det inte gjordes vid just det specifika tillfället?

Till er som vet: Hur ligger det till?
Samt hur det ligger till om det tex finns någon kampanj som ska utföras, görs inte det i samband med anpassad service heller då eller!?
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.