NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cgpo
Jag har problem med min dieselvärmare (på min V50 2,0D, 2008), den startar ibland, ibland inte. Det började med att den rök massor, och hade tändningsproblem. Jag hade bilen på verkstad men de hittde ingen orsak problemen. De uppgraderade mjukvaran och rengjorde lite och sen tyckte dom att den verkade fungera. Det gör den också, men inte varje gång. Den ryker inte särskilt mycket nu men som sagt, den tänder bara ibland.

Någon som haft liknande problem? Jag har hittat några trådar med liknande men inte set någon direkt förklaring till problemet, hur löser man det, är ny värmare enda lösningen ?

Riktigt tråkigt, bilen har bara gått 4 000 mil!
av cgpo
Har pratat med en kollega som är lite bilintresserad, han blev inte förvånad - "Har haft samma problem, värmarna håller ju bara typ 4 - 5 år". Men bilverkstaden verkar inte uppleva samma sak, eller spelar dom bara?

Den enda jag kan trösta mig med är att försäkringsbolaget byter den så jag kommer undan med självrisken på 3000 sek.
av Pson99
Hej!

Vi verkar ju ha samma typ av problem (läs min tråd)...

Har kollat med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) och enligt dem täcks även min Dieselvärmare av
motorförsäkringen i maskinskadedelen :) Idag fungerade min dieselvärmare helt perfekt fram och tillbaka till jobbet -
men det blir väl snart att lämna in den på Volvo och kolla om de kan hitta något fel. Undrar om det måste mycket till
för man ska få hela värmaren utbytt med tanke på försäkringen?
Användarvisningsbild
av Doffen
Har hørt om flere tilfeller hvor styreenheten er defekt på disse Eberspacher varmerene.

Min forige bil, V50 My07 opplevde jeg at varmeren nektet å starte på tidsur først, men fyrte i gang når motor startet. Dette hendte først en 1-2 ganger i måneden. Så ble det oftere. Til slutt ville ikke varmeren starte på direktestart lengre, den forsøkte men nektet. Så kunne den plutselig fungere og gå helt fint og normalt.
Men til slutt nektet den å starte overhode. De prøvde å bytte det meste av deler på denne.

Var inne på verksted en 7-8 ganger før de konkluderte med defekt styreenhet.
Användarvisningsbild
av SvenB
Går värmarna överhuvudtaget att starta på sommaren? Jag vet att man förr fick rådet att starta värmarna då och då under den varma årstiden för att förlänga hållbarheten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
KKR skrev:Går värmarna överhuvudtaget att starta på sommaren? Jag vet att man förr fick rådet att starta värmarna då och då under den varma årstiden för att förlänga hållbarheten.
Jag har hört om en gräns vid 14 gr. ungefär, men vet inte om det gäller Eberspächer som sitter i s40/v50. Eberspächer rekommenderar att man drar igång den då och då även under sommaren.

Om man går på vad som verkar göra värmaren på "dåligt humör", så är det om den stängs av inom fem minuter från kall. Då luktar det diesel rätt mycket vilket inte är ett så bra tecken. Jag tror det bästa sättet att underhålla värmaren är att låta den gå varm ordentligt, t.ex. genom att använda direktstart innan man åker eller när man gör korta ärenden i affärer och motorn inte hunnit bli varm.
av lindzan
Upplever samma sak, ryker som besatt men startar inte på timer. Lönt att laga eller byta helt? Bilen har gått 32000...
Användarvisningsbild
av Perra83
Det finns renoveringssatser.

Har någon bytt glödstiftet?

Om den låter bra när den går så är fläkten okej. Det sitter en spridare va som kan gegga igen?

Klart att det är lönt att laga eller köpa en bättre begagnad på skroten. Laga den gamla själv och sälja.
av timebandit
Är på jobbet nu så kan svara mer utförligt sedan. Sök så hittar ni många frågor å svar om detta av mig. Har även en tråd i tips å trix på hur man renoverar värmaren... :-)

Att den låter bra betyder INTE att fläkten mår bra. Det görs även en diagnos på den vid start av värmaren.
Vad har du/ni för felkoder? Dem kan säga mycket.

Prova att ladda batteriet och sedan starta värmaren, värmarna är extremt känsliga och kräver ett BRA batteri. Det är inte alltid man får felmeddelande om detta.

Röken beror på mycket sot samt oförbränt bränsle pga att värmaren misslyckas med starterna...

Det är enkelt att byta delarna inne i värmaren men det tar lite tid å pilligt.
Det är korta körtider på värmaren den som dödar värmarna. Dem sotar helt enkelt igen. Egentligen är det en helrenovering man bör göra.
Byta/rengöra brännkammaren, stiftsilen, glödstiftet, flamvakten. Delarna finns att köpa billigare hos Eberspächer återförsäljare snarare än hos Bilia.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=88594
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=87883

Fick igång min för ca 1200:- tror jag. Dock skulle jag behöva byta fläkten i den då jag får felkod på den 1 av 10 starter men river inte ner värmaren förrens det det blir ca 50/50 i felstarter :)
av lindzan
Nu när jag fått min bil att starta igen (och 3700 fattigare) så var det dags att testa värmaren igen.
Första gången startade den som den skulle på timer. Sen startade den inte alls på varken timer eller direkt. Testade att köra en bit och starta direktstarten och då funkade det. Testade även på timer satt på 5 min framåt efter jag stannat, och då gick den igång. Men efter jobbet då den stått 9 timmar så startade den inte på timer, fast den stod PÅ när jag kom ut. dagen efter testade jag igen, men då stod den på AV när jag kom ut. Vad händer? Har hört väldigt många svar, vart är bäst att börja? Byta batteri? Eller bita i det sura äpplet och köpa en ny? (vad ligger priset på?)

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]