- tis 27 dec 2011, 23:13
#601251
Istället åker vi runt i bilar med för låg utväxling med högre förbrukning och högre ljudnivå som följd. En bil har numera normalt 6st växlar, vad är poängen med att 5 av dessa ska användas innan 70 km/h men sen ska bilen klara all acceleration på samma växel? Det här är nåt trams som motorjournalister fått fram genom att konstant mäta acceleration på högsta växeln.
Vill man slippa växla ska man köpa automat, inte kräva att bilens utväxling förstörs. Numera verkar det lyckligtvis bli lite bättre på den här fronten eftersom EU-specen påverkas positivt av högre utväxling på högsta växeln.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i