Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Lite OT kanske men: Är blocket osv samma på 3.2 som på t6 eller har volvo 2 helt olika 6or ?
Användarvisningsbild
av MartinS
Mccartney skrev:När jag beställde min xc70 D5 så nämnde faktiskt säljaren aldrig T6an....nu ska jag i och för sig dra hästsläp m.m så jag antar att för det jobbet så passar D5an utmärkt.

Sedan har jag aldrig kört en D motor så det ska bli kul.....

När jag först började titta på xc70 så var jag intresserad av 3.2an men den föll jo bort när jag började intressera mig för en helt ny bil.
Tyvärr inte helt ovanligt att säljarna bara pratar diesel dessa dagar. När jag i sommras var inne hos flera volvoåterförsäljare och pratade xc60 T6 vs D5 så kontrade ALLA säljre med att 'Ingen köper bensn idag'. Jag fick tjata mig till offerter på T6. märkligt...

/Martin
av Lövet
3.2an är långt bättre än sitt rykte i Sverige. Snålare än 2.5T, skönare ljud, billig service. Dock krävs det att man varvar lite men vad spelar det för roll när motorn är helt vibrationsfri och dessutom låter skönt? Varför alla måste köra om på högsta växeln i Sverige övergår mitt förstånd...
av Lövet
Istället åker vi runt i bilar med för låg utväxling med högre förbrukning och högre ljudnivå som följd. En bil har numera normalt 6st växlar, vad är poängen med att 5 av dessa ska användas innan 70 km/h men sen ska bilen klara all acceleration på samma växel? Det här är nåt trams som motorjournalister fått fram genom att konstant mäta acceleration på högsta växeln.

Vill man slippa växla ska man köpa automat, inte kräva att bilens utväxling förstörs. Numera verkar det lyckligtvis bli lite bättre på den här fronten eftersom EU-specen påverkas positivt av högre utväxling på högsta växeln.
av 2444ever
Utväxlingen i 5an på min V70 känns löjligt låg. Känns lagom för 70-80 möjligen, men knappast för 110. Och som sagts, ska man köra om snabbt så växlar man ju ner.
Tror t.o.m att det var högre utväxling på 5an i min gamla 244, men jag har inte kollat det.
av perhall
2444ever skrev:Utväxlingen i 5an på min V70 känns löjligt låg. Känns lagom för 70-80 möjligen, men knappast för 110. Och som sagts, ska man köra om snabbt så växlar man ju ner.
Tror t.o.m att det var högre utväxling på 5an i min gamla 244, men jag har inte kollat det.
Den varvar väl runt 3000 i 120? Det är ganska normalt. En 2,0F är uppe i 3000 redan vid 105..=(

Håller med Andreas om att många bilar varvar alldeles för mycket, särskilt i Sverige där motorvägskörning inte kräver mycket acc-resurser på högsta växeln.

Komiskt att Merca så länge levde efter mottot att bilen skulle varva ur i toppfart. En 300 SEL-89 varvar 6000 i 210. Sjukt. Och en 280S-77 5000 i 155. Samtidigt fanns ett antal andra bilar som hade en olycklig kombo av för låg effekt och för hög utväxling. Har själv haft en Audi 100 GL5E-81 och kört mycket med en 744Gl-86 som var helt död på femman. Den varvade 4000 i 120 på 3:an (mätarhastighet). På femman brölade den bara när man gasade. Det är ju bra om bilen klarar 1% uppförsbacke på högsta växeln i motorvägsfart... 520i-84, Nissan Micra-84 och Passat GL5E-83 är andra bilar som var för högt växlade.

Min T4 varvar 2000 i 96. Det är ganska lagom men jag tror att den blir ännu högre växlad snart för i ett pressmeddelande om sänkt EU-mix för T3 skriver Volvo att "utväxlingen har anpassats" - och det innebär förmodligen högre utväxling.../PH
perhall skrev:...
Den varvar väl runt 3000 i 120? Det är ganska normalt. En 2,0F är uppe i 3000 redan vid 105..=(
...
Menar du normalt som i "normal standard" eller som i "bra"? Jag tycker inte det är bra iaf.
Nu vet jag som sagt inte om det var högre utväxling på min 244 men den kändes bekvämare i 110, och behövdes det så växlade jag bara ner. Håller med Andreas, föredrar lägre varv och växla ner vid behov.
av Eurowaggon
Har en 3,2 l. S80 AWD sedan 2007 sumum. Om du vill ha en bil med mjuk gång (tyst och skön) välj 3,2 annars T6 som blir en helt nnan bil. Drar 0,85 på landsväg (I sverige)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]