- tis 27 dec 2011, 15:20
#601100
Nu säger du väl emot dig själv? Du rekommenderar 1.6D istället baserat på att den är miljöbil men den har ju inte mer förmåner än vad 1.8F har. Båda har gratis vägskatt om de köps nya men eftersom vi pratar om begagnade bilar så spelar inte det nån roll. Om man jämför en äldre 1.8F med en nyare 1.6D där den ena sålts med fri vägskatt så skiljer alltså 930kr x antal år som är kvar av den fria skatten på dieseln. Väldigt små pengar i sammanhanget.
Eller är din poäng att rekommendera AFV istället? Jag följer inte med riktigt. Ska man jämföra ekonomiskt utfall mellan 1.8F och 1.6D så bör man räkna med de oerhört mycket högre servicekostnaderna på 1.6D också.
Åker: Tesla M3 AWD LR -22, XC70 -05 & BMW 335i M-Sport cabriolet -10
Tidigare: BMW 320xDAT -14, BMW 335i DCT cab -11, Audi E-tron S-line -20, V70 2,4 -03, Audi A4 2.0TDiQ S-line -19, Passat 2.0TDI 4M R-line -17, BMW E61 530xD -08, Subaru Outback 2,0d -11, V60 D3 Summum -11, Peugeot 308SW 1.2t Allure, BMW 540iA E60 M-Sport -08, V60 D5 AWD -11, V60 T3, VW Touran TDi, BMW 325i Touring M-Sport, BMW 525dAT, BMW 325iAT, Volvo V70II 3.2, BMW Z4 3.0, S40N T5 AWD, BMW 530i