Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av len
MartinS skrev:
len skrev: Har en lång backe på landet. om det ligger 15 cm snö, jobbar bilen sig uppåt, men sdtc drar ner momentet när det slirar överallt (innebär att motorn stryps ner). Till slut står jag där mer ett/två slirande hjul. Så då kopplar jag ur dstc och motorn håller varvet uppe, det spinner och slirar men jag kommer upp! Sedan återkoppla dstc och köra vidare. Det är väl enda gången man labbar med knapparna??
Det var ungefär så jag tänkte mig. Men kommer du igång bra i backen igen när du kopplat ur dstc eller får du 'ta om'?

Hade det inte variy bra om man kunde koppla ur antisladd och antispinn separat kan jag tycka, eller är en viss del av antisladdsystemet alltid inkopplat kanske, även om dstc är 'av'.
Martin
/Martin
Jo, bara att backa tillbaka och ta om. Just då var det med en -04. brant som tusan på ena sidan och backe ner till båthuset. Fastnade och funderade på bärgare... det var nog 25 cm oplogat. Men ur med elektroniken och full gas. Sprätte upp som tusan.

Oavsett alla praktiska eller teoretiska diskussioner ovan (vissa har, andra har ingen erfarenhet verkar det som?), så den jag hade -99, med viskokoppling, var outstanding. Nu funkade min ovanligt bra även när jag sålde den efter 16000 mil. Kopplade in bakaxeln med knappt något spinn fram. Var nog ett udda exemplar?? Diffbroms på bakaxeln, så den tog jag mig fram på alla underlag så länge den inte hängde sig på underredet. Det är den enda som jag kom upp för en blankisig backe med dubbfritt på!! Och inget tjafs med antispinn hade den!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av LordVader
Ser fram emot lite bilder från apersson och övriga!

Själv får jag ge mig till tåls några veckor tills min XC70 kommer... Men gärna bilder!

Och ett stort tack för alla intressanta inlägg!
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där eländet som kallas för "jobb" ockuperar alla timmar med någorlunda fotovänligt ljus utomhus, dessvärre.
Användarvisningsbild
av apersson850
Så här ser det ut.
Bild
Nu har ju snön smält, så nu gick det bra att komma upp även med DSTC inkopplat.
På bild ser sådana här backar aldrig speciellt mycket ut för världen, men när man sitter i bilen känns det som om man gått in i raketprogrammet. Bara himlen syns framåt.
Senast redigerad av 2 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:Jag trodde jag skulle kunna länka in en bild här, men Google håller på att förstöra alla användbara funktioner i sitt webalbum, förmodligen i ett försök att bli lika "inne" som Facebook.

Men om ni följer den här länken bör ni kunna se bilen i backen i alla fall. Tror jag. Nu har ju snön smält, så nu gick det bra att komma upp även med DSTC inkopplat.
På bild ser sådana här backar aldrig speciellt mycket ut för världen, men när man sitter i bilen känns det som om man gått in i raketprogrammet. Bara himlen syns framåt.

Länken verkar inte funka, inte för mig i alla fall.
Testa imageshack.com?

Edit/

Nu fick lofgren till bilden!

Nej den ser verkligen inte ut mycket för världen den backen. Men det är säkert så du säger så klart!

Jag stannade i min galna backe hemmavid när jag hade en hel del snö för ett tag sen,
En av gångerna bara tuggade den sig upp.
Nästa gång började framvagnen svassa fram och tillbaka innan baken kopplades in..

Två olika resultat. Men upp kom jag utan problem.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tack för hjälpen, Löfgren. Jag pillrade lite förvirrat i den nya layouten i Picasaweb innan jag gav upp och gjorde en länk som jag själv kom åt, i alla fall.

Backen är kort, bara en billängd lång. Men det spelar ju ingen roll när det gäller att se om man kan komma igång efter att ha stannat. Det är när man har farten uppe som längden på backen kan spela roll, då fartöverskottet kan ta slut innan backen gör det, om man har otur.
Efter dagens fotografering krävdes det mycket gaspådrag, reducerat som det blev av antispinn, för att komma igång. Men igång kom den. Tidigare när det låg lite snö i gräset gick det inte alls med DSTC tillslaget. Utan antispinn däremot, tuggade den sig genom snön och hittade fäste där under. Får väl se om det blir lite mer snö igen runt nyåret. Skulle kanske kunna åstadkomma en video på Youtube i så fall, så man ser bättre hur det tuggas på.

Av någon anledning ser det alltid väldigt fjuttigt ut, när man fotograferar en backe sådär. Men när man är på väg fram mot den här backen känns den mer som en vägg (nåja).
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:Tack för hjälpen, Löfgren. Jag pillrade lite förvirrat i den nya layouten i Picasaweb innan jag gav upp och gjorde en länk som jag själv kom åt, i alla fall.

Backen är kort, bara en billängd lång. Men det spelar ju ingen roll när det gäller att se om man kan komma igång efter att ha stannat. Det är när man har farten uppe som längden på backen kan spela roll, då fartöverskottet kan ta slut innan backen gör det, om man har otur.
Efter dagens fotografering krävdes det mycket gaspådrag, reducerat som det blev av antispinn, för att komma igång. Men igång kom den. Tidigare när det låg lite snö i gräset gick det inte alls med DSTC tillslaget. Utan antispinn däremot, tuggade den sig genom snön och hittade fäste där under. Får väl se om det blir lite mer snö igen runt nyåret. Skulle kanske kunna åstadkomma en video på Youtube i så fall, så man ser bättre hur det tuggas på.

Ja video hade vart kul!
Du har ingen vanlig V70 att testa i samma backe?
Jag skall försöka komma ut med min gamle harv med någon dag och filma lite typ.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, för närvarande har jag bara XC70:n. 945:an har jag sålt och 854:an har jag pensionerat. Men hade jag ställt 850:n i den backen hade det varit tur att det inte finns något hinder för att backa ner igen, för upp hade den aldrig kommit. Inte ens utan snö. Det var tillräckligt brant för att det skulle vara med viss tvekan idag, när det regnat hela dagen och jag "fixat" till lite spår vid den ena sidan, när det slirade i snön tidigare. Notera att det är en extra håla under vänster bakhjul. Det syns på bilden att det är extra mycket plats i det hjulhuset. Med tanke på att spåret då är extra kladdigt där och det hjulet står med dåligt marktryck innebär det här att det i princip handlar om start med tre hjul som gör någon nytta.

Bowen, kom hit med harven så kan du prova start i samma backe. Jag har ett släp att hänga efter om det blir för lätt.
Användarvisningsbild
av Bowen
apersson850 skrev:Nä, för närvarande har jag bara XC70:n. 945:an har jag sålt och 854:an har jag pensionerat. Men hade jag ställt 850:n i den backen hade det varit tur att det inte finns något hinder för att backa ner igen, för upp hade den aldrig kommit. Inte ens utan snö. Det var tillräckligt brant för att det skulle vara med viss tvekan idag, när det regnat hela dagen och jag "fixat" till lite spår vid den ena sidan, när det slirade i snön tidigare. Notera att det är en extra håla under vänster bakhjul. Det syns på bilden att det är extra mycket plats i det hjulhuset. Med tanke på att spåret då är extra kladdigt där och det hjulet står med dåligt marktryck innebär det här att det i princip handlar om start med tre hjul som gör någon nytta.

Bowen, kom hit med harven så kan du prova start i samma backe. Jag har ett släp att hänga efter om det blir för lätt.

Ja ok.
Men nöje! Bor du i krokarna så hade det vart roligt?

Kollade nu, traryd är lite för långt :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag drog precis loss ett traktorsläp på en duktigt lerig skogsväg med min XC60 utan minsta problem. Det var helt odramatiskt och jag märkte inte av något nämnvärt hjuspinn innifrån kupén, jag måste säg att jag jag är mäkta imponerad. De gigantiska 235/65-17 hjulen var leriga en bra bit in på fälgen efter utryckningen...

Idag är en kul dag :-)

/Martin
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 25
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3