- tor 22 dec 2011, 13:56
Oavsett alla praktiska eller teoretiska diskussioner ovan (vissa har, andra har ingen erfarenhet verkar det som?), så den jag hade -99, med viskokoppling, var outstanding. Nu funkade min ovanligt bra även när jag sålde den efter 16000 mil. Kopplade in bakaxeln med knappt något spinn fram. Var nog ett udda exemplar?? Diffbroms på bakaxeln, så den tog jag mig fram på alla underlag så länge den inte hängde sig på underredet. Det är den enda som jag kom upp för en blankisig backe med dubbfritt på!! Och inget tjafs med antispinn hade den!! :mrgreen:
MartinS skrev:Jo, bara att backa tillbaka och ta om. Just då var det med en -04. brant som tusan på ena sidan och backe ner till båthuset. Fastnade och funderade på bärgare... det var nog 25 cm oplogat. Men ur med elektroniken och full gas. Sprätte upp som tusan.len skrev: Har en lång backe på landet. om det ligger 15 cm snö, jobbar bilen sig uppåt, men sdtc drar ner momentet när det slirar överallt (innebär att motorn stryps ner). Till slut står jag där mer ett/två slirande hjul. Så då kopplar jag ur dstc och motorn håller varvet uppe, det spinner och slirar men jag kommer upp! Sedan återkoppla dstc och köra vidare. Det är väl enda gången man labbar med knapparna??Det var ungefär så jag tänkte mig. Men kommer du igång bra i backen igen när du kopplat ur dstc eller får du 'ta om'?
Hade det inte variy bra om man kunde koppla ur antisladd och antispinn separat kan jag tycka, eller är en viss del av antisladdsystemet alltid inkopplat kanske, även om dstc är 'av'.
Martin
/Martin
Oavsett alla praktiska eller teoretiska diskussioner ovan (vissa har, andra har ingen erfarenhet verkar det som?), så den jag hade -99, med viskokoppling, var outstanding. Nu funkade min ovanligt bra även när jag sålde den efter 16000 mil. Kopplade in bakaxeln med knappt något spinn fram. Var nog ett udda exemplar?? Diffbroms på bakaxeln, så den tog jag mig fram på alla underlag så länge den inte hängde sig på underredet. Det är den enda som jag kom upp för en blankisig backe med dubbfritt på!! Och inget tjafs med antispinn hade den!! :mrgreen:
xc70, D5, Automat, + wide glide i garaget