NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

God morgon.

Har försökt googla men hittar bara vilket fett det är när man renoverar bromsok och det är ju inte det jag är ute efter =)

Skall åka till Biltema imorgon å titta på en domkraft. Tänker då passa på att köpa ev. fett som man bör använda när man byter bromsbelägg. Förr så använde jag alltid kopparpasta på anläggningsytorna(ej fram å baksida) på beläggen. Någonstans så vill jag minnas att kopparpasta kanske inte riktigt är rätt att använda utan det är något fett man skall ha?

Är det någon som vet vilket fett jag behöver köpa (gärna på Biltema då jag ändå skall åka dit). Finns en hel del att välja mellan.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
Klart att du ska använda kopparpasta eller kopparfett om du hellre vill kalla det så.
Om du tittar på CRC kopparpastatub ser du en skivbroms och det är även markerat var du ska smörja.
Experter på ämnet menar att man bör smörja upp bromsarna minst en gång om året.
Krångla inte till detta i onödan och lycka till med bytet.
Undrar vad det är jag tänker på då... Är det kanske glidpinnar osv som inte skall smörjas med kopparpasta men som skall smörjas med annat fett tro? Nått är det iaf.

Tack för svaret iaf, så länge ingen annan säger nått annat så kommer jag köra vidare med kopparpasta då =)
Användarvisningsbild
av Vojje
Glidpinnar kan med fördel smörjas med CRC Bräklube.
Vissa menar att kopparpastan fräter på gummit vid pinnarna och är man rädd för det kan Bräklube vara att föredra.
Ja, så kanske det var ang. kopparpasta och gummi... Har för mig att det var något iaf.

Edit:

För att slippa en tråd till så undrar jag om någon här vet hur man skall lyfta med en garagedomkraft samt hur man stödjer bilen korrekt med pallbockar? Dem 2ggr som jag lyft bilen så har jag lyft där originaldomkraften skall sitta, dvs att jag lyft på den falsade biten som är kanske 3mm tjock/bred? Det lär ju knappast vara bra iaf.
Vore väldigt tacksam med bra bilder som visar hur/vart jag skall lyfta och stödja bilen.

Bilen är en V50 2.0D som skall lyftas.
Jag vet att volvo rekommenderar ett silikonfett som medel
på anläggningsytorna mellan bromsbeläggen och oken.

Jag orkade dock aldrig pallra mig till ÅF för inköp så det fick bli något annat
keramiskt fett som iaf tål de temperaturer som kan uppstå vid bromsarna.
Har för mig att det var något fett iaf som rekommenderades... Får ta å kolla på detta någon annan gång. Denna gången får jag köra på kopparpasta.

Måste man byta låsbyglarna till beläggen varje gång man byter eller gör man det bara när dem är deformerade eller dyligt?

Vart sätter jag pallbockarna på bästa ställe? Både fram å bak.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]