Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Jag vill och behöver ha en ny garagedomkraft då den jag har är sliten och dessutom så kommer den inte under min gamla V70. V50 klarar den utan problem.
Så en låglyftande domkraft är ju vad jag vill ha. Sedan vill jag även ha en som har en större lyftkopp och inte dem små som brukar finnas.

Har googlat lite och har hittat 2st, en från Jula och en från Biltema.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ton-15821/
http://www.jula.se/domkraft-1-5-ton-601023

Det verkar inte skilja så mycket mellan dessa. Det skiljer lite i lyfthöjd men frågan är om ca 4cm lägre/högre har någon betydelse? Biltemas är även snablyftande men det är ju inte jätteviktigt då man är van att få pumpa lite :)
Priset skiljer ju dock hela 1000:- nu när Jula verkar rea ut sin för 995:-
Har inga problem att lägga 2000:- om det är motiverat att den verkligen är bättre.

Är det någon som har provat Julas respektive Biltemas lättviktiga domkrafter och som kan tala om vilken ni föredrar?

Eller vet ni någon annan domkraft som är bättre men som ändå inte kostar mer än 2000:- ? Krav är att den måste vara låglyftande och ha större lyftkopp.

//Kensy
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle nog satsa på Biltemas den lyfter ju faktiskt dryga 6cm högre än Julas och själv tycker jag att varje cm uppåt känns viktigt vid vissa under bilen jobb. Lägg du en tusing mera om du känner att du har råd, tyckte dessutom att Biltemas kändes väldigt lättmanövrerad när jag testade en i kompisens garage. Snabblyftningen är också smidig ibland.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Dem som Jula säger är inte mycket att ha. Dem är mest kända för att man lär börja med att renovera dem eller vänta på det oundvikliga oljeläckaget pga usla tätningar. Så av dem 2 är ju Biltemas variant den självklara vinnaren. En sån finns i garaget, men på den har bland annat sadeln försvunnit och rullen som den ska rula på är borta.

Jag har föregångaren till denna, lite klumpig att ha med att göra med men är fruktansvärt nöjd ändå: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ton-15818/
av timebandit
Tack för era ord. Man vill ju gärna göra ett bra köp direkt och slippa vela å hålla på.

Om ingen har mer eller annat å säga så får det bli Biltemas.
Jag behöver nog prioritera lyfthöjden också tror jag, behöver komma in å kräla under bilen också.
Vill gärna hålla ner vikten då utrymmet i garaget inte är så bra, så att kunna flytta runt den lite enklare vore ju kanon. Där väger ju Julas ca 7kg mindre.
35kg väger din föregångare, känns det att den är jobbig att flytta runt? Får väl åka å känna lite på dem först antar jag.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
timebandit skrev:35kg väger din föregångare, känns det att den är jobbig att flytta runt? Får väl åka å känna lite på dem först antar jag.
Visst är det trökigt att den väger en del, men så länge man alltid har den på golvet och inte byter däck på tid så spelar det ingen roll.
av timebandit
Byter aldrig däck på tid men skulle vara så brådis brukar jag göra det på jobbet där golvet är planare och är av betong = Enklare.

Googlat lite idag ang. domkraft och det visar sig att Julas e rena skiten iaf. Några tyckte Biltemas också var dåliga, iaf den i aluminium som jag tänkte på. Den som väger så mycket lyfter både lägre och högre, bara några millimeter men iaf. Dessutom klarar den 1 ton mer.

Jag gör så så att jag kommer känna å klämma, leka å rulla med båda imorgon så får jag se vad som köpes.
Frågan är om 1000:- extra är värt att få snabblyft och lättare vikt när den bara skall vara i mitt lilla flerbilsgarage. Den tunga blir ju även jobbigare att stjäla :)
av timebandit
Har ett väldigt ojämnt garagegolv dessutom, inte plant heller för den delen. Dem vanliga mindre organgea domkraften har jag men den har tendens att faktiskt släppa på framhjulen... Lite läskigt ibland.
Så kanske tung och mindre lätt för att välta kanske är rätt väg att ta.

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Ja fungerar inte låset är det en sä[…]

Hej, Har nyligen blivit ägare till en Volvo […]

Häromdagen när jag cyklade hem frå[…]