Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DocSeverinsen
okej. Så rent teoretiskt så kan problemen bero på batteriet? Jag kan inte säga att den är mer lättstartad när batteriet är fulladdat. Det enda jag kan konstatera att bilen är lättstartad då den är relativt varm. Vet inte om det utesluter olika felkällor, men det känns som om glödningen kan vara en trolig källa till varför jag har problem.

Vad kan övriga felkällor vara?

Dessa har varit uppe i tråden tidigare:

Dålig kompression - Toppen nyligen renoverad och testad så detta borde anses uteslutet
Dålig bränsletillförsel - Bilen går bra och om pumpen skulle vara dålig borde det väl märkas även under gång?
Dåliga insprutare - JA, vad sägs om detta. En del säger att det i så fall märks på ett högre returflöde. Vet dock inte om det påverkar vid start, och om det i så fall även borde märkas under gång?

Kom gärna med fler uppslag

edit: pratade med en kille på dieselverkstaden och det troligaste är kanske att en spridare är kass och läcker tillbaks för mycket, som någon annan antydde tidigare.
av Diesel9
Hej!

Hur långt har bilen rullat? ??:-/
Vet du om dom bytade spridarrören för släpper man rören så ska dom helst bytas, troligen har du felet i spridarna att dom läcker igenom lite så du får inte upp comirail trycket tillräckligt mycket när bilen är kall. När bilen väl startar så brukar dom gå normalt direkt.
Enda sättet är att koppla upp bilen på volvo och kolla trycket vid kallstart eller byta alla spridare och rör. Byta inte bara den som läcker då får du tillbaka felet ganska snart igen

Har haft detta fel tidigare på en bil och letade länge efter felet. :-)-)

Mvh Markus
Användarvisningsbild
av isak
det finns mätglas som ansluts istället för läckolje ledningen på alla spridare o klämma ihop returen o starta så synns det i mätglasen fort ca 15 sek vilken som är defekt. då räcker inte flödet hålla trycket uppe till de övriga spridarna.
Isak
av DocSeverinsen
Vet inte om det har något med "felet" att göra, men när bilen "hostar" igång (tänder till sporadiskt innan motorn startar på riktigt) så kommer en felkod upp på instrumentet. Den har nr 109. Någon som vet vad det innebär?

Jag börjar luta mer åt att det är något med insprutningen som är defekt. Dels så finns det en ventil på railen som kan lösa ibland och måste bytas, eller så är det tätningen inuti någon/några spridare som är kass (som några andra varit inne på) så trycket ine blir tillräckligt högt.
Får se vad det ger... Är dock lite nyfiken på felkod 109...
av DocSeverinsen
DocSeverinsen skrev:Vet inte om det har något med "felet" att göra, men när bilen "hostar" igång (tänder till sporadiskt innan motorn startar på riktigt) så kommer en felkod upp på instrumentet. Den har nr 109. Någon som vet vad det innebär?

Jag börjar luta mer åt att det är något med insprutningen som är defekt. Dels så finns det en ventil på railen som kan lösa ibland och måste bytas, eller så är det tätningen inuti någon/några spridare som är kass (som några andra varit inne på) så trycket ine blir tillräckligt högt.
Får se vad det ger... Är dock lite nyfiken på felkod 109...
Okej, denna historien börjar närma sig sitt slut.
Hade bilen inne på Volvo för att mäta upp returflödet. Detta visade att spridare 3 och 4 va kass och läckte tillbaks alldeles för mycket, så nu är det bara att byta.
av joacimmelin
Gammal tråd men jag söker lösning på exakt samma problem som du upplevde med din bil. Jag bytte batteri och bilen startar åtminstone men jag får å andra sidan ingen synlig felkod (har inget mätinstrument eller dyl. att koppla in och kolla).

Vad kostar ett spridarbyte på verkstad? Kan man göra det själv om man är hyfsat tekniskt begåvad?

Har en Volvo XC70 D5 av 2004 års modell.
av DocSeverinsen
Hejsan

I mitt fall va det två spridare som hade inre läckage. Man kan antingen köpa nya spridare eller låta någon renovera de gamla, vilket blir nästan lika dyrt som att köpa nya. Tror även det finns företag som har renoverade utbytesspridare.

Nej, det är inte speciellt svårt att byta spridare om man är någorlunda van att meka. Det man behöver förutom själva spridaren är kopparbrickan som tätar samt den förspända brickan + skruvar som håller fast spridaren. Räkna med ca 3000 kr per spridare.
Volvo rekommenderar också att man ska byta spridarrören, men enligt den välrenomerade dieselverkstad jag haft kontakt med behövs det inte om rörets ändar inte blivit för platta (då håller de inte tätt).
Det är väldigt viktigt att alla delar och ytan nere i motorblocket är rena. Var försiktig så inte ytan nere i blocket blir repig!!!

Det svåra är att veta vilken/vilka spridare som är kass. Jag lämnade in min bil för att mäta upp flödet genom spridarna för att på så sätt hitta vilka spridare som var dåliga. Fick offert på byte av två spridare med tillbehör samt felsökning. Kostade ca 12000 kr.

Flödesmätningen kostade knappt en tusing och det rekommenderar jag att göra om du tror att det är dem det är fel på.
Användarvisningsbild
av isak
Kan lyckas o göra en liten fräckis själv.
Koppla bort läcoljeledningen på alla spridare o sätt en slangtång ha någon att starta motorn o iaktta vilken /vilka spridare som har extremt flöde av läckbränsle. Den/ de spridarna är defekta.
Verkstäder sätter ett plaströr med gradering o kör till de ser hur nivån påverkas givetvis exaktare.
Isak/
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]