Jag har aldrig påstått att lådan skulle vara dålig, jag har bara sagt att den är programerad med två grundmål.
-Superkomfort (mycket slirande och mjuka växlingar) precis som du säger.
Steff 99 skrev:Vid normal körning växlar lådan helt sömlöst, man ser bara på varvräknaren att den växlar
-Sportighet, volvo verkar ju vilja ta premiumpoäng mot tyskarna här, det ger ju dock rätt mycket varv och kickdowns.
Jag är ute efter något helt annat i mitt dieselskåp, för mig får växlingarna gärna kännas vid normal körning på bekostnad av komforten om det gör bilen mycket snålare.
För att göra alla glada hade de ju varit superenkelt med ett ecco läge och inte bara ett sportläge och ett normalläge så hade jag varit supernöjd med lådan, men det hade kanske förstört Volvos abition att vara "sportig".
Steff 99 skrev:Ang. förbrukning, som du själv skriver så kör du sällan mer än i 5 min och mellan skola, stall, jobb och vad det nu är, självklart har du hög förbrukning ...det har väl alla de första km oavsätt det går uppför eller på platten innan motorn har normal arbetstemp samtidigt som man har en mängd start o stopp.
Visst har alla hög förbrukning vid den typen av körning men för mig diffade det ju bortåt halvlitern vid sådan "idiotkörning". Nästa litern med manuell och nästan 1,5 liter med aut.
Jag är fortfarande helt övertygad om att den skillanden mellan manuell och automat skulle kunna vara noll om det funnits ett ecco läge på automatlådan.
De som inte gillar att växlingarna känns lite eller att man känner lite av motorns vibration om man ligger på lågt varv med lockuppen låst behöver ju inte köra i ecco läget då. Det är ju inga dyra mekaniska saker som behövs, bara ett körprogram till i mjukvaran med lite andra parametrar.
Alla förare är inte lika, trådskaparen hade ju lämnat in sin bil 2 ggr för att han tycket det slirade för mycket,
ture67 skrev:Jag undrar om någon mer än jag har samma problem med lock-upfunktionen i Geartronic-automatlådan på en XC70 D3 2012. Problemet är att om bilen stått ute över natten vid kall väderlek (dvs från 5 plusgrader eller kallare) så fungerar inte lock-up på någon växel alls förrän efter ca 5 minuters körning. Upplever detta som väldigt irriterande eftersom lådan slirar och det är svårt att få upp farten vid acceleration. Har lämnat in bilen vid 2 tillfällen och Volvo verkar inte ha någon lösning på problemet.
Nästa förare hade kanske tyckt att det var superkomfortabelt med slirandet.
Varför inte låta föraren själv få välja de med ett ecco läge så blir alla glada, jag känner igen mig till 100% ????
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.