Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XLR8MF
#599723
När lock-up inte är aktiverat så kan man märka detta bland annat genom att om man åker i konstant fart och blippar lätt på gasen så ökar vartalet utan att motsvarande händer på samma sätt med hastigheten. Exempelvis om man ligger på 2000 rpm och blippar på gasen så går vartalet under kort tid upp till 2300 rpm men hastigheten har inte ökat med 15% på denna 2 sekunders manöver och vartalet hoppar tillbaka direkt till 2000 rpm.
av Steff 99
#599760
Man känner inte när den låser look upen, det enda man kan se det på är varvräknaren att den är stabi,l både när man ökar gasen marginellt eller släpper av då står den kvar på samma varvtal.
Volvos automat som sitter i de stora dieslarna växlar lika bra som alla andra märken, vid normal körning märker man ingen slirning, att som någon påstår att lådan gör så motorn tokvarvar är "bull" eller så bär man sig ganska konstigt åt när man kör, möjligtvis kör man som vissa taxichaffisar "av eller på" med gasen.
Vid normal körning växlar lådan helt sömlöst, man ser bara på varvräknaren att den växlar.
Vid kraftig accelaration känns växlingarna , men det gör det i alla lådor

Förmodligen har bensin och diesel motorerna olika programvaror i automatlåden , då man förmodligen eftersträvar olika växlings mönster...men det för någon specialist svara på.
Användarvisningsbild
av apersson850
#599793
Det är just efter en kallstart, då, utan motorvärmare, som motorn varvar påtagligt mycket mer än vanligt. Första gången jag var med om det kollade jag om jag av misstag fått i sportläget.
av XLR8MF
#599812
apersson850 skrev:Det är just efter en kallstart, då, utan motorvärmare, som motorn varvar påtagligt mycket mer än vanligt. Första gången jag var med om det kollade jag om jag av misstag fått i sportläget.
Det är säkert kopplat till värmning av katalysatorer i startläget och sedan så är det ju viktigt för det mekaniska slitaget att så snabbt som möjligt nå arbetstemperatur vilken går fortare om varvtalen är högre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#599913
Steff 99 skrev:att som någon påstår att lådan gör så motorn tokvarvar är "bull" eller så bär man sig ganska konstigt åt när man kör, möjligtvis kör man som vissa taxichaffisar "av eller på" med gasen.
Allt är relativt, Jag har en lång stigning på några kilometer när jag kör iväg hemifrån, Med manuell matar jag i växlarna och ligger på 1500 rpm och 80-90 km/h, med automaten gick det inte på något sätt att komma under 3000 rpm innan den var genomvarm (jämn fart, jämn gas), Det gjorde ju att förbrukningen låg på över 2 l/mil uppför hela backen och medelförbrukningen på jobbpendlingen slutade på långt över litern då jag har nära till jobbet.

Jag vet att du tycker jag kör som en kärring eftersom jag kört dieselfemman även med bara FWD och ändå inte spunnit ihjäl mig ännu.

Du tycker nog att 3000 rpm är lågt varv som bara den. Själv kan jag dock köra min bil en hel vecka utan att ha varvat över 3000 och då tyckte jag att automataren tokvavade motorn innan den var uppe i temp.
av Steff 99
#599963
Med en Diesel händer det sällan eller aldrig att jag är över 3000varv om jag kör i city.
När man varvar över 3000 varv är möjligtvis vid omkörningar.
Detta som du påstår vara tokvarvning och jag benämner slirning kanske är att varvtalet höjs mellan 2-400 varv, men det är märkbart och framförallt syns det på varvräknaren.
Skulle man ligga på detta varvtal och slira som du nämner i flera km så är det fel på bilen för det är inget som är normalt.
Jag kör ett antal olika dieslar med aut under veckorna ofta är de kalla och har stått ...men det du talar om inträffar aldrig.
Ang. förbrukning, som du själv skriver så kör du sällan mer än i 5 min och mellan skola, stall, jobb och vad det nu är, självklart har du hög förbrukning ...det har väl alla de första km oavsätt det går uppför eller på platten innan motorn har normal arbetstemp samtidigt som man har en mängd start o stopp.
Men självklart tycker man en mannuellåda är bäst så köper man en bil med en sådan, men att fördömma automaterna för det inte passar ens eget körsätt är lite konstigt.
Hade automaten varit så frukansvärt dålig som du vill göra gällande i alla dina kommentarer så hade ingen kört automat.
Användarvisningsbild
av apersson850
#599970
Jag provade en gång, på den tiden när jag hade två km till jobbet (men oftast körde bil, för jag behövde bilen i jobbet nästan varenda dag), att mäta förbrukningen med kall resp. varm motor på denna sträcka. Detta var då med den 850 Turbo som jag hade tidigare.
Först körde jag sträckan mellan jobb och bostad med kall motor och lät färddatorn registrera medelförbrukningen. Körstilen var som vanligt, lugn och sansad tätortstrafik. Växla tidigt, inga våldsamma gaspådrag.
Sen körde jag en mil ungefär, för att värma upp motorn.
Därefter körde jag samma sträcka igen, jobbet till bostaden, så ilskt jag bara kunde utan att hamna skyhögt över hastighetsbegränsningarna. Full gas vid vartenda pådrag, lättade bara för att dämpa hjulspinnet i kurvorna. Trots att motorn B5234T har en väldigt "variabel" förbrukning, som ökar kraftigt om man kör som en tok, lyckades jag inte få bilen att ta lika mycket per mil på dessa kilometer med varm motor som den gjorde med kall motor.

Nu var detta ju med en i förhållande till dagens maskiner omodern motor, men det visar ändå lite på vilken skillnad det är på kallstart och varm motor.

Jag kunde också se på den 744 GLT 16 valve som jag ägde för ännu längre sedan, att när det var riktigt kallt ute, kanske -10°C, tog det tre mil längs E4 innan oljetrycket var nere på normal nivå. Kylvätsketemperaturen kom upp mycket snabbare, men oljetrycket går ju inte ner till normal nivå förrän även oljan är genomvarm. Inte konstigt att det går med drivmedel på vintrarna. På senare bilar har jag inte haft någon oljetrycksmätare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#599982
Jag har aldrig påstått att lådan skulle vara dålig, jag har bara sagt att den är programerad med två grundmål.

-Superkomfort (mycket slirande och mjuka växlingar) precis som du säger.
Steff 99 skrev:Vid normal körning växlar lådan helt sömlöst, man ser bara på varvräknaren att den växlar
-Sportighet, volvo verkar ju vilja ta premiumpoäng mot tyskarna här, det ger ju dock rätt mycket varv och kickdowns.

Jag är ute efter något helt annat i mitt dieselskåp, för mig får växlingarna gärna kännas vid normal körning på bekostnad av komforten om det gör bilen mycket snålare.

För att göra alla glada hade de ju varit superenkelt med ett ecco läge och inte bara ett sportläge och ett normalläge så hade jag varit supernöjd med lådan, men det hade kanske förstört Volvos abition att vara "sportig".

Steff 99 skrev:Ang. förbrukning, som du själv skriver så kör du sällan mer än i 5 min och mellan skola, stall, jobb och vad det nu är, självklart har du hög förbrukning ...det har väl alla de första km oavsätt det går uppför eller på platten innan motorn har normal arbetstemp samtidigt som man har en mängd start o stopp.
Visst har alla hög förbrukning vid den typen av körning men för mig diffade det ju bortåt halvlitern vid sådan "idiotkörning". Nästa litern med manuell och nästan 1,5 liter med aut.

Jag är fortfarande helt övertygad om att den skillanden mellan manuell och automat skulle kunna vara noll om det funnits ett ecco läge på automatlådan.

De som inte gillar att växlingarna känns lite eller att man känner lite av motorns vibration om man ligger på lågt varv med lockuppen låst behöver ju inte köra i ecco läget då. Det är ju inga dyra mekaniska saker som behövs, bara ett körprogram till i mjukvaran med lite andra parametrar.

Alla förare är inte lika, trådskaparen hade ju lämnat in sin bil 2 ggr för att han tycket det slirade för mycket,
ture67 skrev:Jag undrar om någon mer än jag har samma problem med lock-upfunktionen i Geartronic-automatlådan på en XC70 D3 2012. Problemet är att om bilen stått ute över natten vid kall väderlek (dvs från 5 plusgrader eller kallare) så fungerar inte lock-up på någon växel alls förrän efter ca 5 minuters körning. Upplever detta som väldigt irriterande eftersom lådan slirar och det är svårt att få upp farten vid acceleration. Har lämnat in bilen vid 2 tillfällen och Volvo verkar inte ha någon lösning på problemet.
Nästa förare hade kanske tyckt att det var superkomfortabelt med slirandet.

Varför inte låta föraren själv få välja de med ett ecco läge så blir alla glada, jag känner igen mig till 100% ????
Användarvisningsbild
av apersson850
#600016
En automatlåda som hela tiden väljer samma utväxling som någon som växlar manuellt blir nog inte lika snål, då det är fler saker som snurrar runt i automatlådan. Däremot kan man ju tänka sig att en automatlåda som fungerar som en robotiserad manuell låda har potential att vara snålare än samma manuella låda som växlas av föraren, då växlingsroboten inte tröttas eller glömmer växla vid optimalt varvtal.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#600054
apersson850 skrev:En automatlåda som hela tiden väljer samma utväxling som någon som växlar manuellt blir nog inte lika snål, då det är fler saker som snurrar runt i automatlådan.
Visst, men med en manuell låda så måste föraren ju släppa gasen så motorn slutar dra, växla, sedan koppla i, ge gas, och faktiskt ge extra gas för att kompensera för den stund då motorn var urkopplad och bilen faktiskt förlorade i hasighet då drivning saknades. Med automatlådan kan ju motorn jobba jämt och fint helt utan avbrott, helt utan hopp i lastregeleringen. Det borde ju enkelt kunna uppväga och ge större vinst än det man förlorar på att något kugghjul extra snurrar i automaten. Inte på landsvägen så klart då man ligger på samma växel, men i stan där det växlas hela tiden borde ju en automat vara överlägset snålast.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]