Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wirre25
#59817
aj f#n missade det där med panelen hehe :oops:

har ju bara 3 knappar


men vilken kabel är det som är fördragen signal till ett e-ljus relä då??


så då menar du loner att: köp 7håls panel,knapp, eget relä och kablar till resten

sen använda bilens orginal signal kabel till reläet och sedan dra resten som på "240 tiden" :D

mvh//wirre
Användarvisningsbild
av Loner
#59856
wirre25 skrev:men vilken kabel är det som är fördragen signal till ett e-ljus relä då??
/quote]

Kika ner mellan luftburk och innerskärmen, där sitter ett kontaktdon 8)
wirre25 skrev: så då menar du loner att: köp 7håls panel,knapp, eget relä och kablar till resten
sen använda bilens orginal signal kabel till reläet och sedan dra resten som på "240 tiden" :D
mvh//wirre
Precis!

/L
Användarvisningsbild
av frilins
#59868
Jag har ingen erfarenhet av hur det är i norrland vid mörkerkörning men tycker ni att original helljusen är så dåliga, jag tycker dom är mycket bra på min V70. Bor själv på landet och bromsar in och stannar för djur i princip varje gång jag ger mig ut i mörkret.

På vintern borde väl snön göra så att det blir väldigt ljust med helljusen, eller?
av Noodles
#59902
henka35
Har du testat någon av ramperna från http://www.extraljus.com ?
Är själv lite sugen på nån av deras varianter till V70n, ger dom så pass mycket sämre ljus än 'fullstora' x-ljus alltså?

Vill ju helst slippa WRC-looken 8) , kanske köpa fullstora och montera av dom framåt våren, men de känns lite bökigt också... :???:
Användarvisningsbild
av wirre25
#59929
]

Kika ner mellan luftburk och innerskärmen, där sitter ett kontaktdon 8)
wirre25 skrev: så då menar du loner att: köp 7håls panel,knapp, eget relä och kablar till resten
sen använda bilens orginal signal kabel till reläet och sedan dra resten som på "240 tiden" :D
mvh//wirre
Precis!

/L[/quote]



okej tack Loner!
men knappen ? styr den den då signalen på det fabriks monterade kontaktdonet??

mvh//wirre
Användarvisningsbild
av Brainy
#59930
Noodles skrev:henka35
Har du testat någon av ramperna från http://www.extraljus.com ?
Är själv lite sugen på nån av deras varianter till V70n, ger dom så pass mycket sämre ljus än 'fullstora' x-ljus alltså?

Vill ju helst slippa WRC-looken 8) , kanske köpa fullstora och montera av dom framåt våren, men de känns lite bökigt också... :???:
Läste ett test i teknikens värld, förra hösten tror jag. Det som skiljer mest är räckvidden, bredden är snarare bättre på ramperna då man på ett annat sätt kan rikta ut två ljus. Skillnaden på räckvidden var tyvärr väldigt stor. Omkring 100m mellan bästa rampen och ett mediokert stort har jag för mig.

/Anders
av Continental
#59935
Vad som händer 400m framför bilen kräver ju sällan några akuta beslut. Det gör däremot det som sker vid vägkanten inom 100-200m. Det är DÄR man har behovet av mer belysning.
Är man lite intresserad av utseendet på bilen, så är miniramperna att föredra. De ger mindre räckvidd, men ett mer estetiskt tilltalande utssende.
Och satsa gärna några extra kronor på xenon.
Användarvisningsbild
av Loner
#59939
wirre25 skrev:]

okej tack Loner!
men knappen ? styr den den då signalen på det fabriks monterade kontaktdonet??

mvh//wirre
Exakt..

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
#59951
Continental skrev:Vad som händer 400m framför bilen kräver ju sällan några akuta beslut. Det gör däremot det som sker vid vägkanten inom 100-200m. Det är DÄR man har behovet av mer belysning.
Är man lite intresserad av utseendet på bilen, så är miniramperna att föredra. De ger mindre räckvidd, men ett mer estetiskt tilltalande utssende.
Och satsa gärna några extra kronor på xenon.
Jag föredrar att se en älg 400meter bort än 100meter bort :)

Men jag förstår din poäng...

/Anders
av matzen10
#59957
Brainded skrev:
Continental skrev:Vad som händer 400m framför bilen kräver ju sällan några akuta beslut. Det gör däremot det som sker vid vägkanten inom 100-200m. Det är DÄR man har behovet av mer belysning.
Är man lite intresserad av utseendet på bilen, så är miniramperna att föredra. De ger mindre räckvidd, men ett mer estetiskt tilltalande utssende.
Och satsa gärna några extra kronor på xenon.
Jag föredrar att se en älg 400meter bort än 100meter bort :)

Men jag förstår din poäng...

/Anders
Jo, och längre än hundra meter ser jag självklart med den extraljusrampen jag har iaf.. Annars blir det ju knappt någon skillnad att ha den vs. inte ha något extraljus 8)
Men det finns ju olika tillverkare av rampljus. Finns kanske fler som är lika bra som http://www.extraljus.com? Det fanns ingen annan som tilltalade mig när jag monterade den för första gången, för 1,5 år sedan. Därför, när det var dags för en ny uppsättning till nya bilen, valde jag återigen samma märke.
Jag har provåkt med bil som har de blå, elliptiska (4st) extraljusrampen och det var ingen höjdare, annat än efter backen. Har även en granne som jag pratade med innan köpet och hans SAAB har fem små runda lysen. Han säger sig vara nöjd med ljuset i sin a 55w Blue-lampor.
Båda deras erfarenheter är hur som helst att;
1. Ljuset är ok (vet inte om de har annat att jämföra med, dock)
2. Vid lampbyte måste man plocka ned hela rampen för att komma åt baksidan och skifta lampa.
3. Glaset (på grannens SAAB) har gått sönder och det finns inte nya att få tag på. Det ser väldigt fult ut (tycker jag). (jag frågade på OKQ8 där jag brukar tvätta bilen om det fanns reservglas. Det fanns inte i dagsläget men att det kommer så småningom bifogas 2 st extraglas i kartongen när man köper sin ramp. Vet ej vilken tillverkare det var de saluförde).
4. Rampen rostar.
5. Går inte att sätta in starkare lampor.

Varför köpte jag min ramp på http://www.extraljus.com då? Jo;
1. Jag kunde uppgradera lampan till 100w som jag tänkte skulle vara bäst.
2. Man kan köpa ett stenskottsskydd som skyddar lampglaset.
3. Man kan reglera de två yttre lamporna för vidare ljusbild. Man kan även justera rampen i höjdled om man tycker sig ha det behovet. Maximal frihet här alltså.
4. Rampen är rostfri.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]