Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DocSeverinsen
Camel skrev:
DocSeverinsen skrev:/.../han menade på att systemet gjorde så för att det inte skulle bli för hög belastning på övriga fyra stift. Men han kan ju ha fel också...
Stiften är parallellkopplade så ev. trasiga stift påverkar inte de andra. Men om det blir kortslutning så går givetvis säkringen, men då får du ingen spänning alls till stiften.
DocSeverinsen skrev:Hur ska jag mäta för att få korrekt värde? Ska jag skruva ut dem en och en eller kan jag mäta "på plats"?
Jag vet inte vad ett glödstift drar men säkringen är på 60A för fem stycken. Låt oss säga ett de drar 50A tillsammans, det blir 10A per stift. Det blir drygt 1 ohm resistans per glödstift. Det är svårt att mäta en så liten resistans då testkablarna också har en resistans som är stor iförhållande till 1 ohm. Men om du lägger ihop testsladdarna så får du värdet i dem. Detta drar du bort från resultatet när du mäter på stiften. Om du lossar elkontakten borde du komma åt att mäta glödstiften ett och ett på plats. Värdet borde vara lika på alla fem. Om något avviker mycket skulle jag misstänka att det är trasigt. Mät också så att alla får spänning.
Ok... Så jag mäter pluspol till godset?
Om ett stift skulle vara kass borde det väl avvika avsevärt?

Var sitter huvudsäkringen på 60A?
Användarvisningsbild
av Camel
Du mäter glödstiften ett och ett på plats med resistansmätning. En mätsladd på mittstiftet på glödstiftet och den andra mätsladden i gods någonstans på motorn där det är bra kontakt. Du ska erhålla låga värden kring 1-2 Ohm. Om ett glödstift är trasigt får du (mycket) högre värden. Kanske t.o.m. helt avbrott.
Säkring för glödstiften sitter på undersidan av elcentralen i motorrummet. Den är av en speciell typ som du enklast köper hos Volvo. Men den lär inte vara trasig sålänge som minst ett glödstift får spänning vid glödning. Se bilden, säkring 1 längst ner.
Bild
av DocSeverinsen
Camel skrev:Du mäter glödstiften ett och ett på plats med resistansmätning. En mätsladd på mittstiftet på glödstiftet och den andra mätsladden i gods någonstans på motorn där det är bra kontakt. Du ska erhålla låga värden kring 1-2 Ohm. Om ett glödstift är trasigt får du (mycket) högre värden. Kanske t.o.m. helt avbrott.
Säkring för glödstiften sitter på undersidan av elcentralen i motorrummet. Den är av en speciell typ som du enklast köper hos Volvo. Men den lär inte vara trasig sålänge som minst ett glödstift får spänning vid glödning. Se bilden, säkring 1 längst ner.
Bild
verkar inte va fel på stiften (mätte på det sätt som du beskriver tidigare idag) men ska göra en dubbelcheck imorgon. Ska kolla huvudsäkringen också. Är det möjligt för indikeringen på instrumentbrädan att lysa om säkringen är kass?
Användarvisningsbild
av Camel
Ja, indikeringen lyser även om säkringen är kass. Men om du drar ur glödstiftsrelät kan du mäta om spänning finns från säkringen med bilen avstängd då det är konstant plus hela tiden. Se elschemat tidigare i tråden för rätt anslutning.
av DocSeverinsen
Camel skrev:Ja, indikeringen lyser även om säkringen är kass. Men om du drar ur glödstiftsrelät kan du mäta om spänning finns från säkringen med bilen avstängd då det är konstant plus hela tiden. Se elschemat tidigare i tråden för rätt anslutning.
ok, då tror jag vi kan utesluta detta... Ska ändå dubbelkolla imorgon.

Jag kan bara inte fatta vad det är som krånglar så!

Någon som hade uppe spridarna. Kan de ha så stor inverkan vid start och i så fall, borde det inte märkas även vid varmstart?
av kamilenski
Är det inte säkrast att plocka upp stiften och lägga direkt 12V på var o en? Då vet man 100% om dessa funkar. Även mattningen till dessa. Stiften måste bli riktig varma med tanke på effekten. P=U2/R. =144/1=ca 144Watt per styck!
av DocSeverinsen
kamilenski skrev:Är det inte säkrast att plocka upp stiften och lägga direkt 12V på var o en? Då vet man 100% om dessa funkar. Även mattningen till dessa. Stiften måste bli riktig varma med tanke på effekten. P=U2/R. =144/1=ca 144Watt per styck!
Jag antar att det framgår med blotta ögat om stiften är okej i så fall...
Om jag har dålig kräm i batteriet, kan det påverka? Det va någon som ställde den frågan tidigare i tråden.
Användarvisningsbild
av Camel
Dålig kräm i batteriet påverkar. Om spänningen minskar 10% sjunker värmeeffekten med 19%. Om spänningen minskar med 15% sjunker värmeeffekten med 28%.

Om du ska testköra glödstift utanför motorn så måste du klämma glödstiftet i ett skruvstäd eller liknande, de blir mycket varma. Men eftersom de blir glödheta ska du kunna se att spetsen längst ut blir tydligt glödande efter en kort tid, max. 4-5 s. Kör dem inte längre tid. Mät strömmen. Glödstift har normalt en låg resistans < 0,8 Ohm när de är kalla och strömmen är därför hög de första sekunderna. Resistansen ökar snabbt när de är varma och strömmen sjunker. Precis vid tillslag av kallt glödstift bör strömmen ligga på ca 15 A eller ännu mer. När stiftet blivit varmt efter några sekunder blir strömmen lägre, ner mot ca 10 A

Men enklast är väl om du gör strömmätning av glödstiften på plats i bilen. Ett i taget. Det bästa är om du har en tångamperemeter.
av DocSeverinsen
Finns det något enkelt sätt att kolla hur fräscht batteriet är, och hur mycket effekt det ger?
Känslan är att det drar slut relativt snabbt när jag får dra mycket på startmotorn.

Fick för övrigt igenom bilen på besiktningen idag, kul! Lite plåster på såren om man säger så.
Användarvisningsbild
av Camel
Det finns särskilda batteriprovare som belastar batteriet samtidigt som man läsar av polspänningen. Verkstaden har sådana mätare. Men om du kopplar in en multimeter på batteriet och läser av spänningen när startmotorn går så ska den ligga över 10,5 Volt. Annars är batteriet dåligt laddat eller felaktigt. (Man kan ju också tänka sig att startmotorn går trögt och drar för mycket ström, men glödningen borde ju i det fallet vara ok innan startmotorn börjar jobba.) Den vanligaste livslängden på bilbatterier i vårt klimat är 3-5 år. På din bil kanske originalbatteriet bara är utbytt en gång. Det borde isf vara dags nu igen för batteribyte på din bil om man går efter tiden.
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]