- lör 17 dec 2011, 17:54
Om ett stift skulle vara kass borde det väl avvika avsevärt?
Var sitter huvudsäkringen på 60A?
Camel skrev:Ok... Så jag mäter pluspol till godset?DocSeverinsen skrev:/.../han menade på att systemet gjorde så för att det inte skulle bli för hög belastning på övriga fyra stift. Men han kan ju ha fel också...Stiften är parallellkopplade så ev. trasiga stift påverkar inte de andra. Men om det blir kortslutning så går givetvis säkringen, men då får du ingen spänning alls till stiften.
DocSeverinsen skrev:Hur ska jag mäta för att få korrekt värde? Ska jag skruva ut dem en och en eller kan jag mäta "på plats"?Jag vet inte vad ett glödstift drar men säkringen är på 60A för fem stycken. Låt oss säga ett de drar 50A tillsammans, det blir 10A per stift. Det blir drygt 1 ohm resistans per glödstift. Det är svårt att mäta en så liten resistans då testkablarna också har en resistans som är stor iförhållande till 1 ohm. Men om du lägger ihop testsladdarna så får du värdet i dem. Detta drar du bort från resultatet när du mäter på stiften. Om du lossar elkontakten borde du komma åt att mäta glödstiften ett och ett på plats. Värdet borde vara lika på alla fem. Om något avviker mycket skulle jag misstänka att det är trasigt. Mät också så att alla får spänning.
Om ett stift skulle vara kass borde det väl avvika avsevärt?
Var sitter huvudsäkringen på 60A?

- By Kamelen