NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för beskrivningen.
Var det meningen att det skulle kunna komma diesel till oljan från början? Tycker det låter som ett fel i sig.

Förra veckan fungerade regenereringsprocessen som den skall och regenererade bara 1 gång. Dock så avslutade den aldrig regenereringen förrens bilen fick stängas av å köras nästa dag.

Så det enda som går att göra är att byta ECM? Det går inte att nolla den på något sätt? Finns det någon möjlighet att felsöka problemet med ECM? Kan tänka mig att en ny ECM är väldigt kostsam?
Du är säker på att det är ECM och inte CEM?
ECM är väl placerad i hjulhuset?

Annars får jag försöka hitta en begagnad att programmera om. Någon som vet om det går att ta en ECM från tex en 6 växlad eller automat osv till en vanlig 5 växlad?
av Psyko
timebandit skrev:Tack för beskrivningen.
Var det meningen att det skulle kunna komma diesel till oljan från början? Tycker det låter som ett fel i sig.

Förra veckan fungerade regenereringsprocessen som den skall och regenererade bara 1 gång. Dock så avslutade den aldrig regenereringen förrens bilen fick stängas av å köras nästa dag.

Så det enda som går att göra är att byta ECM? Det går inte att nolla den på något sätt? Finns det någon möjlighet att felsöka problemet med ECM? Kan tänka mig att en ny ECM är väldigt kostsam?
Du är säker på att det är ECM och inte CEM?
ECM är väl placerad i hjulhuset?

Annars får jag försöka hitta en begagnad att programmera om. Någon som vet om det går att ta en ECM från tex en 6 växlad eller automat osv till en vanlig 5 växlad?
Det är inte meningen att Dieseln ska nå oljan men om bilen gör regenerering ofta och länge är det ofrånkomligt

Är inte säker på att ECM går att köpa begagnad överhuvudtaget till en V50. Jag "tror" att det
går MEN du kan inte köpa av vem som helst. Jag tror att JB:s bildemontering i Jönköping är dom enda som
kan låsa upp/radera en ECM så att den blir återanvändningsbar. Sen måste tex Bilia programera den i din bil (ladda mjukvara). Jag är säker på att det inte är CEM,CEM har ingenting med regenereringen att göra alls.

Säker kan man inte vara förrens man hittat felet :wink: men jag gissar på ECM

Du behöver nog lämna in bilen till en Auktoriserad Volvoverkstad,dom kan i sin tur
kontakta Volvo som kan läsa ut loggarna lite mer specificerat för att se om ECM har
låst sig i regenereringsläge
Tack så mycket.

Vet du om Volvo kan läsa ut detta specificerat som du skriver? För när jag pratat med dem säger alla att dem inget kan göra utan felkoder annat skräp, blir så less på det.
Om du är säker på det påståendet så kan jag be min pappa gå ner till deras Volvoverkstad och försöka prata med dem om det.

Har redan mailat JB om dem har någon ECM att sälja. Lite jobbigt å välja vad man skall göra först. Gå på ECM eller DPF. Allt kostar ganska mycket så man vill ju gärna välja rätt område att börja på.
@Psyko: Var inne å prata med Bilia idag och dem bara kliar sig på huvudet ungefär.

Om det är ECM som du tror, tror du att det kan räcka att tömma den och göra en omladdning av den? Ny ECM kostar 11.000:-. Omladdning ca 1000:-

Angående Tryckgivaren, du har ingen aning om vilka värden den skall hålla sig UNDER för att INTE regenerera? :)
av Psyko
Tyvärr har jag inte dom värdena i huvudet men jag tror det ska ligga under 25.
Normalt på tomgång har jag för mig brukar vara 3-10

Omladdning ECM hjälper inte vad jag vet allafall.

Något som kanske kan vara värt ett test är att verkstan gör en påtvingad regenerering
manuellt genom Vida. Då blir det en fullständig regenerering och ECM känner av att det utförts.
Tack för svar.
Om det är 25 så ligger jag illa till, eller ja det vet jag kanske inte. Då bilen håller på regenererar hela tiden så ligger det mellan 30-70 vid jämn gas i 90km/h. Tyvärr vet jag inte värdet när bilen går bra för den har inte gått bra på ett tag nu tyvärr.
Värdet spikar mycket vid gaspådrag, kanske inte så konstigt iofs. Men vid en lättare acceleration går den från 15 till 35. Vid en större upp till 65.
Vid kall motor och innan motorn når nästan full temp så ligger givaren på under 20. Sedan när motorn blir varm börjar den regenerera och trycker är alltid över 30. Upp till 80.

Denna manuella regenerering man kan göra via VIDA har jag redan tyvärr provat och helt utan framgång :(

Bilia kunde INTE skaka fram information ang. tryckgivaren och dess tröskelvärden osv.

Planerar nu att prova göra rent DPF med högtrycken i väldigt snar framtid för att se om det hjälper för 2 veckor eller nått. Då vet jag iaf om felet ligger hos själva DPF eller inte.
av Psyko
timebandit skrev:Tack för svar.
Om det är 25 så ligger jag illa till, eller ja det vet jag kanske inte. Då bilen håller på regenererar hela tiden så ligger det mellan 30-70 vid jämn gas i 90km/h. Tyvärr vet jag inte värdet när bilen går bra för den har inte gått bra på ett tag nu tyvärr.
Värdet spikar mycket vid gaspådrag, kanske inte så konstigt iofs. Men vid en lättare acceleration går den från 15 till 35. Vid en större upp till 65.
Vid kall motor och innan motorn når nästan full temp så ligger givaren på under 20. Sedan när motorn blir varm börjar den regenerera och trycker är alltid över 30. Upp till 80.

Denna manuella regenerering man kan göra via VIDA har jag redan tyvärr provat och helt utan framgång :(

Bilia kunde INTE skaka fram information ang. tryckgivaren och dess tröskelvärden osv.

Planerar nu att prova göra rent DPF med högtrycken i väldigt snar framtid för att se om det hjälper för 2 veckor eller nått. Då vet jag iaf om felet ligger hos själva DPF eller inte.
Värdet på tryckgivaren ska man kolla på tomgång. Kollar man under gas pådrag blir
det högre.

Kanske kan vara värt att testa att försöka tvätta det rent och se om det blir någon skillnad
men jag är endå lite skeptisk till metoden
Jag tror tyvärr att jag fick tråden att gå lite OT nu på slutet, ber om ursäkt till trådskaparen.

Vid kall motor så ligger värdet på ca 3-5. Direkt efter senaste loggade regenereringen så hamnade värdet på hela 9,7, skumt. Men det bör ändå inte vara för högt. Dock så började den regenerera direkt när jag körde iväg igen.

Skeptisk, det är jag också men det känns som att man inte har så mycket val. Får försöka sota ut å rengöra det mesta innan jag börjat byta dyra delar.
Tror inte filtret förstörs av tvättningen om det får torka tillräckligt länge efter tvätten. Vet inte hur ett filter till bilen är uppbyggt men jag vill gärna jämföra det med vårat tvättbara stålfilter till kökfläkten =)
Hjälper det inte med tvättningen så är det nog inget fel på själva DPF delen. Då hoppar jag nog över till styrenheten :)

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]