Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har konstaterat att min termostat är kass på bilen.. hittade då att AD bildelar säljer en lös termostat, vilket ingen annan verkar göra, alla säljer ju hela huset komplett med termostat för ca 1400kr. Varför detta idioti??? har väl alltid bara varit att byta en termostat lös för ca 200kr.... Ja i vilket fall som helst så har AD bildelar lyckas hitta en lös termostat (300kr) men tyvärr utan packning.

Någon som lyckas byta bara lösa termostaten eller??? är ju inte svårt när man delar huset med 2st skruv..

Eller köper alla ni andra som behövt byta termostat att det ska kosta nästa 1500kr???
Enligt denna bild så är det termostat nr 19 jag har.. och på denna är packningen typ "vulkad" på termostaten, den går alltså inte att ta loss. Och enligt volvo reservdelar som jag haft kontakt med så säljs den inte lös, man måste alltså köpa hela huset komplett, position 16, 17, 19, 20.
Men jag ska ringa dom igen imorgon och fråga så jag inte missförstått, men enligt denna bild så finns ju helt klart termostaten att få tag på lös.
Tack!
av TomasL
Kollade i Vida nu och det är faktiskt så att delerna för sig har utgått och man får köpa hela kittet, alltså nummer 15 på bilden.
Dom har alltså funnits att köpa löst tidigare men är nu ersatta med kittet.
Drar upp en gammal tråd. Har/hade samma bekymmer. Gick in till Volvo och fick titta på deras sprängskiss, ville ha del nummer 19 och 17, alltså termostat och packning. I listan längre ner på skärmen fanns numren, men inga motsvarande artikelnummer, alltså gick det bara att beställa hela skiten. Varför denna idioti? Själva huset är ju knappast något som slits, dessutom är det mycket bökigare att byta hela huset än bara termostaten. Det som förvånar mig mest är att inte ex. Mekonomen m.fl. heller har bara termostaten. Autoexperten hade, om än lite dyr, men då var det bara termostat, ingen packning och det var den jag egentligen ville ha. Lösningen blev ett ark packningsmaterial från Biltema, får se om det blir bra. En del har föreslagit packningssilikon, men är allergisk mot sånt klet där det är avsett att sitta en riktig packning.

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]