Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle besiktiga en V70 -98 2,5 tdi idag. Motorn går bra, 25000 mil, inga felkoder. Men den föll igenom på ett test som jag undrar över. Det gick inte att mäta i avgasröret för där sitter tydligen något galler. Bilprovaren tryckte gasen i botten och då spydde bilen ut blåsvart rök. Så snart varvtalet var nere igen så rök den ej. Bilen har stått några månader i väntan på tregistreringsbesiktning och jag har haft i anti-alg medel.

Hinner verkligen turbon med är man plötsligt trampar gasen i botten vid stillastående? Om inte så blir det luftunderskott och ofullständig förbränning. Är det ett vettigt test för grovkoll? Hur beter sig motsvarande motor där allt är OK dvs utan problem med timing, luftfilter, intercooler, LMM, injektorer, slangläckage, dålig diesel mm mm? Jag fick beskedet att K-värdet, vad det nu är, bör vara 1 men att de här skulle acceptera 3.
Att det ryker när man gör så är inget att bry sig om, det gör dom flesta dieslar som inte är 100% datorstyrda, turbon
hinner ej att börja ladda. det som är intressant är att det inte ryker mycket under belastning vid körning på väg, lite kommer det att ryka.
Låt någon åka bakom och gör ett test på vägen, typ 50 km/h till 80 km/h på 3:ans växel.
Ta bort gallret i slut röret så dom kan testa som det är tängt.
Ska ta bort gallret. Samtidigt kan man undra lite över mätning också. Den sker väl
liksom för bensinmotorer på tomgång och då är det ju inte svårt att få fram tillräckligt med luft. En defekt turbo märks t ex inte.

Även om bilen inte skulke ryka under körning 50-80 som rekommenderat ovan så hjälper det beskedet inte inför bilprovningen. Bilen har automatlåda men det bör inte spela någon roll i sammanhanget.

Ett knepigt problem är att stadens Volvoverkstad inte har utrustning för att mäta. De rekommenderade volvo lastvagnar, där kan dom mäta men har ingen rutin på att leta felkällor på en personbil.
har för mej att du inte behöver ta bort gallret
då är ju inte bilen i orginal godkänt skick.
Det är upp till bilprovningen fixa sitt test och'
kan dom inte så skall du inte lida för det.
Samt jag kör LjungbyL20 med en Merca 6-a
och den ryker varje gaspådrag och är helt
normalt. Ryker den däremot svart då du släpper
gasen har turbon gått sönder och bilens olja går
in i avgasröret o då e det bara slå stopp.
Kunde få bilen testad idag på kombinerad bil- och lastbilsverkstad idag. K-värdet låg på 1,57 och 1,49 vid accelerationsprov vilket är godkänt. Bilprovningen sade att upp till 3 var godkänt även om det bör ligga vid 1. Hade kört bilen hårt på motorväg innan men nog tyckte jag att det rök lika svart när man varvade upp motorn i stillastående som tidigare. Nu är gallret borta i alla fall och det verkar ju som om sond ger godkänt värde fastän det ser mörkt ut när man tittar. Fick ny tid redan i morgon för ombesiktning så tyvärr hinner vi inte ställa pumpens timing. Luftfiltret är nytt.

Gallret sitter i en monterad separat avslutning på avgasröret. Inte säkert det är original fastän det troligen är så.

Grundtabben var att jag litade på att bilen var i OK skick eftersom den gått igenom fyra (!) besiktningar i Belgien i år (en vanlig kontrollbesiktning och tre obligatoriska ägarbytesbesiktning). Så var det inte. Borde bett svensk verkstad göra förkontroll men hade de då mätt upp OK k-värde hade man nöjt sig med det trots rökmolnet.
umekille skrev:har för mej att du inte behöver ta bort gallret
då är ju inte bilen i orginal godkänt skick.
Det är upp till bilprovningen fixa sitt test och'
kan dom inte så skall du inte lida för det.
Samt jag kör LjungbyL20 med en Merca 6-a
och den ryker varje gaspådrag och är helt
normalt. Ryker den däremot svart då du släpper
gasen har turbon gått sönder och bilens olja går
in i avgasröret o då e det bara slå stopp.

Varför skulle det ryka först när man släpper gasen vid trasig turbo? Eller om jag förstår dig rätt så är det normalt att det ryker när jag gasar på men detska sluta direkt när jag släpper gasen. Annars sker ett tillskott av olja i den uppvarvade turbon fast dieseltillförseln brutits.
om en turbo har skurit/gått sönder går oljan genom den
ut i avgassystemet då man släpper gasen ryker det och
slår man inte stopp då töms motorn på oljan och skär.
Ett grundförfarande är att en turbomotor skall köras på
tomgång minst 1minut innan brukande och innan stopp
så den får ordentligt med smörjning.
Tack för rådet om en minuts tomångskörning, verkar klokt.

Bilen går bra och jag misstänker inte någon oljeförlust via turbon, men bra att ha koll.

Bilprovningen mätte K-värde 2,25 vilket var mer än 1,5 igår på verkstad men änå OK så det var godkänt. Kamremmen är bytt för 2000 mil sedan, timingen ska kollas och ställas v.b.
Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]