- tor 15 dec 2011, 00:15
Skulle besiktiga en V70 -98 2,5 tdi idag. Motorn går bra, 25000 mil, inga felkoder. Men den föll igenom på ett test som jag undrar över. Det gick inte att mäta i avgasröret för där sitter tydligen något galler. Bilprovaren tryckte gasen i botten och då spydde bilen ut blåsvart rök. Så snart varvtalet var nere igen så rök den ej. Bilen har stått några månader i väntan på tregistreringsbesiktning och jag har haft i anti-alg medel.
Hinner verkligen turbon med är man plötsligt trampar gasen i botten vid stillastående? Om inte så blir det luftunderskott och ofullständig förbränning. Är det ett vettigt test för grovkoll? Hur beter sig motsvarande motor där allt är OK dvs utan problem med timing, luftfilter, intercooler, LMM, injektorer, slangläckage, dålig diesel mm mm? Jag fick beskedet att K-värdet, vad det nu är, bör vara 1 men att de här skulle acceptera 3.
Hinner verkligen turbon med är man plötsligt trampar gasen i botten vid stillastående? Om inte så blir det luftunderskott och ofullständig förbränning. Är det ett vettigt test för grovkoll? Hur beter sig motsvarande motor där allt är OK dvs utan problem med timing, luftfilter, intercooler, LMM, injektorer, slangläckage, dålig diesel mm mm? Jag fick beskedet att K-värdet, vad det nu är, bör vara 1 men att de här skulle acceptera 3.
- By Kamelen