- ons 14 dec 2011, 15:10
Jag fick höra på jobbet att de flesta bilar säljs med möjligheten att tanka väldigt många olika typer av bensinkvalitéer (dvs oktan-variationer).
Motorerna är alltså väldigt "förlåtande"...
Med andra ord så ska bilen kunna köras på nåt låg-oktanigt skit om du är i forna Östeuropa och snurrar runt, eller om du är i Tyskland (t ex) och får tag i nån premium-soppa, typ 100-oktan...(?)
Detta skulle då ge onödigt hög bensin-förbrukning, eftersom bilen görs "hyfsad" till ett brett spektra av bränslen, istället för att göras "bra" till ett enda bränsle.
I mitt fall så är det uteslutande 95-oktan som gäller, och då kanske man ska överväga en "mappning" och/eller "chippning"?
Vanligast är det väl att man gör detta på turbo-motorer, men det borde väl vara fullt möjligt i mitt "sug-motor-fall" också?
(Framförallt för att få ner förbrukningen)
Är det BSR man ska vända sig till, eller finns det andra lämpliga aktörer?
Motorerna är alltså väldigt "förlåtande"...
Med andra ord så ska bilen kunna köras på nåt låg-oktanigt skit om du är i forna Östeuropa och snurrar runt, eller om du är i Tyskland (t ex) och får tag i nån premium-soppa, typ 100-oktan...(?)
Detta skulle då ge onödigt hög bensin-förbrukning, eftersom bilen görs "hyfsad" till ett brett spektra av bränslen, istället för att göras "bra" till ett enda bränsle.
I mitt fall så är det uteslutande 95-oktan som gäller, och då kanske man ska överväga en "mappning" och/eller "chippning"?
Vanligast är det väl att man gör detta på turbo-motorer, men det borde väl vara fullt möjligt i mitt "sug-motor-fall" också?
(Framförallt för att få ner förbrukningen)
Är det BSR man ska vända sig till, eller finns det andra lämpliga aktörer?
V70N -02 Aut Business 170hk
Saab 9-5 2,0t -01
740GL -87
Saab 99GL -79
242L -75
Saab 9-5 2,0t -01
740GL -87
Saab 99GL -79
242L -75
- By Tomas803