ThomasT skrev:*pettson* skrev:Det brukar pågå en del fulheter när det gäller försäkring. Bland annat när det är en dag på strippen osv. Vi kontrollerade om vår vanliga försäkring gällde vid körning av konbana. Inga problems, den gäller fullt ut för bil och person (helförsäkrat). Men det blev problems, för vi fick inte köra den med mindre än att vi skaffade en endags *prova på licens* med tillhörande försäkring. Trots att vi skriftligen kunde visa så gällde inte försäkringen enligt arrangören. Sanningen kom fram sen vid ett samtal med svenska bilsportsförbundet, när det visar sej att pengarna man betalar in delas mellan arrangör och svenska bilsportsförbundet. Varav större delen gick till arrangören, inte till försäkringen/licensen.
Vilket försäkrings bolag godkände skriftligen bankörning??!? Mig veterligen sker det endast på PCS banträffar och med Salus Ansvar och IF(med förhöjd självrisk).
.
Vi hade bilsports egen försäkring för ombyggt fordon i första omgången, vilket var wasa som sen blev scandia. På senare år har vi haft länsförsäkringar för ombyggda/veteranfordon istället. Någon förhöjd självrisk gällde inte i konbana, för vi angav vad vi skulle göra. Alltså köra konbana, där är inga större hastigheter inblandade, inte heller någon risk att köra på någon eller något mer än en mjuk kona, inget som skadar bil eller folk.
Jag kan inte garantera att det gäller för bankörning med högre hastigheter. Vi frågade så att vi visste att minst trafikdelen gällde, dvs att skador på mej eller på min omgivning ersätts, det var inga problem. Och gällande skador på bilen så var den fortsatt helförsäkrad även på banan eftersom det inte är tävling.
Den försäkring man köper ihop med en endagslicens som gäller från bilsportsförbundet omfattar inte ditt fordon överhuvudtaget. Det är endast en enklare form av livförsäkring. Ditt eget fordon är helt oförsäkrat medans du kör runt bana eller strippen eller vad du önskar köra vad gäller SBFs försäkring.
Ytterligare så inkasseras detta varenda gång du åker på bana t.ex bilsports en dag på racerbanan, eller en dag på strippen.
Läser vi sen på SBFs hemsida så ser vi att PR licens (prova på) som är den licenstyp som används, endast får utfärdas *vid ett tillfälle årligen/sportgren*. Så.. är då alla 5-6-7 olika gånger man behöver lösa på ett år för att få köra samma sak giltiga? Inte om vi läser innantill iallafall. Läs gärna mer på
http://www.sbf.se där finns information om licenser och försäkringar.