Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av vanman
Jag ber om ursäkt för att det här hamnat på fel forum. Men det är väl inget att hetsa upp sig för? För övrigt tycker jag att det finns några riktiga gnällspikar här.Att köra på bana är väldigt utbildande, man får ju lära sig hur bilen uppträder i svåra situationer.Det är inte på något sätt en tävling, man kör i sin egen takt. Förra året anordnade Teknikens Värld en bankörning i UTBILDNINGSSYFTE. Det var många där som hade betydligt dyrare bilar än vad ni har.Mycket motor vill ni ha, men att använda den på ett förträffligt sätt vågar ni inte. Ni åker bara runt med era förlängda penisar o tror att ni är jätte bra förare. Ähh...hur fan hamnade jag här?
Användarvisningsbild
av Ticken
vanman !
Forumsregler skrev:• Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt.
Om det är några oklarheter med ovanstående så går det bra att kontakta mig via PM.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Ejma
Behövs någon extraförsäkring vid körning på bana? Vid tävling i andra sporter brukar en tävlingslicens inkluderande försäkring krävas.
av *pettson*
Det brukar pågå en del fulheter när det gäller försäkring. Bland annat när det är en dag på strippen osv. Vi kontrollerade om vår vanliga försäkring gällde vid körning av konbana. Inga problems, den gäller fullt ut för bil och person (helförsäkrat). Men det blev problems, för vi fick inte köra den med mindre än att vi skaffade en endags *prova på licens* med tillhörande försäkring. Trots att vi skriftligen kunde visa så gällde inte försäkringen enligt arrangören. Sanningen kom fram sen vid ett samtal med svenska bilsportsförbundet, när det visar sej att pengarna man betalar in delas mellan arrangör och svenska bilsportsförbundet. Varav större delen gick till arrangören, inte till försäkringen/licensen.

I övrigt behöver man inte bli medlem i olika klubbar för att få köra. Det brukar nämligen kosta en del flis att få köra, mer flis än någon klubb brukar kunna dra ihop dagstäckande medlemmar till, därmed inte sagt att alla klubbar inte kan.
En dag på mantorp har kostat mellan 25-40.000kr beroende på hur mycket som ska vara öppet och vart det ska köras, det är inte säkert det är aktuellt pris. Slår man ut det på medlemmarna så brukar det bli en rejäl summa för en dag i dom flesta klubbar. Lösningen brukar vara att annonsera öppet hus, att vem som helst får köra samtidigt helt enkelt.
Jag var på mantorp 3ggr förra året för att testa däck. Jag var på öppen bana med tre olika sportvagnsklubbar trots att jag kör 855.
av vanman
Ticken skrev:vanman !
Forumsregler skrev:• Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt.
Om det är några oklarheter med ovanstående så går det bra att kontakta mig via PM.

/Ticken
För mig råder inga oklarheter, tvärtom!/ Vanman
Användarvisningsbild
av ThomasT
*pettson* skrev:Det brukar pågå en del fulheter när det gäller försäkring. Bland annat när det är en dag på strippen osv. Vi kontrollerade om vår vanliga försäkring gällde vid körning av konbana. Inga problems, den gäller fullt ut för bil och person (helförsäkrat). Men det blev problems, för vi fick inte köra den med mindre än att vi skaffade en endags *prova på licens* med tillhörande försäkring. Trots att vi skriftligen kunde visa så gällde inte försäkringen enligt arrangören. Sanningen kom fram sen vid ett samtal med svenska bilsportsförbundet, när det visar sej att pengarna man betalar in delas mellan arrangör och svenska bilsportsförbundet. Varav större delen gick till arrangören, inte till försäkringen/licensen.
Vilket försäkrings bolag godkände skriftligen bankörning??!? Mig veterligen sker det endast på PCS banträffar och med Salus Ansvar och IF(med förhöjd självrisk).

.
av *pettson*
ThomasT skrev:
*pettson* skrev:Det brukar pågå en del fulheter när det gäller försäkring. Bland annat när det är en dag på strippen osv. Vi kontrollerade om vår vanliga försäkring gällde vid körning av konbana. Inga problems, den gäller fullt ut för bil och person (helförsäkrat). Men det blev problems, för vi fick inte köra den med mindre än att vi skaffade en endags *prova på licens* med tillhörande försäkring. Trots att vi skriftligen kunde visa så gällde inte försäkringen enligt arrangören. Sanningen kom fram sen vid ett samtal med svenska bilsportsförbundet, när det visar sej att pengarna man betalar in delas mellan arrangör och svenska bilsportsförbundet. Varav större delen gick till arrangören, inte till försäkringen/licensen.
Vilket försäkrings bolag godkände skriftligen bankörning??!? Mig veterligen sker det endast på PCS banträffar och med Salus Ansvar och IF(med förhöjd självrisk).

.
Vi hade bilsports egen försäkring för ombyggt fordon i första omgången, vilket var wasa som sen blev scandia. På senare år har vi haft länsförsäkringar för ombyggda/veteranfordon istället. Någon förhöjd självrisk gällde inte i konbana, för vi angav vad vi skulle göra. Alltså köra konbana, där är inga större hastigheter inblandade, inte heller någon risk att köra på någon eller något mer än en mjuk kona, inget som skadar bil eller folk.
Jag kan inte garantera att det gäller för bankörning med högre hastigheter. Vi frågade så att vi visste att minst trafikdelen gällde, dvs att skador på mej eller på min omgivning ersätts, det var inga problem. Och gällande skador på bilen så var den fortsatt helförsäkrad även på banan eftersom det inte är tävling.

Den försäkring man köper ihop med en endagslicens som gäller från bilsportsförbundet omfattar inte ditt fordon överhuvudtaget. Det är endast en enklare form av livförsäkring. Ditt eget fordon är helt oförsäkrat medans du kör runt bana eller strippen eller vad du önskar köra vad gäller SBFs försäkring.
Ytterligare så inkasseras detta varenda gång du åker på bana t.ex bilsports en dag på racerbanan, eller en dag på strippen.
Läser vi sen på SBFs hemsida så ser vi att PR licens (prova på) som är den licenstyp som används, endast får utfärdas *vid ett tillfälle årligen/sportgren*. Så.. är då alla 5-6-7 olika gånger man behöver lösa på ett år för att få köra samma sak giltiga? Inte om vi läser innantill iallafall. Läs gärna mer på http://www.sbf.se där finns information om licenser och försäkringar.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]