- sön 11 dec 2011, 07:57
#596787
Jag vet i ärlighetens namn inte om prestandaskillnaden mellan en D5 och en 3.2 är så stor. Dessutom, normalt sett, så brukar en dieselmotor med lika hög effekt som en bensinare kännas piggare pga den lågvarvsstarkare karaktären, t.ex. en VW V10 diesel känns fetare än en T6 bensin trots ungefär samma effekt.
Om du inte kör extremt långa sträckor så lär du spara mer på lägre värdeminskning än enbart på förbrukningen.
Som jag skrev tidigare, för mig blir merkostnaden att åka D5 automat jämfört med manuell högst 10000 på 4 år. Automat är på en helt annan planet vad gäller komfort mot en manuell.
Och det jag ville komma till, med tanke på att folk köper R-designpaket, som enbart har en negativ inverkan på milkostnaden så känns merkostnaden för automat försumbar. Folk tittar alldeles för mkt på enbart bränsledelen av milkostnaden. Idag verkar ju som sagt T4 vara det mest ekonomiska valet för privatbilister som inte kör mkt, möjligen med reservation för 1.6D. Än så länge kan vi ju inte veta så mkt om andrahandsvärdet om 3-4 år på en sådan.
Börja räkna på vad all extrautrustning folk slänger på sina bilar eg gör för milkostnaden så blir du nog överraskad.
VolvoB20 skrev:Därför att värdeminskningen är en betydligt större faktor än en lite lägre förbrukning.Enzo skrev: Med tanke på att folk med glädje betalar mer än så för att studsa runt på t.ex. breda 18-tumsdäck, så framstår ju förbrukningskortet som lite överspelat.Om nu förbrukningen är helt ointressant, hur kommer det sig att nybilsförsäljningen totalt domineras av dieselbilar. Och varför sägs att alla icke dieselbilar är totalt iskalla på marknaden för att de drar marginellt mer?
Har åkt lite med kollegans XC med bensinare, det är ju på en helt annan planet vad gäller komfort o prestanda mot min D5a. Men jag åker lik förbaskat D5 för det är liiiiiite snålare.
Jag vet i ärlighetens namn inte om prestandaskillnaden mellan en D5 och en 3.2 är så stor. Dessutom, normalt sett, så brukar en dieselmotor med lika hög effekt som en bensinare kännas piggare pga den lågvarvsstarkare karaktären, t.ex. en VW V10 diesel känns fetare än en T6 bensin trots ungefär samma effekt.
Om du inte kör extremt långa sträckor så lär du spara mer på lägre värdeminskning än enbart på förbrukningen.
Som jag skrev tidigare, för mig blir merkostnaden att åka D5 automat jämfört med manuell högst 10000 på 4 år. Automat är på en helt annan planet vad gäller komfort mot en manuell.
Och det jag ville komma till, med tanke på att folk köper R-designpaket, som enbart har en negativ inverkan på milkostnaden så känns merkostnaden för automat försumbar. Folk tittar alldeles för mkt på enbart bränsledelen av milkostnaden. Idag verkar ju som sagt T4 vara det mest ekonomiska valet för privatbilister som inte kör mkt, möjligen med reservation för 1.6D. Än så länge kan vi ju inte veta så mkt om andrahandsvärdet om 3-4 år på en sådan.
Börja räkna på vad all extrautrustning folk slänger på sina bilar eg gör för milkostnaden så blir du nog överraskad.
XC70 D5 Aut - MY11
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil
Pyscha 205 Mi16 - Rejsbil