Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Enzo skrev: Med tanke på att folk med glädje betalar mer än så för att studsa runt på t.ex. breda 18-tumsdäck, så framstår ju förbrukningskortet som lite överspelat.
Om nu förbrukningen är helt ointressant, hur kommer det sig att nybilsförsäljningen totalt domineras av dieselbilar. Och varför sägs att alla icke dieselbilar är totalt iskalla på marknaden för att de drar marginellt mer?

Har åkt lite med kollegans XC med bensinare, det är ju på en helt annan planet vad gäller komfort o prestanda mot min D5a. Men jag åker lik förbaskat D5 för det är liiiiiite snålare.
Därför att värdeminskningen är en betydligt större faktor än en lite lägre förbrukning.

Jag vet i ärlighetens namn inte om prestandaskillnaden mellan en D5 och en 3.2 är så stor. Dessutom, normalt sett, så brukar en dieselmotor med lika hög effekt som en bensinare kännas piggare pga den lågvarvsstarkare karaktären, t.ex. en VW V10 diesel känns fetare än en T6 bensin trots ungefär samma effekt.

Om du inte kör extremt långa sträckor så lär du spara mer på lägre värdeminskning än enbart på förbrukningen.
Som jag skrev tidigare, för mig blir merkostnaden att åka D5 automat jämfört med manuell högst 10000 på 4 år. Automat är på en helt annan planet vad gäller komfort mot en manuell.

Och det jag ville komma till, med tanke på att folk köper R-designpaket, som enbart har en negativ inverkan på milkostnaden så känns merkostnaden för automat försumbar. Folk tittar alldeles för mkt på enbart bränsledelen av milkostnaden. Idag verkar ju som sagt T4 vara det mest ekonomiska valet för privatbilister som inte kör mkt, möjligen med reservation för 1.6D. Än så länge kan vi ju inte veta så mkt om andrahandsvärdet om 3-4 år på en sådan.

Börja räkna på vad all extrautrustning folk slänger på sina bilar eg gör för milkostnaden så blir du nog överraskad.
Jag menar, vi kommer i praktiken aldrig över 0,8 liter/milen, och nu är det mestadels "yttre stadskörning", på långresor är det under 0,7. Detta för en stor, förhållandevis stark, säker och vinterduglig bil. Självklart hade den gärna fått dra 0,2 liter milen, men i ärligheten namn, lite lägre, det hade varken gjort bu eller bä. Självklart hade jag kunnat välja en Passat med fyrhjulsdrift och manuell låda som besparat mig några tusen kronor om året i bränslekostnad. Så min fråga är, alla ni som klagar på bränsleförbrukningen, varför gör ni inte det då? Eller kanske köper en liten Fiat eller Suzuki Swift? Jag tycker det är värt några tusen om året att åka XC70 med automat. Jag tycker inte det är värt kanske 30000 extra om året att åka T6 istället för D5. Alla har sin gräns för vad de anser komfort är värt.

Fundera lite på den!

Och som sagt, tro inte att volvos automater är mer ineffektiva än andras, i stan drar slirande automater med turbodieslar mkt, det ligger i deras natur.

Sedan förstår jag i ärlighetens namn inte detta hackade från folk, låt folk köra automat om de vill, det är ju medvetna val de gör och oftast grundas det i komforten, det är helt enkelt bekvämare anser de, varför skulle man inte betala för det. Hur många här väljer bort luftkonditionering för att spara pengar eg, handen på hjärtat? Jag betalar med glädje det det kostar att ha AC, precis som jag betalar mer för en stark bil och komforten med automat. Jag betalar också massor för nöjet att ha en metallicfärg jag gillar, inte fasen är det tjän direkt, för att inte tala om hur skönt det är med AWD.
Tycker att "Enzo" har helt rätt i det som han skriver, att välja automat är en komfortfråga.
Själv skulle jag aldrig välja en manuelllåda till en bruksbil, jag förstår inte hur man vill sitta och rycka i en spak och vänsterbenet skall fara upp o ned var tionde sekund.
Lika lite som att jag väljer bort automatisk klimatanläggning, centrallås, elektriska fönsterhissar, elinställbar stol, farthållare, regnsensor, ja listan kan göras lång, varför tog jag upp dessa saker, jo allt detta påverkar bränsleförbrukningen.
Och det påverkar i storgrad inköpspriset, samt värdefallet vid byte av bil.
Steff 99 skrev: jag förstår inte hur man vill sitta och rycka i en spak och vänsterbenet skall fara upp o ned var tionde sekund.
Jag förstår inte hur du kör bil.
Antingen är det kö och då brukar det funka att bara rulla på låg växel, eller så är det ryckig kö och då får man frikoppla ibland, men väldigt sällan växla.
Sedan är jag ju cyklist och är van att trampa med båda benen betydligt oftare än var tionde sekund. :wink:

Slutligen anser både jag och min fru att växlingen hör till bilkörningen. Personligen blir jag mest förbannad när jag kör automatväxlade bilar. Nu senast provkörde jag en T4F Powershift och i manuellt läge växlade lådan ned varje gång varvtalet gick ned till 1500, i MANUELLT läge! :evil:
Fast den slirade i alla fall inte på samma sätt som Geartronic.

Det är inte speciellt vanligt med automatiska växlar vare sig till motorcyklar eller till riktiga cyklar.... :-)-)
Automat vs. manuell har ju att göra med hur mycket (1) föraren (2) bilen är skapt för aktiv körning.

Jag kan t.ex. inte förstå hur man kan föredra att "spaka manuellt" i en stor, tung SUV, med mindre än att man hatar Volvos automatlådor och insisterar på att inte byta märke.
mikebike skrev:
Det är inte speciellt vanligt med automatiska växlar vare sig till motorcyklar eller till riktiga cyklar.... :-)-)
Detta håller jag med om , men nu så talar vi ju om bilar !
Även om vi talar om rena sportbilar så kommer det mer o mer "powershift" men jag vill nog inte jämföra en XC 60 med exv. en sportbil eller en cykel heller för den delen
Men vill man växla manuellt och tycker att detta är jämförbart med att cykla så är det ok för mej... 8)
mikebike skrev:
Steff 99 skrev:
Det är inte helt vanligt med tak på mc eller cyklar heller, eller säkerhetsbälten.

Inte helt adekvat jämförelse.

I min tävlingsbil kör jag manuellt, eftersom det är en helt annan sak och man jagar tiondelar.

I min vardagsbil, vill jag åka bekvämt, med tak, värme, abs-bromsar, allehanda elektrisk utrustning, stereo, elmanövrerad stol etc ... och automatlåda, eftersom det är bekvämare så. Ja, det drar lite mer, det kostar lite mer, hela bilen kostar en jävla massa, det skulle bli betydligt billigare att åka en 88ans 740 GL med manuell låda, men jag gör inte det. Att lägga ned uppåt 60 kronor milen, och sedan spara in 2 kronor på manuell låda, nej ... inte för mig! ;D
Vissa vill ha automat. Andra manuell.
Här ska vi diskutera skillnaderna mellan Geartronic och Powershift, inte automat vs manuell.
Trasig Renault Scenic

Varit ock bokat biltransporr släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Såna där rör köper man inte. […]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]