Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var tvungen at bromsa till lite extra idag då en medtrafikant tyckte han ägde vägen.
Då började instrumentbräda att "kvittra"! Eftersom det ökade och minskade i takt med kupefläkten så tänkte
jag att nu gav väl den fläkten upp!
Efter en del letande lyfte jag på plasten vid torkararmarna och kunde hitta två löv som satt i själva fläkten.
Enkelt att fixa och kostade inte en spänn!

Dock ser jag att det inte sitter några filter eller dyl innan fläkten vilket innebär att
allt damm, löv och smuts sugs först in i fläkten, sen in i luftkanalerna och sen in i kupefiltret.
För filtret sitter väl inne i kupen?

Ska det verkligen vara så?
Hittade nu en tråd om var det sitter men det är ändå mycket skit som följer med in.
Variosboy skrev:Det lät inte som en direkt vettig konstruktion måste jag..
Absolut först i kedjan vill man ju ha filtret!!
Skämtar ni? Hur länge kommer det där att överleva ?:-/

Bytte just filtren på BMWn hemma, där sitter först ett grovfilter, sen ett finfilter, sen kommer den rena luften in till fläktar och element.
Var precis och kollade på Volvo, inget mer filter sitter innan fläkten, endast kupéfilter inne i bilen.
Blir nog att fixa nåt eget känner jag.
Anders E skrev:Var precis och kollade på Volvo, inget mer filter sitter innan fläkten, endast kupéfilter inne i bilen.
Blir nog att fixa nåt eget känner jag.
Var någonstans kommer löven in? Att jag undrar beror på att vår bil står under två stora ekar och fick lite funderingar kring det.
Kollade snabbt under huven och det ska ju vara tätt, förutom de två luftintagen som har ett grövre maskigt plastskydd.
Det är inte så att plastskyddet ovanpå inte varit riktigt monterat? För jag kan inte se vart hela löv skulle kunna ta sig in.
Nånstans tog dom sig in men löv i all ära (lätt att ta bort), tänk på allt damm, björkfrön, barr, pollen etc..
Skulle haft en sprängskiss och se hur kanalerna går.
Förmodligen går det direkt från fläkten ner till filtret men fläkten kan ju inte må bra och fläkten sitter ju längst in
om man skulle behöva byta denna.
Blir nog att byta filter var 1500mil då jag byter olja.
Anders E skrev:Nånstans tog dom sig in men löv i all ära (lätt att ta bort), tänk på allt damm, björkfrön, barr, pollen etc..
Skulle haft en sprängskiss och se hur kanalerna går.
Förmodligen går det direkt från fläkten ner till filtret men fläkten kan ju inte må bra och fläkten sitter ju längst in
om man skulle behöva byta denna.
Blir nog att byta filter var 1500mil då jag byter olja.
Jamen damm, björkfrön, pollen, tar ju filtret hand om efter fläkten. Kan aldrig tänka mig att fläkten påverkas för den bör ha en inkapslad motor
Jag skulle inte vara det minsta orolig, fläkten tar ingen skada av lite damm, pollen, frön, etc. :)
Fläkten är inte inkapslad, du ser kablar, elektronik etc.
Dock har det ju inte funnits en tråd om ämnet så
förhoppningsvis håller den.
240 740 940 850 har inget filter alls och på dom har de funkat :D v70n har oxå filtert efter fläkten och jag kan inte påminna mej att jag har bytt nån sån fläktmotor nån gång

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]