Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
hej igen! Var och kollade nu och drog batteriet, dock bara i några minuter, men lampan slocknade men efter en liten stund så tändes den. kan det vara så att någon av kablarna som sitter i lambdan som har gått sönder eftersom de vrider sig när man skruvar in sonden i avgasröret, så tog de jätteförsiktigt eftersom jag vet att den är känslig, jag har dragit batteriet nu och tänkte gå ut om en dryg timma och se om det har hänt något annat, men vilken modul kollar jag felkoder för just lambdan, A eller B och vilken siffra.
av Uthil
Tja! Såg att jag hade startat en till tråd ang detta problem. Sorry!

Men hade bilen inne på mekonomen som bytte lambdan och raderade felkoden men efter en studn drygt några timmars körning så tändes den igen. men bilen gick igenon bes 6/12 förra veckan, dock precis på gränsen.. men iallafall trots att lampan lös. Märkte sedan att det är lite glapp i diagnosstik boxen, vet inte om det kan ha att göra med detta men får 5-2-1 i felkod, förvärmning lampda felaktig.. Vette van hur jag ska lösa lampdan är ju ny..

Hade..
Användarvisningsbild
av RaptorX
Uthil skrev:Tja! Såg att jag hade startat en till tråd ang detta problem. Sorry!

Men hade bilen inne på mekonomen som bytte lambdan och raderade felkoden men efter en studn drygt några timmars körning så tändes den igen. men bilen gick igenon bes 6/12 förra veckan, dock precis på gränsen.. men iallafall trots att lampan lös. Märkte sedan att det är lite glapp i diagnosstik boxen, vet inte om det kan ha att göra med detta men får 5-2-1 i felkod, förvärmning lampda felaktig.. Vette van hur jag ska lösa lampdan är ju ny..

Hade..

Dom satte väl dit en eftermarknadslambda därav problemet.
av *pettson*
Uthil skrev:Tja! Såg att jag hade startat en till tråd ang detta problem. Sorry!

Hade..
Det bör inte vara svårlöst?
Du lämnade bilen för diagnos på verkstad. Dom bytte sond efter sin egen diagnos och problemet är inte avhjälpt. Jag antar att du betalar för att få problemet avhjälpt? Det är bara att lämna tillbaka bilen och så får dom fixa det.
av Uthil
Hejsan!

kollade lite på vad mekonomen hade gjort, med lambda sonden,och det visade sig, att de har aldrig satt fast kontaktstycket. så det är inte så konstigt att jag får en felkod. men vart trycker jag i denna kontakt?

Har letat i bilen men hittar den ingenstans.. Någon so kan hjälpa.

Hade :D
av sm1nvx
För ett par år sedan hade jag samma fel på min -850 10V 1994. Köpte en begagnad Lambdasond från Bildelsbasen och monterade. Inga problem. Ett avbränt förvärmningselement påverkar ju inte funktionen hos Lambdan förutom vid kallstart. Kontakten borde Du kunna hitta ganska högt upp mellan grenröret och torpedväggen, jag
har ingen bild att ladda upp tyvärr. Dagge
av *pettson*
sm1nvx skrev:För ett par år sedan hade jag samma fel på min -850 10V 1994. Köpte en begagnad Lambdasond från Bildelsbasen och monterade. Inga problem. Ett avbränt förvärmningselement påverkar ju inte funktionen hos Lambdan förutom vid kallstart. Kontakten borde Du kunna hitta ganska högt upp mellan grenröret och torpedväggen, jag
har ingen bild att ladda upp tyvärr. Dagge
Riktigt så enkelt är det inte. Felaktigt förvärmningselement påverkar även vid varm bil.
Det är egentligen bara dom tillfällena som du har runt 2500rpm som värmen är tillräcklig för att sköta sej själv. Annars är förvärmningen med, mer eller mindre konstant för att hålla just temperaturen på sonden så jämn som möjligt. Det gör att den mäter så jämnt som möjligt.
När motorlampan lyser för att den detekterat elementfelet stängs dessutom lambdaregleringen av helt och bilen går på nödprogrammet.
Lambdans kontakt bör man hitta på växellådans över/bakdel
av Uthil
Tja det sitter ett kablage på växellådans övre del, detta går in en liten kabelkanal, det är 2st kabelkanaler, som sedan går in ett skydd, som sen går vidare. den ena kabel antar jag ska kopplas ihop med kontakstycket från lambdan men det sitter inget kontaktstycke på denna kabel, bara på kabeln från lambdan, det ser ut som att någon har klippt av den för lättare av montage av lambdan, så det spelar ju ingen roll. måste sätta på ett nytt kontaktstycke.

kan ta bilder så får ni se.

..det lutar mot att låta någon som v[…]

Är inte skadade kabelstammar i motorrummet r&[…]

Eller så är mätvärdena frysta[…]

Hög tomgång

Fortsatt problem. Men nu går bilen riktigt b[…]