Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpu
Hej!

Första posten här, har läst igenom en hel del och vill nu ha lite råd.

Funderar på en V70 T4 Powershift då jag har möjlighet att ta ut en ny tjänstebil iom byte av jobb. Då jag idag kör en maxutrustad Passat DSG170 Individual (med bl a nav, Dynaudio, elstolar med massage osv) så har jag blivit "ganska" bortskämd med mycket utrustning.

Har inte varit så våldsamt imponerad av V70 tidigare, framför allt var det drivlinan som avgjorde valet av Passaten för ett par år sedan. Nu finns iofs bara valet Volvo eller Toyota/Lexus, en RX450H vore ju nice men sjukt dyr. Gillar det nya Sensussystemet och möjligheten till styrning/info via Iphone. Nettokostnaden för detta landar på ca 4500-5000kr/mån för min del. Gäller ett 18 mån avtal så är jag inte nöjd så är jag ju snart redo för nästa bil...

Den spec jag funderar på är följande:
Summum
Titaniumgrå
Dynamic skinn (blonde kanske..)
Teknikpaket
Hi-techpaket
Elbaklucka
3-ekrad ratt
Solskydd bakdörrar (vet någon om de är lösa eller integrerade i dörrarna??)
Drag avtagbart
Parkeringsvärmare
Bakspoiler
Sportchassie

Har fått en hyfsad deal tror jag men tycker för att pigga upp bilen lite, försöka pruta in R-design dimljus och r-design undre grillen då jag tycker den ser lite roligare ut då.

Är det något jag missat eller ska tänka på tycker ni? Kör så lite privat mil och den absurda prisskillnaden till en D3 lönar sig inte för min del. Tycker även att PS-lådan verkar piggare än GT som känns som sirap... :wink: T4F, visst om det fortfarande varit minskat förmånsvärde, tyvärr går den ju inte att få med bensinvärmare som är en dealbreaker för min del. AFV får jag inte välja.

Synpunkter?

Mvh
Jonas
Användarvisningsbild
av Racetwin2
En liten löjlig sak men som är hur grymt praktisk som helst är at byta ut instegshandtaget i taket mot glasögonhållare för solglasögonen.

I övrigt verkar din bil rätt lik min AFV grovt sett. Kring teknikpaketen så skall du välja till subwoofern om du har high performance (TP1). Gör underverk för 3000 kr. I annat fall rekommenderar jag Premium Sound (gärna med sub där också) om du lyssnar mycket på musik. Stora displayen fram är också trevlig. Då kan du dessutom kolla på film om du står still. Jag har lagt in massa sköna TV-serier (Flight of the Conchords, Californication etc) på USB som man kan kolla på om man lunchar i bilen eller väntar på familjen etc.)

Textilmattor är en sak som jag gillar och som gör det mycket mer ombonat i kupén och som dessutom tar ned kupéljudet yterligare. Man kan även ha dem hela vinterhalvåret.

Takspoilern gör också en del för utseendet. I synnerhet som du har 17/18 tum fälgar och sportchassi.
av eijo
Jupp, takspoilern är snygg 8)

T4F är ju ingen racer, men powershift lådan gör gott, maskerar ju mycket av motorns lite klena karaktär. Jämfärt med Geartronicen är den mycket snabbare och mer precis i växlingarna. Jag är helnöjd med min även om man alltid önskar fler Hk.
av pergrein
Det blir 1000kr dyrare om du ta teknikpaketet i stället för enbart Keyless när du ska ha Hi-Techpaketet...

Mvh
Per
av jpu
Hade valt keyless löst och inte teknikpaketet.
Glömde bort takspoilern i specen som jag tycker krävs för att få fason på baken.
Stora skärmen är med i hightech.

Ska man slopa hightech och gå på driversupport istället? Kör max 2000 mil per år.

Tror glasögonhållaren är för liten för min solglasögon - ska testa!

Tjing!
av Malmstroem
Med det pris som driversupport har skulle jag inte köpa en ny V70 utan det. Men det är jag det. :wink:

Jag valde det fastän jag troligen inte kommer att köra mer än 1500 mil per år.
av jpu
Hej!

Har nu haft bilen sen i onsdags och tänkte dela med mig om lite intryck.

Till slut blev det en T4 med powershift. Electric silver med blonde inredning. Summum, HGV2, Hightechpaket drag, VOC, bränslevärmare, sportchassie mm.

Har en Passat -09 som jag kört 5500mil med 170hk dieseln och DSG-lådan. Den är i princip maxutrustad. den jag jämför med först och främst.

Har kört drygt 60 mil och det är iofs ganska kort tid för att göra en rättvis bedömning, men allt är ju subjektivt så...

Snygg färg och jag tycker att det blev fräscht med blonde inredningen, dynamicstolarna ser snygga ut men stolarna känns små, sittdynan är kort och jag har ändå korta ben även om jag är 185cm. Annars känns de ganska bekväma, valde dynamicstolarna då jag inte alls kommer överens med originalstolarna. Saknar elektriskt justerbart svankstöd som kan flyttas på ryggen. Passaten har även massage som först kändes som en gimmick men faktiskt är rätt skönt på längre resor. Föredrar (av vanans makt?) Passatens stolar, men vänjer mig nog.

Har dubbfria Gislaved på Passaten och valde nu Continental dubb till Volvon. Detta gör att den eventuella och av framför allt Robert Collins påstående om Volvons överlägsna ljudnivå äts upp. Vilken effekt de laminerade glasen har undrar jag också över. Skillnaden mellan bilarna är att Volvon inte är lika känslig för grov asfalt utan håller en ganska konstant nivå. Upplever en hel del småvibrationer i stolen som jag undrar om det beror på dubbdäcken eller om det är obalans? Ska det vara så?

Motorn då, en 1,6liters fordsnurra kan det va nåt? Jajamen måste jag säga, det är nog den största positiva överaskningen med bilen tillsammans med växellådan. Lite vibrationer på tomgång, men sen är det bara positivt. Enormt rapp gasrespons, relativt snål ligger på 0,84 med rapp motorvägskörning, och mycket stadskörning, får kolla hur väl det stämmer på pumpen. Tystare än diesel naturligtvis, Passaten är maffigare i bottendrag och vid omkörning men inte så att det stör. den pinnar på riktigt bra. Växellådan känns rapp och bekväm i normalkörning, växlar i min bok snyggare än dsg men inte lika rappt. kan tänka mig att Volvo har optimerat en komfortinriktning på lådan vilket passar bilens karaktär bra.

Åkkomforten, har redan nämnt ljudnivån som jag hoppades mycket på, får se om det blir större skillnad med sommardäcken. Kanske blir lite högre ljudnivå med sportchassi? Vilket för in mig på fjädringskomforten, i stan känns det stringent och lagom fast men på landsväg runt 80 och uppåt blir det småstruttigt och rätt obekvämt!? Passaten som ofta får kommentarer för att vara för hård i standardchassiet känns bättre på lands och motorväg. Återigen, kanske hänger ihop med däcken? Sen tycker jag att den utseendemässiga skillnaden mellan standard och sport är för liten, bilen ser ju knappt sänkt ut...
Vägkänslan i ratten är rätt obefintlig, blir lite lustigt då chassiet snackar för fullt med rygg och bak (vibrationer mm) men styrningen kunde tillhöra ett tv-spel...

Övrigt:

När det gäller fel så fick plötsligt reostaten spel och helt plötsligt lös den med starkaste ljuset och gick inte att ändra. Funkade efter omstart.

HP-stereon spelar bra och räcker till för mina behov även om Dynaudio i Passaten är bättre. Nyckellösa systemet är skönt och funkar bra. Har lite småmeck med VOC då den inte gärna uppdatera bilens position och kan vara lite seg med att sätta på bränslevärmaren. Har problem med att slå av bränslevärmaren manuellt på spaken vilket känns märkligt. Får ta en vända till i instruktionsboken. Navigatorn funkar fint och har snyggt interface, streaming fungera bra om än inte klockrent. lätt att styra med snurrhjul och röstinstruktioner - bra Volvo.
Tycker dock att det är synd att man inte uppdaterade instrumentklustret när man gjorde FL, hade varit fint med lite färg, sen känns bakgrundsbelysta instrument lyxigare än som nu en lampa uppifrån. Kvalitetskänslan är fin, sköna knappar och härlig ratt (tre-ekrade) men en del detaljer drar ner, plasten på nederdelen av panelen inte så kul och handskfacket känns billigt. Dörrarna har inte direkt premiumklang i sig och på det stora hela tycker jag att Passaten känns mer helgjuten.

Lite tråkigt då att jag fått fast drag istället för delbart som jag bytte till i ett senare skede, ÅF sa att det var så svårt att byta och då skulle det fasta bli begagnat...

Hur skulle jag gjort idag? Jag hade ju bara att välja på Volvo och Toyota vilket gjorde valet enkelt. Men jag hade nog beställt bilen med standardchassi och dubbfritt för att maximera åkkomforten, och valt den progressiva styrningen dessutom. Men det är en trivsam och fin bil på det stora hela och jag har den ju bara 18 mån så får utvärdera efterhand. Det blir nog bra i slutändan.

mvh
JPU
av eijo
Hej, Jag har i min T4F med sportchassie upplevt flera negativa saker sedan byte till (dubbade) vinterdäck:
1. Påtagligt högre ljudnivå
2. Mycket sämre väghållning - känns som om den ska välta i kurvorna jämfört med sommardäcken
3. Sämre styrkänsla

Har aldrig upplevt så stor skillnad vinter-sommar däck på någon bil jag haft förut, vilket är ganska många. Känns som total missanpassning däck vs. chassie med vinterdäck på.

Kommer att byta till sommardäck så snart det bara går, typ i början av mars (om snön håller sig borta) 8)
av kallessida
tjaaa vad ska vi säga om detta då... vad trodde du dubbdäcken skulle göra för ljudnivån? du har liksom satt på "klackskor" på bilen till skillnad från "joggingskorna" du har på sommaren... därav högre ljudnivå, dubbarna mot asfalten skapar ett högre ljud.
sämre väghållning ja du har ju gissningsvis betydligt smalare vinterdäck än sommardäck, låt oss säga du har 245 breda sommardäck och kanske hmm 215 breda vinterdäck, 245-215=30 alltså 30mm mer kontaktyta mot asfalten per däck, 30*4 = 120, 120mm=12cm.
Även styrkänslan påverkas av 12cm mindre kontaktyta mot asfalten ger avsevärt sämre styrrespons, kolla bara på F1 bilar, hade smala däck varit bättre än breda däck så hade dom nog valt smala..

smala däck = mindre rullmotstånd = bättre förbrukning men sämre väghållning och styrrespons.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: borttagen citering

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]