Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av umekille
Hört att en dikeskörning berott på att
bromsvätskan frusit och bromsverkan uteblev.
Sanning eller Myt?
Användarvisningsbild
av Funk
Den kan frysa, eftersom nästan all bromsvätska är glykolbaserad så kan (och skall) den absorbera vatten. Blir det för mycket så fryser den tidigare än lämpligt.. ..på sommaren riskerar man dessutom att den kokar. Så byt enligt tillverkarnas rekommendationer!

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fan vet, att bromsvätska kan dra åt sig vatten beror ju bla på att den till stor del består av olika sorters "glykol" tex Butyltriglykol som lätt blandar sig med vatten.

Men den "glykol-blandningen" borde ju ha grymt låg fryspunkt... eller? Det är klart, är det -50 grader och man har mest vatten i bromsarna så det inte är så mycket glykol-brosmvätska kvar så kan det nog säkert frysa.

En undring, hur många byter brosmvätska i gammelbilen 1 på 10, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 förare ?:-/
av *pettson*
Har en bekant som köpte sej en äldre bil i mer eller mindre väldigt oservat skick. Den typiska *vinterbilen*. Han åkte ut från parkeringen när han upptäckte att bromspedalen var stum förra vintern. Det blev inget åka till jobbet i den. Den dagen. Efter att ha ställt bilen i varmgarage så blev pedalen normal igen. Efter ett bromsvätskebyte så fungerade allt normalt även i den djupaste kylan.

Som sagt mycket vatten i bromsvätskan är otäckt eftersom det som sagt ändrar kokpunkten, kan frysa och dessutom korroderar bort saker och ting inifrån.
Men det åtgärdas enkelt genom att byta ut den då och då. Vet man inte intervallerna så går det utmärkt att prova den själv med hjälp av en teknisk apparatur för 159spänn som dom flesta förstår visningen av med tre lysdioder. Vad rött betyder bör inte vara någon konstighet.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... are-37201/
av Malmstroem
Räcker det att testa i bromsvätskebehållaren för att få reda på skicket på bromsvätskan?

Jag är långt ifrån säker på att bromsvätskan blandas tillräcklilgt för att test uppe i behållaren ger korrekt bild på status av hela systemet. Därför byter jag med jämna mellanrum (vart 2-3 år) -- oavsett vad instrumentet visar.
av Provocative
VolvoB20 skrev:Fan vet, att bromsvätska kan dra åt sig vatten beror ju bla på att den till stor del består av olika sorters "glykol" tex Butyltriglykol som lätt blandar sig med vatten.

Men den "glykol-blandningen" borde ju ha grymt låg fryspunkt... eller? Det är klart, är det -50 grader och man har mest vatten i bromsarna så det inte är så mycket glykol-brosmvätska kvar så kan det nog säkert frysa.

En undring, hur många byter brosmvätska i gammelbilen 1 på 10, 1 på 1000 eller 1 på 10.000 förare ?:-/
Byter varje gång jag utför något arbete på bromsarna.
av PTV
Bromsvätska kan mycket väl frysa beroende på bromsoljans ålder och skick om den samlat för mycket vatten under sin livslängd.Har däremot aldrig någonsin hört någon på våra breddgrader som fått en utebliven bromsverkan pga vatten / is i bromsoljan.Men bär man sig illa åt på rätt sätt så är ju allt möjligt.

Vilket får mig att minnas en pinsam incident för många år sedan på en bensinmack (på den tiden när bensinmackar sålde annat är korv med bröd) när en kvinna efter att ha fyllt på fyra liter färdigblandad glykol kommer in efter mer när hon inte kan se att nivån ökat.Bensinmacksföreståndaren följer med ut något förbryllad och upptäcker till sin fasa att kvinnan lossat på oljelocket och hällt ner allt i motorn.Bilen hämtades sedan av bärgare ... :shock:
av umekille
PTV jag var med om tvärtom
fick hjälpa mekken rensa kylsystemet
på en bil då damen som ägde den råkat?
fylla motorolja i kylaren :???:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Provocative skrev:
VolvoB20 skrev:Fan vet, att bromsvätska kan dra åt sig vatten beror ju bla på att den till stor del består av olika sorters "glykol" tex Butyltriglykol som lätt blandar sig med vatten.

Byter varje gång jag utför något arbete på bromsarna.
Imponerande. Alla gammelbilar jag har haft har det ju varit ett mega-arbete med svets, specialnyckar osv att glödga alla gamla bortrostade luftningsnipplar som till slut sitter så bergfast att hela bromssystemet måste bytas när man ger sig på att byta vätska.
Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]