Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
Det bör gå utmärkt att ladda ett löst batteri med startkablar om alternativet med batteriladdare via elverk, solpanel eller liknande är uteslutet. Tänk bara på att ett fritidsbatteri inte är gjort för höga effektuttag på kort tid såsom en startmotor och du ska därför inte starta bilen med fritidsbatteriet.
Användarvisningsbild
av len
Generatorn ger säg 130 A, men lägre på tomgång. går som skrevs ovan utmärkt att göra som du frågar, det är ju 12 v fast batteriet är nu dubbelt så stort dvs säg 160 Ah! varav ena halvan är tomt (dvs ditt fritidsbatteri). Men strömmen går alltid lättaste vägen dvs in i det tomma. Dock laddar det ganska snabbt, en timma har du hyfsat då ladddregulatorn kör fullt. Kolla med voltmetern. Du har säkert drygt 14 V och när du går under , så har du laddat kanske 70-80 % på 1-2 timmar.
Att starta bilen med fritidsbatteriet är ingen fara, men du får inte samma starteffekt (enkelt, hur många sekunder startmotorn orkar dra) då det är gjort för långvarig utladdning.
Senast redigerad av 1 len, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för svaren. Även för tipsen som inte direkt var svar på min fråga. Jag har förstås underhållsladdare kopplad till batteriet för att det ska vara laddat om strömmen försvinner. Ett par-tre gånger per år har det förhindrat kokning men under de 20 år jag haft anläggningen är det endast två gånger, en gång på 90-talet och så nu i lördags, som avbrottet varit så långt att jag kopplat in pumpen till golvvärmen. Elverk har jag naturligtvis tittat på men tyckt att det varit onödigt eftersom de långvariga avbrotten inträffar så sällan. Om inte avbrottet berör allt för stort område kan jag ta mitt fritidsbatteri och laddaren och åka till någon bekant som har ström. Det gjorde jag vid avbrottet på 90-talet. Solceller påstås ju vara fantastiskt effektiva men jag tvivlar på att de ger särskilt mycket i snöoväder i december när det knappast ljusnar. Vad jag förstår är det möjligt att ladda med bilen men det är knappast troligt att det blir aktuellt. Min fundering uppstod under strömavbrottet i lördags och det är ju roligt att veta. Tack än en gång.
Kör intill bilen du och koppla ihop batteriet för laddning.
Skulle detta vara skadligt för ett av batterierna pga, olika laddning/kapacitet,
kopplar du bara loss en av originalkabelskorna till ditt bilbatteri och lägger en träbit eller nå´t under.
All laddström går då till fritidsbatteriet och du slipper att fysiskt skifta batteri.
Användarvisningsbild
av Camel
joskarl skrev:Men min fråga är: Kan jag ställa fritidsbatteriet intill bilen, koppla startkablar mellan batterierna, låta bilen stå på tomgång ock ladda fritidsbatteriet? Det skulle vara betydligt enklare. Om det går, hur lång tid skulle det ta att ladda batteriet?
Ja, det kan du göra. I början får du en kraftig laddningström som beror på spänningsskillnaden mellan batterierna, resistansen internt i batterierna och resistansen i kablarna och klämmorna. Denna höga ström blir kortvarig och är inget större problem för ditt fritidsbatteri så länge som det inte är helt urladdat. Kortvarigt tål batterier lika mycket laddningsström i A som Ah. Längre tider ska man inte överstiga laddningström i A på ca 0,3xAh. Dvs. ett batteri på 70 Ah tål kortvarigt 70 A laddningsström och längre tid 21 A. Men eftersom spänningen inte ska överstiga ca 14,2-14,4 V vid normaltemp så blir strömmen oftast lägre än så i verkligheten. Strömmen sjunker relativt snabbt i takt med att batteriet börjar ta emot laddning. Men på ett par timmar borde man kunna överföra 20-30 Ah på detta vis i början. Mot slutet blir strömmen mycket låg och toppladdning av batteriet på detta sätt tar mycket lång tid. Frågan är bara om generatorn ger tillräcklig laddningsspänning med motorn på tomgång. På vissa bilar kan det vara problem. Men det är ju enkelt att mäta.

I fritidsbåtar är det mycket vanligt med flera batterier. Ett startbatteri och separata batterier ämnade åt förbrukning. När motorn är avstängd är batterierna åtskilda av ett skiljerelä och startbatteriet kan inte laddas ur av elförbrukare. När motorn startas kopplas batterierna ihop och laddas av generatorn. Detta fungerar normalt helt utan problem.

Jag hade liknande idé för länge sedan när jag bodde på landet. Då hade jag batteri fast installerat i huset som back-up vid strömavbrott. Drog ut kablage med 2x6 mm2 per pol (dvs. 12 mm2) till biluppfarten så att man vid behov kunde ansluta bilen och ladda batteriet. Viss strömbegränsning av strömrusningen i början erhölls då kablaget var relativt långt. I slutet av laddningen blev strömmen så låg att inget större spänningsfall erhölls. Men på den tiden laddade bilar dåligt på tomgång fast det var växelströmsgenerator så de gånger det var långvariga strömavbrott fick man gasa lite lätt. :wink:
Användarvisningsbild
av Camel
Spikar i form av överspänningstransienter är farliga för elektronik. Men startmotorn är en av de värsta belastningarna då den drar mycket ström och orsakar en spänningsdip och vid urkoppling erhålls överspänningsspikar. Spänningsregleringen för generatorn ska kompensera för t.ex. in/ur-koppling motorkylfläkten som är en induktiv last och PTC-elementet som är en resistiv last. Båda dessa laster är markant större än laddningsströmmen till ett andra bilbatteri vid urkoppling om batteriet fått laddats ett tag.

Så min åsikt är följande: inkoppling av ett andra batteri med motorn avstängd är en mindre laständring och därmed mindre störning av generatorns spänningsreglering än de befintliga laster som bilens elektronik är byggd för att klara, som t.ex. startmotor, motorkylfläkt, PTC. etc. Dessutom står det i instruktionsboken till min bil om inkoppling för att erhålla starthjälp från annan bil/batteri.

Om man vill vara så försiktig som det går så ansluter man det extra batteriet med motorn avstängd. Då bör spänningsdippen bli lägre eftersom spänningsskillnaden är mindre och därmed blir laddningsströmmen mindre. Batteriet i bilen hinner inte förlora många Ah. Ett exempel: laddningsström 50A i 0,03h (2 min) blir endast 1,7 Ah. Sedan startar man motorn. När det extra batteriet har laddats en tid har laddningsströmmen sjunkit så att urkoppling av batteriet kan ske utan större variationer i generatorns spänningsreglering.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?