Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av joskarl
Till min vedpanna har jag en backup med ett 12 volts fritidsbatteri som vid strömavbrott driver cirkulationspumpen mellan panna och ackumulatortank för att förhindra att pannan kokar. Den kan även driva cirkulationspumpen till golvvärmen för att hålla värme i huset. Om man drabbas av ett längre strömavbrott uppstår behov att ladda detta batteri. Jag torde väl kunna sätta fritidsbatteriet i min XC 70 D3 -11 och ladda upp det där och låta volvobatteriet driva cirkulationspumparna. Men min fråga är: Kan jag ställa fritidsbatteriet intill bilen, koppla startkablar mellan batterierna, låta bilen stå på tomgång ock ladda fritidsbatteriet? Det skulle vara betydligt enklare. Om det går, hur lång tid skulle det ta att ladda batteriet?
Visst går det att göra så, men det är ju inte så snällt mot batteret. Går ju att ladda via lampa om man vill spara batteriet lite och dessutom ha en indikator på hur laddat batteriet är, men det kräver ju att man gör en kabel med en lampa på.
joskarl skrev:Vad ska jag driva den med. Det är ju strömavbrott.
Det finns laddare som kan ladda ett bilbatteri från ett annat, då begränsas laddströmmen till mer lämpliga nivåer.
Leta på sajter som säljer utrustning till husvagnar eller båtar.
Eller skaffa en reservgenerator. Men skall man gå in för det så blir det genast lite svårare. Billiga generatorer har ingen "bra" sinuskurva, som kan vara kritiskt med modern elektronik. Men skall man driva enbart en laddare så räcker nog en lågbudgetgenerator rätt långt. Och för din egen skull och närmiljön, kör på alkylatbensin. Naturligtvis kan du driva enbart cirkulationspumpen med reservgeneratorn, men då måste du ha någon sorts frånskiljare från det övriga nätet. Då är vi uppe i 5 - 6 000 kr utöver generatorn.

En internetsite där dom pratar och spekulerar mycket om sådant här, är: http://www.pellets.info/ Det är inte bara pelletsbrännare på den sidan.
av umekille
har kollat en batteribackup en gång
den ger ju pulskörning på cirkulationen
pumpen går i perioder inte hela tiden
för att spara på batteriet o sen bara just förhindra
kokning. Mitt tips är att ha ett extra batteri och
en form av solcell som håller det laddat.
av xxargs
Ravi skrev:blir inte bra det! Skulle nog välja att koppla på en ordentlig batteri laddare
varför inte - situationen är ganska lika som när du startar en bil med nästan tom batteri och strömmen brukar gå ganska fort ned till runt 20-30 ampere på en 80 Ah fritidsbatteri, vilket dessvärre innebär att det tar ett bra tag att ladda ett batteri, kanske ett par timmars tomgångskörning innan man når 75% laddgrad och därefter går det hur långsamt som helst (batteriet blir inte fulladdat förrän efter ca 24 timmar oavsett om det är en 5 ampere-laddare eller 110 amperes generator. Faktum är att bilgeneratorn sköter laddningen snyggare än många kraftigare snabbladdare med hjälpstart som man ser ute i bilverkstäderna - dom kan verkligen misshandla batterierna...
Användarvisningsbild
av Selast
Som tidigare sagt så lär det inte gå fort! Jag är tveksam till uppgiften att "ett par timmars tomgångskörning" skulle ge 75% laddning av ett helt urladdat friluftsbatteri... Du skriver inte hur länge back-up batteriet förväntas räcka men om det skulle bli ett mycket långt strömavbrott och det är 25 grader kallt kanske det kan vara nice att ha bilen tillgänglig att köra med... Jag skulle lätt överväga att köpa ett billigt litet strömverk och koppla in till antingen en laddare eller direkt till cirkulationspumpen, tex detta: http://www.jula.se/elverk-650-w-740036 Då kan du vara säker på att du har varmt i huset i princip hur länge som helst plus att du kan driva andra "livsnödvändiga" applikationer som tex mobilladdare, laptopladdare osv osv
Användarvisningsbild
av Bosa
Solcell eller elverk skulle jag föreslå, cirkulationspumpen/pumparna lär inte dra så mycket ström så med ett vettigt batteri ska det inte vara några problem att driva pumparna en hel natt och dagtid laddas det upp med en solcellspanel. Är ju inte så ofta det är längre strömavbrott och kan vara långt mellan strömavbrotten. Lär förlänga livslängden på batteriet också om du nu inte har en ctek kopplad till batteriet normalt sett.

Annars är som flera redan nämnt ett elverk perfekt eftersom du både kan ladda batteriet samt driva pumparna direkt med elverket. :)
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]