Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av xc70in
Endast 10år sedan kosta soppan kring 8kr litern, pizzan 45kr, kebab 35kr. 150g ost 35kr , cola burk 10kr ,500g köttfärs 25kr. big mac & co 45kr

på bara 10år är soppan på 14kr, pizzan 65kr , kebaben 55kr , ostburgaren 50kr ,colaburken 15kr, 500g köttfärs 40kr+ . big mac & co 65kr

sisådär 30-40% dyrare har det blivit, men jag tjänar samma som för 10år sen varje månad,
ja just , hus kosta 2miljoner i stan, nu kostar det 4mille nästan.
nu får man ge 2miljoner för lägenheter som kostade 500k för 10 år sen.

hur blev det så här?
min chef har inte råd att ge mig mer lön pga höga arbetsgivar avgifter mm.

VARFÖR BLEV ALLT SÅ DYRT?

jag minns när jag åkte till mcdonalts och tog en bigmac&co för 45kr, nu kostar det 65kr, har slutat bjuda , förr kunde man bjuda nån polare ibland.Det vart ju lite över på hundra lappen som sagt genom drive thru förr.

FOLK VAR MKT GLADARE FÖRR
FRISKARE
VILLIGARE

idag är alla deppiga och fattiga för det mesta, vissa går det ok för, men dom är få. för vem har råd med 4miljoners villan? den blir aldrig ens egen ju.

Var tvungen skriva av mig lite och undrar fortfarande VARFÖR BLEV DET SÅHÄR?

kan man rösta på nån parti som gör det bättre eller vad är det som har hänt?
Bjuder på alla stavfel mm pga trötthet/stress & fattigdom

DAGENS UNGDOMAR HAR INTE RÅD MED BIL. KÖRKORT. VETTIG LYA.
dET VAR SJÄLVKLART MED KÖRKORT FÖR 20 ÅR SEN. idag är det lyx och udda ifall en 18åring har lapp
hur ska det bli? , mer klarar man inte av, det går inte helt enkelt. NU ÄR DET NOG . MINSTA HÖJNING så kommer jag få ge upp
95 oktan kostade 9.37 år 2002, dvs det är nu 49% dyrare med soppa. Skattehöjningar står för det mesta av den höjningen.
http://spbi.se/statistik/priser?gb0=yea ... 2011-12-31
Om du har haft en genomsnittlig löneutveckling sedan 2002 så har du 17% högre lön nu
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____70546.aspx
Svenska genomsnittsvillan kostar 2.114 miljoner idag
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____310549.aspx

Förklaringen till att saker är dyrare är att reallönerna är högre nu (trots att du inte uppfattar det som så). Om du räknar kostnaderna i "andel av din lön" så ser du att det mesta ligger i nivå faktiskt. Undantaget är saker där skatterna har ökat främst drivmedel och el. Matpriserna är faktiskt lägre nu än för 10 år sedan.

Huruvida man är lyckligare nu eller inte är svårt att hitta siffror på. Friskare var man definitiv inte, sjukskrivningarna var betydligt högre för 10 år sedan.
Användarvisningsbild
av xc70in
Maten är mkr dyrare nu än förr.
Lunch kosta 45-55kr 10år sen ute, nu är det 65-80kr
BIG MC & CO va ju 45kr nu 65kr
Pizzan här kosta 39kr CALZONE. nu kostar den 65kr
Köttfärs va ju knappt 30spänn , nu är det minst 50kr
Oxfile SVENSKT va 150kr-200kr kg , nu är 300kr-365kr , det kunde jag äta 3-5 gånger år, nu kan jag aldrig mer det.

en kasse mat kosta 250kr förr, idag kostar det 400kr för en välfylld kasse nästan

nästan alla jag pratat med säger att det är TUFFT OCH JOBBIGT IDAG.
dom hade det bra 10år sen,
DET ÄR HELT ANDRA TIDER NU på bara 10år håller många med om.
Hur upplever ni volvo ägare det idag mot 10år sen?

Nu vill jag inte höra nått från ALLAN 65ÅR som köpte sin villa för 800tusen 15år sen och sålde den igår för 4mille och flytta till landet billigt.
Utan jag vill snacka med dom yngre under 40bast i storstäder helst, bor ni i hus ? är det tight ? det ger jag mig fasiken på att det är mot förr
ifall ni inte pluggat 10år extra, eller haft släkt/kontakter till bra jobb.

En random snubbe som ska ut idag på marknaden får knappt jobb, så hur ska det gå ? det är sjukt mkt tightare nu än förr
av Lazy
Jag har 3 barn (30, 33, 35 år) som pluggade/utbildade sig under ca.11-12år (Förskolelärare, IT-tekniker o Sjuksköterska) och dom har idag själva ordnat bra arbeten, bor i radhus/villa, har barn och bil utan överdrivet höga lån, och dom ser ut att klara det bra, men visst kan det vara tufft o jobbigt ibland

Så det går nog även idag att skapa sig det man känner att man skulle vilja äga.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag köper 2 cola burkar på ICA för 10kr + pant. Pizza finns för ca 50 kr beroende på var man handlar..........
andreas_lofgren skrev:95 oktan kostade 9.37 år 2002, dvs det är nu 49% dyrare med soppa. Skattehöjningar står för det mesta av den höjningen.
http://spbi.se/statistik/priser?gb0=yea ... 2011-12-31
Om du har haft en genomsnittlig löneutveckling sedan 2002 så har du 17% högre lön nu
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____70546.aspx
Svenska genomsnittsvillan kostar 2.114 miljoner idag
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____310549.aspx

Förklaringen till att saker är dyrare är att reallönerna är högre nu (trots att du inte uppfattar det som så). Om du räknar kostnaderna i "andel av din lön" så ser du att det mesta ligger i nivå faktiskt. Undantaget är saker där skatterna har ökat främst drivmedel och el. Matpriserna är faktiskt lägre nu än för 10 år sedan.

Huruvida man är lyckligare nu eller inte är svårt att hitta siffror på. Friskare var man definitiv inte, sjukskrivningarna var betydligt högre för 10 år sedan.
Räkna då in att vi har lägre inkomstskatt idag (grundavdraget gör sjukt mycket!), arbetsgivareavgifterna och bolagsskatten är sänkta.

Visst, soppan är dyr, men bilarna är istället lite snålare idag. Jag har inga problem att klara mig trots att jag inte tjänar överdrivet mycket.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Jag jobbar med samma sak idag som jag gjorde för 10 år sedan, men jag tycker jag har mer pengar över idag än jag hade då. Och idag har jag en 46" LCD-LED widescreen TV, blueray, och 4 platt-skärmar till min dator... Om det verkligen var så dystert skulle jag ha det sämre, inte bättre.
Det känns som det finns ett logiskt fel i resonemanget.

xc70in, om du inte fått någon löneförhöjning på 10år så kanske det är tid att börja fundera på en ny arbetsgivare...
Användarvisningsbild
av Funk
Under perioden 1980–2007 har priset på SL-kortet ökat med 886 procent i löpande priser.
Under samma period har bensinpriset ökat med 396 procent medan KPI har ökat med 291 procent. Källa SL & SCB

Inte är det bra, men tur att man inte åker buss i Stockholm...

/Thomas

Ena stunden vill du ha mekanisk öppning av […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]