Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:
Vojje skrev:Kan väl ingen människa hålla reda på var Volvo råkat ha placerat sina dräneringar.
Det står ju knappast i instr.boken.
Att fjäderbenen endast skulle hålla 20k mil är löjligt.
Vissa tycks tro att bilägare är man för att få nöjet att betala för reparationer. Så är det inte!
Fjäderbenet i detta fallet är ju även stötdämpare, en stötdämpare som gjort 20 000mil är inte mycket att ha vill jag påstå.

Det ingår en hel del i ett bilägande, mycket mer än vad vanligt folk tycks tro...
Hur dras gränsen mellan vanligt och ovanligt folk? :)

Mvh. BeGe
av *pettson*
Ravi skrev:Pettson hade du allt det du skrev i huvudet! Skulle inte tro det , ganska lätt att googla saker eller hur! Jobbar du på SBP eller
Du får gärna förtydliga vad du menar..
I övrigt så nej jag jobbar inte på sbp och har aldrig gjort det heller. Kommer aldrig någonsin göra det heller om jag inte ska skaffa mej ett magsår.
av *pettson*
Vojje skrev:Trots detta plockar SBP bort ca 300 st bilar från vägarna varje dag (gäller ej söndagar eller andra röda dagar)

Trots detta har vi en sjunkande tendens gällande antal trafikdöda, fast den svenska bilparken anses som ålderdomlig

Låt mig presentera ett förslag till lösning, mina herrar. Obligatorisk skrotning vid 20 000 mil eller efter 15 år i trafik.

Det skulle väl smaka mumma :D .
Eftersom det trots slappheten tas bort 300 bilar per dag. Enligt dina siffror, så säger det mer om bilägandet än det säger om provningen. Gjordes provningen som för 15år sedan så skulle siffran vara den dubbla eller mer, ett bra tag framåt tills reparerandet börjar komma ikapp det eftersatta underhållet.

Trafikdöda på grund av väghållningsproblem eller annat rent specifikt har vi aldrig haft mycket av. Inte ens innan sbp infördes. Så tyvärr säger det inget alls.

Frågar vi dom statliga organen så får vi svaret att farten är skälet till att alla kör av eller krockar. En märklig grej eftersom chassiena är mer förlåtande än någonsin och kollisionerna i sej inte verkar ske i så särskilt mycket högre fart än förut, det finns mer säkerhets system som ska göra så du inte åker av vägen än någonsin, ändå hamnar vi i terrängen mer än någonsin. Eller i värsta fall någonstans där man träffar någon annan.
Alla i branschen är överens om att stötdämpare är färskvara, att bromsbelägg, skivor, bussningar ja allt inom chassie och broms är superviktigt att hålla i skick IFALL. Även däcken ytterst är mycket viktigt. Många kunder nickar och håller med. Så är det ju..

Men sen kommer man till kritan då saker ska avgöras om dom ska fixas. Skivorna är ju inte helt slut, beläggen går ett tag till och fjädrarna är inte av. Bussningarna ser inte ut som sprängda ankor och bilprovningen har inte sagt nåt om några glapp, stötdämpare? Tja nej dom sa inget om dom heller.
Så.. jag inhandlar marknadens testvinnare till däck och därmed har jag gjort allt som går för familjen när jag åker på vägen gällande fordonets säkerhet. Samtidigt blev det mer pengar kvar till semestern eller någon investering där nåt synbart gått sönder och måste bytas ut.
Summa summarum, inget fixas men man monterar nya däck så har man gjort nåt bra. Det är den vanligaste typen av prioritering jag ser.
av *pettson*
Alfredo skrev:Här har De en apparat som hoppar under bilen vid test av dämparna, ibland byter Jag delar i förebyggande men inte så ofta. I så fall skulle Jag kanske byta friska saker.
Har frågat besiktningsfolket vid flera tillfällen eftersom det tar bara 15 minuter som Pettson beskriver, om testet är mindre och om det är på något sätt lättare att få en bil igenom i dag. Svaret har blivit vid varje tillfälle att det är presis på samma sätt som för 20 år sedan!
I dom bilprovningarna som finns inom 5 mil ifrån mej finns bara skakplattor. Alltså plattor som kan röras framåt/bakåt och i sidled. Dom kan inte visa om stötdämparna gör sitt jobb.
Jag fick körkort 1989 och sedan dess har jag besiktigat minst min egen bil och som mest så ett antal bilar per dag (inom jobben). Provningen idag har inget alls med dåtiden att göra. Varken hur det kontrolleras eller hur det bedöms.
cse skrev:
Hilmer skrev:
Vojje skrev:Kan väl ingen människa hålla reda på var Volvo råkat ha placerat sina dräneringar.
Det står ju knappast i instr.boken.
Att fjäderbenen endast skulle hålla 20k mil är löjligt.
Vissa tycks tro att bilägare är man för att få nöjet att betala för reparationer. Så är det inte!
Fjäderbenet i detta fallet är ju även stötdämpare, en stötdämpare som gjort 20 000mil är inte mycket att ha vill jag påstå.

Det ingår en hel del i ett bilägande, mycket mer än vad vanligt folk tycks tro...
Hur dras gränsen mellan vanligt och ovanligt folk? :)

Mvh. BeGe
Kanske använde fel uttryck, men jag syftade på dom som kanske inte är så bilintresserade eller håller på med sina bilar själv. Det ligger ett krav på alla att hålla efter sitt fordon, bilintresse eller ej.
Det måste vara dessa skakplattor som Jag menar, hur kan De testa om Det inte funkar med dessa.
Har kört länge med äldre bilar, aldrig servat för besiktningen och oftast har det gått igenom första gången.
Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]

Den här gången är det faktiskt Vol[…]

Får försöka med någon fuskla[…]

Ett tips för den som är på resande[…]