- fre 09 dec 2011, 11:34
Pettson hade du allt det du skrev i huvudet! Skulle inte tro det , ganska lätt att googla saker eller hur! Jobbar du på SBP eller
Moderator: Moderatorer
Hilmer skrev:Hur dras gränsen mellan vanligt och ovanligt folk? :)Vojje skrev:Kan väl ingen människa hålla reda på var Volvo råkat ha placerat sina dräneringar.Fjäderbenet i detta fallet är ju även stötdämpare, en stötdämpare som gjort 20 000mil är inte mycket att ha vill jag påstå.
Det står ju knappast i instr.boken.
Att fjäderbenen endast skulle hålla 20k mil är löjligt.
Vissa tycks tro att bilägare är man för att få nöjet att betala för reparationer. Så är det inte!
Det ingår en hel del i ett bilägande, mycket mer än vad vanligt folk tycks tro...
Ravi skrev:Pettson hade du allt det du skrev i huvudet! Skulle inte tro det , ganska lätt att googla saker eller hur! Jobbar du på SBP ellerDu får gärna förtydliga vad du menar..
Vojje skrev:Trots detta plockar SBP bort ca 300 st bilar från vägarna varje dag (gäller ej söndagar eller andra röda dagar)Eftersom det trots slappheten tas bort 300 bilar per dag. Enligt dina siffror, så säger det mer om bilägandet än det säger om provningen. Gjordes provningen som för 15år sedan så skulle siffran vara den dubbla eller mer, ett bra tag framåt tills reparerandet börjar komma ikapp det eftersatta underhållet.
Trots detta har vi en sjunkande tendens gällande antal trafikdöda, fast den svenska bilparken anses som ålderdomlig
Låt mig presentera ett förslag till lösning, mina herrar. Obligatorisk skrotning vid 20 000 mil eller efter 15 år i trafik.
Det skulle väl smaka mumma :D .
Alfredo skrev:Här har De en apparat som hoppar under bilen vid test av dämparna, ibland byter Jag delar i förebyggande men inte så ofta. I så fall skulle Jag kanske byta friska saker.I dom bilprovningarna som finns inom 5 mil ifrån mej finns bara skakplattor. Alltså plattor som kan röras framåt/bakåt och i sidled. Dom kan inte visa om stötdämparna gör sitt jobb.
Har frågat besiktningsfolket vid flera tillfällen eftersom det tar bara 15 minuter som Pettson beskriver, om testet är mindre och om det är på något sätt lättare att få en bil igenom i dag. Svaret har blivit vid varje tillfälle att det är presis på samma sätt som för 20 år sedan!
cse skrev:Kanske använde fel uttryck, men jag syftade på dom som kanske inte är så bilintresserade eller håller på med sina bilar själv. Det ligger ett krav på alla att hålla efter sitt fordon, bilintresse eller ej.Hilmer skrev:Hur dras gränsen mellan vanligt och ovanligt folk? :)Vojje skrev:Kan väl ingen människa hålla reda på var Volvo råkat ha placerat sina dräneringar.Fjäderbenet i detta fallet är ju även stötdämpare, en stötdämpare som gjort 20 000mil är inte mycket att ha vill jag påstå.
Det står ju knappast i instr.boken.
Att fjäderbenen endast skulle hålla 20k mil är löjligt.
Vissa tycks tro att bilägare är man för att få nöjet att betala för reparationer. Så är det inte!
Det ingår en hel del i ett bilägande, mycket mer än vad vanligt folk tycks tro...
Mvh. BeGe