Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Cox skrev: Varför då? jag tvättar alltid motorrummet, när jag tvättar min bil. Hatar all skit oberoende vart skiten befinner sig :D
Du vet väl antagligen hur man gör när man tvättar motorrummet. Alla gör inte det...

Det motorrum som gör mig lugnast är det som ser orört ut, dvs. ingen har klabbat runt, inga spår av stora läckage osv.
Skulle säga att dom flesta inte vet, med följden att man antingen "skjuter" in massa vatten ditt vatten inte ska, eller så gör man det lägligt inför en försäljning för att dölja läckage!
av *pettson*
1/ ALLTID kontrollera med kall bil.
Varmkörd bil när du kommer dit betyder att du inte kan kontrollera den ordentligt. Alltså ALLTID kall bil när du kommer för att titta på den.
Varesej det är 34 minus eller mitt i sommaren. Bilen låter mest om den är sliten, just när den är kall. Kalla lager låter sämre än varma, ventiltick eller ett byte av tryckare avgörs om det tickar varm eller bara kall. Kontroll om bilen drar olja sker när den är kall, allt är som glesast kall, och katalysatorn kan inte bränna bort den begynnande blå röken. Perfekt för att se om den dra olja internt. Är bilen varmkörd så avvakta tills den kallnat så mycket det är möjligt. Eller titta på en annan bil. Ange redan vid intresset för bilen att du vill prova den KALL. Då finns inga ursäkter i världen när bilen *råkar* vara varmkörd inför testet. Är den varmkörd är det bara att vända hemåt, det fanns nåt att dölja då.
2/ HISSA BILEN aldrig någonsin köpa en bil du inte varit inunder, bilhandel eller privat. Kika efter rost, läckor och lösa eller brustna komponenter.
3/ Prova varenda funktion som finns. Då menar jag ALLT. Jag pratar om funktioner på spakar och knappar. Ta dej tid att se så varningslampor tänds och släcks som tänkt. Två lampor som slocknar samtidigt är ovanligt. Gör om testet om så sker. Att det händer två gånger är mer ovanligt. Tre ggr är en omöjlighet. Nåt är manipulerat.
4/ Prova bilen på vägen i låg fart. Lyssna! Gör undanmanövrer, styr det undan eller låter det illa samtidigt? Backa även och gör manövrer. Låter det illa?
Provkör i mer fart. Lyssna känn på väghållning och styrning.

Vet du inte tillräckligt om bilar och att skruva osv. Ta med någon som kan det.
Ovanstående gäller bilar från 500 till 500.000kr. Alla bilar undersöks lika oavsett om dom är deklarerade eller inte. Det är inte roligare att få hem en 100.000kr bil som är deklarerad ok fast den inte är det alls, än att köpa en för 10.000 och nån sagt den är okej men inte är det. Känslan är densamma, det blev inte riktigt som tänkt så att säga.
Orkar man inte göra ovanstående så ska man heller inte klaga på att man blivit *lurad*. Att inte undersöka själv vid köp, är inte det samma som att bli lurad.
Att det kontrolleras väldigt lite vid köp det ser vi här i forumet gång på gång.
av umekille
Bilens allmänna skick/priset.
Om bilen är nykörd/varm då du
kommer.
snacket från säljaren är oftast
över 50% av intrycket.
Bättre bilen ser använd ut än
nypolerad in i minsta detalj.
Slitagedelar får man räkna med
byta eftersom då det gäller en beg.bil
Att bilen är bra i grunden och värd satsa
på som bruksbil(då menar jag inte klippareköp
där det är meningen köpa/sälja sen med vinst.)
Det borde finnas små bärbara felkodavläsare. Bara att koppla in och läsa av. Även om man inte får det i klartext, så är det ju ett larm: Det är fel på den här bilen!
Ungefär som på 90-talsbilarna med diagnostikboxen.
Sådan utrustning finns säkert, men kanske inte i fickformat, eller???
Cox skrev:
Variosboy skrev:
Provocative skrev:I stället får att titta petigt på bilen så LYSSNA. Den säger mer än den visar. Olja och motorutrymmet visar även hur bilen har skötts. Dålig olja och skitigt motorutrymmer går bort. Funkar tyvärr inte hos en handlare.
Ett nytvättat motorutrymme tycker jag skriker mer "varning" än ett normalskitigt sådant...
Varför då? jag tvättar alltid motorrummet, när jag tvättar min bil. Hatar all skit oberoende vart skiten befinner sig :D
Hos en handlare är motorrummet alltid rengjort. Men i mitt fall snackar jag inte om motortvätt utan att det är rent o snyggt. Samma sak som en T5 jag såg på Blocket nyligen. Colaburk o godispapper i kupen imponerade inte på mig. Allmän skötsel helt enkelt.
av *pettson*
Rådlös skrev:Det borde finnas små bärbara felkodavläsare. Bara att koppla in och läsa av. Även om man inte får det i klartext, så är det ju ett larm: Det är fel på den här bilen!
Ungefär som på 90-talsbilarna med diagnostikboxen.
Sådan utrustning finns säkert, men kanske inte i fickformat, eller???
Sådan utrustning finns. Men den kostar runt 2-3000kr. Dom är i storlek med biltemas. Problematiken är att det lovas mer på marknaden om vad dom kan, än dom håller när det är läsdags. :wink: Men hittar man en seriös så.
Jag brukar ha med mej en liten filt, ett par handskar och en ficklampa. Då kan jag titta ordentligt under bilen och i motorutrymmet. Ta dej tid att gå igenom fläkt/AC, elhissar, c-lås, belysning, ryck och känn på allt du kommer åt så att du ser att det är helt. Finns många fusklagningar som inte syns vid första anblicken. Är du riktigt intresserad så lyft bilen vid en mack, då gör du dej själv en tjänst. Det finns mycket under bilen som är dyrt att laga men som man inte ser när man bara går runt bilen. Bli lite aktsam om bilen är kladdig runt motorn vad säljaren än skyller på. Det brukar alltid heta att "det är bara..... kostar en hundring och är bytt på 10 minuter". Läge för bitch slap vid såna kommentarer. Bor du i närheten där ett M-test kan utföras så kan det vara värt pengarna om bilen kostar en del, faktiskt så lönar det sej tidigt om man upptäcker en del fel som kostar att laga. /Clas
av umekille
som säljare kan det faktiskt löna sig oxå göra en M-test eller liknande
sen om man spekulerar på en veteranbil är allt orört värt så mycket mer
lite rostig lack säger mer än en snabbfixad.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag har alltid min PPC med mig i bilen då det är dax.
Jag har en bit presenning 150 X 150 cm att lägga under bilen för att "hasa runt med "
Automat så lägger jag i backen o håller på bromsen för att se hur högt motorvarvet går innan det blir "trögt".
Kollar varje funktion tex. dörr-el o fönsterhissar på varje dörr.
Lyssnar o känner bak på avgasrör efter puffar, oljud, konstig lukt......
Kollar servicestämplarna o letar efter "hemmagjorda" stämplar.
Sena servicar = slarvpelle, går bort direkt.
Gjort service själv med "rätt kvitton" kan var okej faktiskt.
Jag vill ha KVITTON på vad som är gjort.
Trasigt förarsäte = Hantverkar bil med verktyg i fickan...?
Vita bilar är olustiga. "white van man".......googla så vet ni varför......
Lång provkörning, minst 45 minuter.
:-DD
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?