- ons 07 dec 2011, 00:05
#595558
Jahopp! När jag väl fått ordning på bromsslangar och ok så kommer nästa problem... har varit lite "glapp" vid ljusvredet (inte spaken utan den till vänster) och för en vecka sedan gav den upp helt!
Kollade på skroten och dom hade ingen till fas1 utan bara till fas2 så jag plockade isär den och kollade. Visade sig rätt snabbt att den fjädrande plattan hade bränt fast i plasten och en av kontaktytorna var lite för nedsjunken för att det skulle få bra kontakt!
Fixade loss "fjäderplattan" och smörjde lite försiktigt så att den skulle gå lättare, petade upp kontaktplattan som var fastsmällt med och det fungerade kanon... tills ikväll... på väg hem från jobbet började det lukta lite väl mycket smält plast och jodå... plötsligt slocknade lyset frammåt!
Fick helt enkelt köra genom att hålla inne ljustutan för då fungerade ju hellyset i alla fall, men upptäckte att instrumentbelysningen slocknade då! Säger bara att det var tur jag hade mindre än 1km hem på min lilla skogsväg, annars hade det blivit spännande!
Nåja, nog med bakgrundshistoria, den ena plattan är ju lätt att se vilket stift det är och jag mätte mig fram till det andra på baksidan (se bild)... min fundering är ju nu om man kan koppla förbi hela vredet egentligen med en skarvklämma på respektive sladd och möjligtvis en hängsäkring? Det kommer ju inte att gå stänga av halvlyset men om jag sparar 600:- så kan jag nog leva med det!

Tror att det smög sig in ett fel, Platta A är inte på +B utan på 31.
Kollade på skroten och dom hade ingen till fas1 utan bara till fas2 så jag plockade isär den och kollade. Visade sig rätt snabbt att den fjädrande plattan hade bränt fast i plasten och en av kontaktytorna var lite för nedsjunken för att det skulle få bra kontakt!
Fixade loss "fjäderplattan" och smörjde lite försiktigt så att den skulle gå lättare, petade upp kontaktplattan som var fastsmällt med och det fungerade kanon... tills ikväll... på väg hem från jobbet började det lukta lite väl mycket smält plast och jodå... plötsligt slocknade lyset frammåt!
Fick helt enkelt köra genom att hålla inne ljustutan för då fungerade ju hellyset i alla fall, men upptäckte att instrumentbelysningen slocknade då! Säger bara att det var tur jag hade mindre än 1km hem på min lilla skogsväg, annars hade det blivit spännande!
Nåja, nog med bakgrundshistoria, den ena plattan är ju lätt att se vilket stift det är och jag mätte mig fram till det andra på baksidan (se bild)... min fundering är ju nu om man kan koppla förbi hela vredet egentligen med en skarvklämma på respektive sladd och möjligtvis en hängsäkring? Det kommer ju inte att gå stänga av halvlyset men om jag sparar 600:- så kan jag nog leva med det!

Tror att det smög sig in ett fel, Platta A är inte på +B utan på 31.

Volvo V40 2.0 -98
Volvo V70n 2.4t -01
Volvo XC60 Momentum Classic -17
om du har Waze så tveka in att pinga @Naesstrom :D
Volvo V70n 2.4t -01
Volvo XC60 Momentum Classic -17
om du har Waze så tveka in att pinga @Naesstrom :D