Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft ett oljud i bilen, sedan mer, än 1 år tillbaka, som ännu ingen lyckats åtgärda.
Bilen en S80 årsmodell 1999, har samma ägare sedan den var ny och har gått 14300 mil.
Problemet är oljud i framvagnen.
Från verkastadens sida har man på olika sätt vidtagit åtgärder i denna.
Bl.a hjulupphängning och hjulinställning m.m. men utan resultat

Det är ett metalliskt vibrerande ljud som uppstår mellan vartalet 1200-1600 varv.
Jag har varit med under billen och kollat upphängningar av ljuddämpare + lite annat smått och gott som skulle kunna åstadkomma sådant ljud. Men inte hittat något som går att ta på.

För ett halvår sedan sa man från verkstaden sida att frihjulet i generatorn skurit.
Men det är inga problem med det. Det kan åtgärdas vid tillfälle. Det är inget brådskande sa verkstaden.

För ett par dagar sedan tog jag in bilen på verkstaden för att åtgärda "generatorproblemet" med följande resultat.
Bilmekanikern ringde och sa att det inte var något fel på generatorn och att det inte finns något frihjul på denna.
Den behövde alltås inte åtgärdas. I stället hittade man en läcka på främre delen av katalysatorn (i en muff) som man tätade genom svetsning.

Vibrationsoljudet kvarstår.
Efter nytt klagomål från min sida jämte att jag idag provåkte med verkstadschefen, är verkstaden på nytt inne på att det är frihjulet på generatorn.
Men inte nu att det hade kärvat utan att ett frihjul borde monteras in på generatorn och att problemet därmed skulle vara ur världen.
Man påstår och att oljudet beror på svängningar från generatorremmen, som fortplantar sig genom bilens kaross.
För min del verkar detta märkvärdigt, att ett sådant här problem inte tidigare uppstått. Bilen är ju trots allt tolv år.
Har någon hört talas om detta fenomen tidigare?

Nu är det den 14 december och jag har inte kommit så mycket längre.
Nu är man från verkstadens sida osäker på vad ljudet kan bero av.
Felljudet (oljudet) är avlyssnat med "lång skruvmejel" men går inte att lokalisera.
Man är beredd att pröva med att byta generatorremmen.
Remmen byttes vid 8000 mil och har således nu varit i drift under 6000 mil.
Kan det verkligen vara så enkelt att svängningar i remmen kan orsaka sådana vibrationer?
Senast redigerad av 1 RolfMagnusson, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
På äldre bilar (240, 740, 940) så får man ett sånt ljud när servopumpen "vibrerar" på grund av dåliga bussningar, även generatorns bussningar kan ge ett sånt ljud. Vet inte om det sitter några bussningar för det på en S80, men värt att kolla.
Kan du inte lokalisera ljudet med hjälp av en lång skruvmejsel eller ännu bättre ett bilstetoskop (finns på Biltema) Om du tar en lång mejsel och sätter handtaget mot örat och sen flyttar runt mejselspetsen och sätter mot misstänkta felställen så brukar man kunna höra ganska bra var ljudet kommer ifrån.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]