Säkerhet, larmsystem, centrallås, startspärr, alkolås, rattkryckor, hur man försvårar för tjuven att göra inbrott etc. Dvs. I princip allt som har med säkerhet att göra. OBS! Skriv vad det gäller för bil- samt årsmodell, så blir det lättare att hjälpa till!

Moderator: Moderatorer

av baljbalj
Cunningham skrev:Intressant och rolig debatt om olika teknikaliteters säkerhetsnivåer. Samt om vad som faktiskt kan, respektive inte kan, utlösa en krockkudde.

Men jag tror debatten spårat snett rent tekniskt, samt att man måste hålla den filosofiska delen åtskilld. (Den om generella risker, cykelhjälmar och vad som ny framförts i tråden... :-) )

Sanningen är ganska enkel och okomplicerad. En nyckelavstängning är förvisso mycket säker, men utgör ingen garanti för att krockkudden inte kan utlösas.

Med erfarenhet från en liknande bransch, nämligen den militära, så är det fullständigt självklart att en EED (Electro Explosive Device, eller "squibb") som fortfarande är i mekanisk kontakt med elsystem och nästa "steg" i detonationskedjan, inte är helt säker. Man pratar förvisso om mycket, mycket små sannolikheter till antänding, men de finns där. Bl a finns alltid en risk för anomalier eller instabiliteter i tändämnet man laddar EED med, samt allt annat som kan gå fel.

För att en ammunitionsprodukt skall betraktas som "säkrad", måste sprängkedjan ha brutits mekaniskt. Analogt med airbags och liknande så måste antingen EED avlägsnas, eller mekaniskt hindras från att tända "huvudladdningen", alltså krutladdningen.

Exakt vilken procentsats av osäkerhet är i sammanhanget ganska ointressant.

Resonemanget bör i stället utmynna i att man bör undvika de risker, oavsett storleken, som man enkelt kan undvika. Livet är så fullt av risker man INTE kan undvika.
:-)-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cunningham skrev:Resonemanget bör i stället utmynna i att man bör undvika de risker, oavsett storleken, som man enkelt kan undvika. Livet är så fullt av risker man INTE kan undvika.
Men är det mindre risk att låta en servicetekniker koppla ur/i airbagen manuellt varje gång man ska köra med utan barnstol.

Är det inte större risk att han missar det på arbetsordern än att nycklen fallerar ?:-/

Blir det inte väldgigt dyrt också i längden.
av Cunningham
Jag tror att "VolvoB20" missade poängen, nämligen grundfrågan; "Är nyckelavstängning säker?"

Både jag och många med mig vill nog hävda att den inte är säker nog för att man skall vilja placera sina småbarn där. Med det resonemang som VolvoB20 för, så har man inte riktigt förstått vad det hela gäller.

Är ens bil utrustad med airbag på passagerarsidan så sätter man inte sina små barn där. Punkt slut, behöver inte ens diskuteras. Alternativet är att mekaniskt demontera airbagen.

Dock vill jag framhålla att en nyckelavstängd krockkudde är långt säkrare än en aktiv! ;-)

(Om man nu ändå envisas med att sätta sitt barn där.)
av Lövet
Nej, du missar grundfrågan. På frågan om nyckelavstängning är säker så är svaret JA.

Att du sedan på eget bevåg inte tror på det är en helt annan frågeställning, men några olyckor där nyckelavstäningningen fallerat finns ej rapporterat.
Användarvisningsbild
av Annnan
På frågan om nyckelavstängning är säker så är svaret definitivt JA!

Jag klistrar in ett svar som jag tidigare fått från Robert Bell (han äger och jobbar på Säkerhetsbutiken i Sthlm, har tidigare jobbat som chef på bl.a Britax både i Norden och USA. Så han kan sin sak, så att säga):

Fabriksmonterade sk switchar är däremot mycket säkra. Folksam gjorde en utredning för några år sedan och sa att så säker som mänsklig teknik kan göras, så är system med nyckelavstängning i moderna bilar.

Vidare skriver han:

Problemet med verkstadsurkoppling är naturligtvis att någon person ska tolka en anvisning och göra rätt utifrån den. Det finns bilar där det är lätt att se att man gör rätt, och bilar där det inte alls är lätt att se. Det är upplagt alltså för fel. Då man kopplar i regel in en sk dummy där kontakten satt tidigare kan inte heller bilens diagnossystem se att en bag är urkopplad, detta för att bilen tolkar sådant som större fel och alla varningslampor börjar blinka. Äldre bilar är alltså inte gjorda för dettta, så det är riskmoment inbyggt i tanken att låta verkstan stänga.
[...]
Folksams slutsats var att det är säkrare med verkstadsavstängning.
[...]
En airbag utan ström kan inte blåsa upp, inte mer än en glödlampa utan ström kan börja lysa.

Switch är att lita på därför att de installeras seriemässigt i fabriken, och därför att bilens diagnossystem är gjord för att kontrollera själva switchen, ev varningslampor mm. Själva lösningen med hur switchen fungerar och hur den samverkar med bilen i övrigt var i sin tur föremål för stora utredningar innan man satte in switcharna.
[...]
Sedan är det så att äldre bilar kan ha system som helt enkelt inte alls går att stänga av. Moderna bilar är gjorda med hänsyn till detta, och i vissa fall gjorda så att man i efterhand kan montera in switch. Men äldre Volvo är bra, Volvo visste om detta problem och valde att göra bilar med ingen airbag som standard. Så var V70 alltid utan airbag som standard, tills nya karossen kom, med switch som standard.
Användarvisningsbild
av CarMan
Annnan skrev:tills nya karossen kom, med switch som standard
Pacos är inte standard, det kostar extra
Användarvisningsbild
av CarMan
en petti tes kanske, men jag vill bara visa att man aldrig kan lite på saker som skrivs på forum o många andra sidor på internett.
å forum är det många som är bra på at tycka, utan att ha grund för det som skriver. står samma sak på et annat furum, eller i annan tråd, så är det en sanning?!?!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cunningham skrev:Jag tror att "VolvoB20" missade poängen, nämligen grundfrågan; "Är nyckelavstängning säker?"

Både jag och många med mig vill nog hävda att den inte är säker nog för att man skall vilja placera sina småbarn där. Med det resonemang som VolvoB20 för, så har man inte riktigt förstått vad det hela gäller.
Jodå, jag förstår precis och grundfrågan kvarstår. Vad är störst chans för en miss. Att kontakten inte funkar eller att servicetekniker missar att koppla ur kudden.

Kontakten har väl fallerat någon handfull gånger på många millioner bilar. Om du låter några millioner servicetekniker koppla i/ur kuddar, hur många av dessa kommer att missa/glömma någon då?

Skillnaden kan inte vara dramatisk.

Hur vågar du tex åka Volvo där rattlåset låses av datorn numera, hur vågar du lita på den mjukvaran så den inte låser din ratt så du frontalkolliderar med nästa betongbil du möter på vägen tex.
av ZizzoZ
tomjak skrev:Jag skulle ALDRIG sätta en bakvänd barnstol där det bara finns nyckelavstängning.
Laddningen finns ju kvar och OM den skulle smälla är det garanterat stora skador eller dödsfall.

Var ju inte allt för länge sedan det kom fram att VW hade kopplat fel på Passaten och nyckeln stängde av rattkudden istället för passagerarkudden.
Det kom fram i samband med en krock och som tur var hade den personen inte sitt barn i stolen.

Tommy
Det va ju för att det va VW, dom vet ju inte vad dom sysslar med ^^
Brainys V60

Du är långt ifrån den förste[…]

Där ser man. Sjukt störigt, men för[…]

Låter som typ BMW iX är en kandidat? h[…]

240 startar inte

Ska kolla på det när jag kommer hem sen[…]