- ons 27 apr 2011, 20:09
#523787
-)
Cunningham skrev:Intressant och rolig debatt om olika teknikaliteters säkerhetsnivåer. Samt om vad som faktiskt kan, respektive inte kan, utlösa en krockkudde.
Men jag tror debatten spårat snett rent tekniskt, samt att man måste hålla den filosofiska delen åtskilld. (Den om generella risker, cykelhjälmar och vad som ny framförts i tråden...)
Sanningen är ganska enkel och okomplicerad. En nyckelavstängning är förvisso mycket säker, men utgör ingen garanti för att krockkudden inte kan utlösas.
Med erfarenhet från en liknande bransch, nämligen den militära, så är det fullständigt självklart att en EED (Electro Explosive Device, eller "squibb") som fortfarande är i mekanisk kontakt med elsystem och nästa "steg" i detonationskedjan, inte är helt säker. Man pratar förvisso om mycket, mycket små sannolikheter till antänding, men de finns där. Bl a finns alltid en risk för anomalier eller instabiliteter i tändämnet man laddar EED med, samt allt annat som kan gå fel.
För att en ammunitionsprodukt skall betraktas som "säkrad", måste sprängkedjan ha brutits mekaniskt. Analogt med airbags och liknande så måste antingen EED avlägsnas, eller mekaniskt hindras från att tända "huvudladdningen", alltså krutladdningen.
Exakt vilken procentsats av osäkerhet är i sammanhanget ganska ointressant.
Resonemanget bör i stället utmynna i att man bör undvika de risker, oavsett storleken, som man enkelt kan undvika. Livet är så fullt av risker man INTE kan undvika.

------------------------------------------------------
V70 2005
V70 2005