Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Borde kunna bli en anpassad service där det anges att den är bytt vi xxx mil
av oldtimersmc
Fick en ny kallelse för samma fel i fredas :D men jag har ju redan varit inne.
Ett annat irriterande inslag var att de hade dragit fast hjulbultarna INKL låsbulten som fan fick ta i som fan för att lossa höger fram!
Låsbulten testade jag så mycket jag vågade sen så åkte jag en sväng med endast låsbulten dragen och svängde kraftigt och bromsade,gasade sen så släppte den :evil:
Användarvisningsbild
av gooose
oldtimersmc skrev:Fick en ny kallelse för samma fel i fredas :D men jag har ju redan varit inne.
Ett annat irriterande inslag var att de hade dragit fast hjulbultarna INKL låsbulten som fan fick ta i som fan för att lossa höger fram!
Låsbulten testade jag så mycket jag vågade sen så åkte jag en sväng med endast låsbulten dragen och svängde kraftigt och bromsade,gasade sen så släppte den :evil:
Detta moment vill man undvika därför byter jag remspännaren utan att lossa hjulet ...
Samma sak gäller vid kamremsbyte Då lossar jag inte hjulet. och då behöver jag inte leta reda på kundens låsmutter och jag slipper möjligheten till att vara den som orsakar problem

Vilket är rätt gott då någon kommer in och har hamnat i din situation.. Så länge inte jag dragit åt hjulen för hårt så slipper jag ha dåligt samvete över situationen

Då känns det bra när man hjälper dom som har problem

//Goose
av Selcall
Kan noen beskrive skillnaden mellan ny och gammal type remspännare?

kansje nån har bilder?

Oldtimersmc, regner med at du ikke må bytte den nye remspännaren hvis du har byttet denne??

?:-/ ?:-/
av oldtimersmc
Selcall skrev:Kan noen beskrive skillnaden mellan ny och gammal type remspännare?

kansje nån har bilder?

Oldtimersmc, regner med at du ikke må bytte den nye remspännaren hvis du har byttet denne??

?:-/ ?:-/
Det blev nog bara ett felutskick, "fel i datorn" ;-//
Användarvisningsbild
av Brainy
Även jag har fått återkallelse nu. Meken sa att remmen byts. Men han rekommenderade att jag la till några hundralappar på att få en annan mindre rem som sitter innanför bytt. Den påverkas inte av denna återkallelse men var mycket billig att byta när det andra ändå var borta. Jag skulle då få 9000 nya mil att åka innan de behöver bytas, annars ska det bytas vid 9000 mil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min lät riktigt illa. Ljudet ökade för varje vecka.

Fick remspännaren bytt via återkallesen, så blev det knäpptyst.

Nu efter några hundra mil kommer ljudet tillbaka igen, mer och mer för varje vecka.

Är det nya skitspännare man skruvar dit eller ?:-/ ?:-/ ?:-/
Användarvisningsbild
av Brainy
Det jag trodde var remspännaren som gett upp IGEN :evil: visade sig vara ac-kompressorn som höll på att skära ihop :oops:

Kanske läge att boka en tid snarast där dom får kolla upp ljudet så du inte riskerar totalhaveri?
av XC70kimmo
gooose skrev:Oavsett när en remspännare är bytt så skall den bytas enl service intervall

ett exempel baserat på din situation om den är bytt vid 4500 mil(NU) och skall enl intervall bytas vid 9000 mil
Vem har koll på att den skall bytas vid 13500 mil ??
Om du har sålt bilen hur skall näst kommande ägare ha någon som helst aning om detta ??
Om du själv fortfarande äger bilen men har glömt detta och remspännaren havererar med rasad motor som resultat av detta Vill Du betala detta??

Byt den när det är rekommenderat att byte enl Volvos service Protokoll oavsett när den är bytt tidigare
För allas bästa.....

//Goose
Nu får du ni höra hur volvo hade hanterat detta med min bil

Remspännare och rem byttes vid 6200mil år 2010. Bilen var inne på 12000milars service 2011-12-22.
Då utför dom servicen och hoppar över rem och remspännare då detta redan var bytt för 6000mil sen.
Detta skrev dom inte i pappren som kunden fick med sig och oftast skickar med till nästa ägare.

Fick pratat med service verkstan idag och dom bekräfta att rem och spännare var ikke med på denna 12000mils service.
Bilen har idag gått 13700mil och jag bokade tid för detta. 1700kr (rem och spännare inkl ca 1timme jobb)..

Jag anser att detta var fel gjort av Volvo och hoppa detta utan att anteckna det i pappren. Hade inte detta forum funnits hade jag nog kört till 24000mil innan nästa byte :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist