- ons 30 nov 2011, 15:44
#593517
Det skall dock fixas även det till vårens slask, bakrutan vill man ju helst se igenom... Och gångjärnen skall jag ta en prisuppgift på, återkommer i frågan. :)
Mvh
gnestakalle skrev:Jo, får bli en sådan nästa gång jag kommer förbi ett ställe som säljer sådana... Jula finns i Östersund och Biltema i Sundsvall. :)Garagedomkraft är nedprioriterat, då jag lever på existensminimum för tillfället. :? Det får framtiden utvisa dvs.Jag har en billig Biltema garagedomkraft faktiskt deras näst minsta. 2 ton och den har jag i bilen hela tiden för jag litar inte på originaldomkraften.
http://www.biltema.se/ProductImages/15/ ... -826_s.jpg
Mvh GK
Amarace skrev:Ventilationsluckorna satt på alla 140, men försvann på tidiga 240 och kom tillbaka runt 79 igen (sitter bara en täcklucka så det går att sätta dit ventilationsluckorna).Rutan är det inte enligt glasmästarn, dock så är ju den yttre ramen inte direkt fastsittande, så det kan ju faktiskt vara det. Skall ta och kolla upp det hela innan vårens regn och slask börjar.
Dock brukar det inte komma in i kupen om det läcker där, du kan ha dom helt öppna och det rinner inte in i bilen då den står, om man kör i regn kan det "skvittra" lite, men knappt märkbart. Anledningen är att dom är högre upp än botten av luftkanalen.
Om det regnar in brukar det vara rutan eller rostig rutram alternativt att det rostat hål eller liknande i ena hörnet av luftkanalen under rutan (som går från luftintaget till sparklådan).
Glömde ju att du var en teoretiker ;) 8)
Amarace skrev:Glömde ju att du var en teoretiker ;) 8)Nåja.. Jag läser ju iaf bruksanvisningen innan jag börjar meka sönder saker och ting. ;) :mrgreen:
Rådlös skrev:Nu har du fått många bra råd här, men du skall få ett till. Kabelbrott i gångjärnen på bakluckan är ett typiskt Volvofel. Kablarna är så tight fixerade så dom går av med tiden. Det hade varit bättre om man kunde lägga kablarna från karossen i en flexibel och rörlig slang som sedan går in i bakluckan. Jag har sett sådana installationer. Det finns kabel som är mer tålig mot böjningar än vanlig RK, men då blir det dyrare. Den heter XK (om jag minns rätt nu?) Men du behöver ju bara någon meter eller två för att skarva in.Tack för tipsen, även fast till och med jag vet att dessa problem är frekventa i sammanhanget! :) ;)
När du ändå har öppet där kan du överväga att byta gångjärnen också. Dom är i någon lättmetall/zinklegering som inte har evigt liv. Att smörja hjälper inte mycket heller, för har metallen i lederna i sig själv börjat slitas ut, så får den en yta som smärgelduk, ungefär. Och gångjärnen äter upp sig själv.
Det skall dock fixas även det till vårens slask, bakrutan vill man ju helst se igenom... Och gångjärnen skall jag ta en prisuppgift på, återkommer i frågan. :)
Amarace skrev:Jag glömde torkarproblemet :)Återkommer i frågan. :)
Original så sitter just sån kabel som är extra flexibel (extra fintrådig, SK heter den väl?) Men jag brukar dra utanför gångjärnen i en robotslang istället, då slipper man problem och det ser inte så dåligt ut om man gör det bra.
Men just vad gäller bakre torkaren har det nog varit 50/50 att det varit kabelfel jämfört med att motorn helt enkelt gett upp (rost/ärg).
rd350 skrev:Ett tips angående vattenläckage, mycket vanligt att plusmatningskabeln till dragkroken som går igenom torpeden vid pedalerna inte är ordentligt avtätad, då rinner det in massor med vatten där! Titta rakt upp vid pedalerna, längst till vänster i "hörnet" så hittar du kabeln (om du har någon)Skall kolla, tack för tipset! :)
gnestakalle skrev:Hade problemet med att det blev sjöblött på förarsidan efter regn i min -88b och kliade mig rejält i skallen tills jag drog mig till minnes från den tid när 240 var en vanlig taxibil att en del haft problem med denna ventilationslucka. Jag kollade och den stod mycket riktigt öppen och efter att jag stängt den så kom det inte in mer vatten.Ska även kolla upp detta. :)
Mvh GK
Mvh