Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:
Garagedomkraft är nedprioriterat, då jag lever på existensminimum för tillfället. :? Det får framtiden utvisa dvs.
Jag har en billig Biltema garagedomkraft faktiskt deras näst minsta. 2 ton och den har jag i bilen hela tiden för jag litar inte på originaldomkraften.

http://www.biltema.se/ProductImages/15/ ... -826_s.jpg

Mvh GK
Jo, får bli en sådan nästa gång jag kommer förbi ett ställe som säljer sådana... Jula finns i Östersund och Biltema i Sundsvall. :)
Amarace skrev:Ventilationsluckorna satt på alla 140, men försvann på tidiga 240 och kom tillbaka runt 79 igen (sitter bara en täcklucka så det går att sätta dit ventilationsluckorna).

Dock brukar det inte komma in i kupen om det läcker där, du kan ha dom helt öppna och det rinner inte in i bilen då den står, om man kör i regn kan det "skvittra" lite, men knappt märkbart. Anledningen är att dom är högre upp än botten av luftkanalen.

Om det regnar in brukar det vara rutan eller rostig rutram alternativt att det rostat hål eller liknande i ena hörnet av luftkanalen under rutan (som går från luftintaget till sparklådan).

Glömde ju att du var en teoretiker ;) 8)
Rutan är det inte enligt glasmästarn, dock så är ju den yttre ramen inte direkt fastsittande, så det kan ju faktiskt vara det. Skall ta och kolla upp det hela innan vårens regn och slask börjar.
Amarace skrev:Glömde ju att du var en teoretiker ;) 8)
Nåja.. Jag läser ju iaf bruksanvisningen innan jag börjar meka sönder saker och ting. ;) :mrgreen:
Rådlös skrev:Nu har du fått många bra råd här, men du skall få ett till. Kabelbrott i gångjärnen på bakluckan är ett typiskt Volvofel. Kablarna är så tight fixerade så dom går av med tiden. Det hade varit bättre om man kunde lägga kablarna från karossen i en flexibel och rörlig slang som sedan går in i bakluckan. Jag har sett sådana installationer. Det finns kabel som är mer tålig mot böjningar än vanlig RK, men då blir det dyrare. Den heter XK (om jag minns rätt nu?) Men du behöver ju bara någon meter eller två för att skarva in.
När du ändå har öppet där kan du överväga att byta gångjärnen också. Dom är i någon lättmetall/zinklegering som inte har evigt liv. Att smörja hjälper inte mycket heller, för har metallen i lederna i sig själv börjat slitas ut, så får den en yta som smärgelduk, ungefär. Och gångjärnen äter upp sig själv.
Tack för tipsen, även fast till och med jag vet att dessa problem är frekventa i sammanhanget! :) ;)

Det skall dock fixas även det till vårens slask, bakrutan vill man ju helst se igenom... Och gångjärnen skall jag ta en prisuppgift på, återkommer i frågan. :)
Amarace skrev:Jag glömde torkarproblemet :)

Original så sitter just sån kabel som är extra flexibel (extra fintrådig, SK heter den väl?) Men jag brukar dra utanför gångjärnen i en robotslang istället, då slipper man problem och det ser inte så dåligt ut om man gör det bra.

Men just vad gäller bakre torkaren har det nog varit 50/50 att det varit kabelfel jämfört med att motorn helt enkelt gett upp (rost/ärg).
Återkommer i frågan. :)
rd350 skrev:Ett tips angående vattenläckage, mycket vanligt att plusmatningskabeln till dragkroken som går igenom torpeden vid pedalerna inte är ordentligt avtätad, då rinner det in massor med vatten där! Titta rakt upp vid pedalerna, längst till vänster i "hörnet" så hittar du kabeln (om du har någon)
Skall kolla, tack för tipset! :)
gnestakalle skrev:Hade problemet med att det blev sjöblött på förarsidan efter regn i min -88b och kliade mig rejält i skallen tills jag drog mig till minnes från den tid när 240 var en vanlig taxibil att en del haft problem med denna ventilationslucka. Jag kollade och den stod mycket riktigt öppen och efter att jag stängt den så kom det inte in mer vatten.

Mvh GK
Ska även kolla upp detta. :)
Mvh
Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:Hade problemet med att det blev sjöblött på förarsidan efter regn i min -88b och kliade mig rejält i skallen tills jag drog mig till minnes från den tid när 240 var en vanlig taxibil att en del haft problem med denna ventilationslucka. Jag kollade och den stod mycket riktigt öppen och efter att jag stängt den så kom det inte in mer vatten.

Mvh GK
Just nu kom jag dock på att problemet enbart uppstår när bilen står stilla, dvs. så kan det ju därmed omöjligen vara detta. Skall som sagt kolla rakt uppåt vid pedalerna, längst till vänster på hur tätt det är runt plusmatningskabeln.

Sedan har jag ett annat problem och det är att kopplingen skorrar när man skall lägga in backen. Detta oljud slutar dock om man kopplar ur och kopplar i backen igen... Är det farligt och går det att åtgärda problemet?
Mvh
av Amarace
Angående backen så kan det vara en justering av kopplingen som behös, den frikopplar inte nog och det märks mest på backen då den inte har synkronisering. En annan sak kan vara att lamellen kärvar på spliensen på ingående axeln i lådan.
Ett tips kan vara att först lägga i ettan, sen direkt efter lägga i backen.
Användarvisningsbild
av Nordjämten
Amarace skrev:Angående backen så kan det vara en justering av kopplingen som behös, den frikopplar inte nog och det märks mest på backen då den inte har synkronisering. En annan sak kan vara att lamellen kärvar på spliensen på ingående axeln i lådan.
Ett tips kan vara att först lägga i ettan, sen direkt efter lägga i backen.
Ok, ok.. Skall konsultera med en kusin angående justering av kopplingen, först skall jag dock utföra en djupdykning i den röda boken... ;)

Kan det vara en idé att byta oljan i växellådan och på så sätt stävja problemet? Skall prova tipset imorrn. :)
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Just nu kom jag dock på att problemet enbart uppstår när bilen står stilla, dvs. så kan det ju därmed omöjligen vara detta. Skall som sagt kolla rakt uppåt vid pedalerna, längst till vänster på hur tätt det är runt plusmatningskabeln.
När jag hade problemet stod bilen på parkeringen under lång tid då den just då hade ett mycket svårfunnet fel och inte kunde köras.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:
När jag hade problemet stod bilen på parkeringen under lång tid då den just då hade ett mycket svårfunnet fel och inte kunde köras.

Mvh GK
Nu när det är nog ljust ute så hittade jag denna ventilationslucka och mycket riktigt var den öppen (spaken var mot förastolen), så jag tog och stängde den. Nu väntar jag bara på regn så man med säkerhet har åtgärdat iaf detta problem... ;) :mrgreen:

Gångjärnen på bakluckan ser dock nya ut, så troligen är dessa utbytta när de lagade rosten på henne för ~6-7 år sen. Skall ändå kolla på dom när jag väl ska laga rosten på insidan av luckan samt problemet med torkaren.

Sedan är jag imponerad Amarace, du hade helt rätt angående ettans växel och backväxeln, det skorrande ljudet uppkommer inte när jag lägger in backen om jag först lägger in ettan. Kanske måste man uppåt doro och hälsa på... ;) :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett gott råd är att du lättar på mattorna ända ner till plåten och torkar upp vattnet där och sedan lägger dit dagstidningar i omgångar tills det är torrt även i mattorna.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:Ett gott råd är att du lättar på mattorna ända ner till plåten och torkar upp vattnet där och sedan lägger dit dagstidningar i omgångar tills det är torrt även i mattorna.

Mvh GK
Hur lättar jag enklast på mattorna, för visst är det plyschmattan du menar? Är det bara att riva upp den försiktigt? Hur sätter jag tillbaka mattan efteråt?
Mvh
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har inte bilen tillgänglig men jag vill minnas att du får ta bort den där långa plastlisten som sitter vid insteget fram. Kanske du måste ta bort sidopanelen också samt panelen under rattstången. Det låter mycket men är hyfsat lätt. Nödvändigt är det i alla fall för att undvika framtida problem.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Nordjämten
gnestakalle skrev:Har inte bilen tillgänglig men jag vill minnas att du får ta bort den där långa plastlisten som sitter vid insteget fram. Kanske du måste ta bort sidopanelen också samt panelen under rattstången. Det låter mycket men är hyfsat lätt. Nödvändigt är det i alla fall för att undvika framtida problem.

Mvh GK
Helt klart, skall ta tag i det imorgon. Skall även ta och bläddra lite i boken, så får vi se om jag hittat något matnyttigt. ;)

Hoppas bara att mina saker från Skruvat kommer innan helgen..
Mvh
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag har också en V70 D3-2011 med varma/heta […]

Intressant, har varit med om dåligt/trå[…]

Hej! Blev erbjuden en uppsättning 19”-f[…]

Anliggande frambroms 740

Jag brukar skruva ur glidpinnarna och vända o[…]