Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Whisky
Hej alla gamla och nya forumister!

Det var ett tag sedan som jag skrev i forumet... Men ser att ni klarat er alldeles utmärkt utan mig under tiden! :shock: :wink:

Tja... vad ska jag då skriva om? -Jo, jag har legat ganska hårt på vägarna i sommar och avverkat närmare 1000 mil så jag kan ju ge er lite erfarenheter från sommaren, med alla fel och aber jag haft med min ”ädla springare”… Det kan kanske ses som en liten reflektion ur en Volvoägares liv och (o)lustar, om inte annat.

Tidigt i somras började min farthållare att krångla. Den kopplade ur sig allt som oftast då jag skulle låsa en hastighet. Ibland fick jag det för vissa bekanta felmeddelandet "Motorsystem, service erfordras".
-Jahopp, tänkte jag... Det är väl förmodligen den klassiska pedallägesgivaren som gett upp. Torde väl inte vara något ”hemman” att fixa till, om det nu var felet.

Försökte boka tid i Umeå för både service och felsökning/åtgärd, men semestertiderna hade börjat och de hade ingen tid förrän i augusti.
Kom på att jag skulle upp till Boden och svärföräldrarna några veckor senare och lyckades få en tid på Bil & Traktor (aukt. Volvohandlare/verkstad) i Boden.

Väl där servades bilen och jag fick veta att det visst var den förmodade pedallägesgivaren som orsakade felet med farthållaren… Dagen efter (då de fått hem en givare från Piteå) och 1330:- fattigare (exklusive servicekostnad) men tämligen glad att jag skulle få vila gasfoten i sommar hämtades bilen ut. Det var fredag eftermiddag och jag skulle rulla söderut igen…. Jag kopplade i farthållaren när jag kom ut på 97:an mot Luleå och… -Där kopplade fanstyget ur igen! Samma fel… Jag kom till Sävast, 7 km från Boden, men klockan var nästan 18:00 och B&T hade bommat igen för länge sedan… *SUCK*

Väl hemkommen till Umeå för en kort mellanlandning, lyckades jag på måndagen och på nåder få komma in på Bilbolaget för en snabb kontroll av felkoder.

Där avlästes ECM 130A, och ECM 91CF. Ok… och vad var då felet, enligt dem?
-Jo, efter lite lirkande om att kunna gissa utan att göra en fullödig felsökning gissade de på något luftläckage på sugsidan… Eller något fel på LMM… Eller kanske något med gasspjället. Men läckaget på sugsidan var det hetaste tipset. Schysst nog tog de i alla fall inte betalt för avläsningen!

Ok, inte så mycket klokare körde jag bilen hemåt och ringde till B&T i Boden och påtalade den misslyckade åtgärden. Kundmottagaren jag lämnat bilen till (f. ö. mycket trevlig och kunnig man) hade gått på semester och men den ”nya” snubben tyckte dock att det lät märkligt och funderade på om inte det kanske var något fel på givaren de bytt också… Tack och lov fick jag inga ursäkter om att de ändå hade bytt

Jag sa att jag skulle om en vecka åka ner till Hudiksvall och kunde se om jag fick en tid där. Den ”nya” kundmottagaren på B&T i Boden tyckte att det lät ju bra, och bad att de (Hudik-mekarna) skulle ringa upp till boden och rapportera till dem om vad de hittade.

En vecka senare var bilen inne på Volvo i Hudiksvall och de gjorde en ”felsökning-light” (de var också hårt drabbade av tidsbrist). De ville dock inte ”ärva” problemet och kommunicera med Boden, utan lämnade över till mig ett besked om att gasspjället var förmodad bov i dramat! De hade fått fram samma felkoder som i Umeå. Därför föreslog de ett byte av spjällhuset till den facila kostnaden av 7200:-. De hade dock inte tid att göra det nu.

Jag såg semesterkassan sina framför mina ögon, men ok… Fick jag igen kostnaden för pedallägesgivaren så fick jag väl svälja den kostnaden.

Problemet var bara att jag nu skulle åka ner till stockhol och därefter till Mariefred och jag hade inte tid att avvara bilen mer nu. Jag hade nu haft bilen inne på tre verkstäder och ännu fungerade inte min farthållare!
- Gasfoten fick motioneras på motorvägarna framöver likförbannat!

Efter att ha avverkat många mil i södra delarna av Svedala och med ett vältränat högerben a’ la Karelin bar färden åter norrut och till Umeå.

Väl hemkommen tog jag åter kontakt med Boden och talade om vad Hudiskvall hade konstaterat. Jag fick prata med kundmottagare 2 igen, eftersom nummer 1 inte återvänt från semestern ännu.
Denne nummer 2 avrådde mig från att bekosta ett byte av spjällhuset och istället bita ihop och invänta en ny super programvara som var på gång till spjällhuset, med bättre toleranser och som defacto skulle bota just ett problem med farthållaren. Det lät som en uppdaterad kille det här… Programvaran och en rengöring av spjällhuset skulle fixa biffen, mycket billigare och minst lika bra. Problemet var bara att den nya programvaran ännu inte kommit till min motor.

Jag var lite lätt skeptisk men det lät ju bra! Det var nu i slutet av Juli och det var bara att vänta… jag ringde igen ett par veckor senare, men ingen programvara till min motor hade dykt upp ännu och det är visst omöjligt att få reda på när den kan tänkas komma…

I slutet av augusti ringde jag till Bilbolaget i Umeå för att höra om de visste något om ”min” programvara. ”Ny programvara till Spjällhus och styrenhet med bättre toleranser som ska bl. a. fixa att farthållaren kan koppla ur”
Där blev svaret: EHHHHH…. Nja… Ny programvara??? Nja… det kommer ju programvaror lite då och då, men någon som skulle fixa något bestämt fel kände de inte till…
Jag ansåg det inte lönt att fortsätta diskussionen.

I förra veckan var jag åter i Boden och styrde kosan mot Bil och Traktor.

Verkare och kundmottagare nr 1 var nu tillbaka! Han bekräftade att det visst var på g en ny programvara till spjällhuset som banne mig SKA fixa mitt problem. Han drog ut en sida från deras ”Technical Journal” som mycket riktigt visar på att den är på G.

Han tyckte det var mycket underligt att de inte kände till att denna programvara är på gång i Umeå…Han sa: ”För att kunna jobba öht måste man dagligen kolla nyheter på programvarusidan och vara medveten om vad som är på gång!” Ja, ja. Listan jag fick av honom kan jag i alla fall damma i bänken på bilbolaget här i Umeå. Listan med motortyper som fått den nya programvaran är daterad 2006-08-29… Frågan är bara hur länge jag måste vänta??? Ingen kan svara på det!

För de som ev. har tillgång till Volvos system kan jag nämna att referensnumret på denna programvara är : SE13192 4.0 SV

Till råga på allt har jag fått en trilskande strålkastartorkare och något slammer från höger fram som uppträder mest vid högersväng med gaspådrag…

Bytbil.com börjar bli en mycket välbesökt hemsida på min dator…

Epilog:

Bemötandet jag har fått på samtliga verkstäder har varit mycket gott! I vissa fall stressat, men ändå… Jag har fått igen pengarna från givarbytet från Boden och de har trots allt varit mycket bra att ha att göra med!

Om det ändå detta faller någon skugga över någon i detta fall så är det väl över Volvos rutiner på verkstäderna generellt. Ovetskapen om när programvara kommer tycker jag är lite besynnerlig. Någon människa måste ju för f-n vara ansvarig för utvecklingen och borde gå att veva upp och fråga…
Sen verkar visst inte alla vara lika uppdaterade…

Trevlig höst tillönskas

//Whisky
av Hemgårn
Rolig och givande läsning! Hoppas du får mjukvaran snart!

8) Magnus
av jbl
Tråkigt med bilen men mycket underhållande läsning.

Jo jag vet också att det ska komma en programvara som ska vara en lösning på gasspjället.

Vi får hålla tummarna att dom som är drabbade blir avhjälpta av programvaran.
Användarvisningsbild
av Whisky
Tackar för lyckönskningarna!

Jo, jag ska svänga förbi Bilbolaget i veckan och kolla om inte programvaran kanske har kommit in...

En liten lustig anekdot kring den gamla programvaran med allt för snäva toleranser;
Det sägs att det är samma personer som programerat styrsystemen till JAS-planet som till Volvos dito... Kanske inte så underligt att det inte fungerat så bra! (HMM) Jag menar... JAS är ju bygd för att vara instabil! :wink:
Användarvisningsbild
av Whisky
Uppdatering:

Nu är spjällhuset rengjort och den nya programvaran hade äntligen kommit och är inlagd... Farthållaren fungerar perfekt och... Bäst av allt: Bilen känns rappare på gasen och motorn känns mer harmonisk! :-)-)
av Hemgårn
;) Grattis!
av NCR
Kan du posta vad den programvaran kallas från Volvo?
Användarvisningsbild
av Whisky
NCR skrev:Kan du posta vad den programvaran kallas från Volvo?
Hej,

I verkstadens "technical journal" är referensnumret till programvaran SE13192 4.0 SV.
Jag ska kolla på kvittot (ligger i bilen) om det finns någon mer "publik/allmän" referens på denna programvara.... Återkommer i så fall!
av Volvo_S60
Hej,

Fick också min S60-02 uppdaterad förra vecka. Uppdateringen till ETM heter VO 30677023. Vad det gäller mjukvaran till styrenheten så står där inget nummer.

Vilken skillnad det har blivit. Bilen hackar eller rycker ingenting. Känns nästan som en ny bil! :lol:

Finns lite mer info om ETM uppgraderingen på länken nedan.
http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... 45901&st=0

/Jonas

Det är för att ingen använder den.[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda.

Fläkten startar för att vädra ut mj[…]

Kan även fylla i, iom att TS hade Torx som up[…]