Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har just (visserligen med mycket hjälp men ändå...) lyckats byta spindelleder och tänte stolt dela med mig av hur vi gjorde :D Det finns säkert saker som kan göras smartare, kommentera gärna! Ni som byter spindelleder med vänster hand: ha överseende om det känns övertydligt!

Skaffa en Haynesmanual och nya leder. Hissa upp framvagn och palla under på bägge sidor, ta bort hjul. Borsta ren nedersta muttern (undvik rostlösare som kan tränga in och lossa konan i länkarmen så att leden bara går runt sedan) som fäster leden i länkarmen samt de 2 bultar som håller leden i fjäderbenet. Ta bort eventuell saxpinne. Lossa sen mutter och bultar lite genom använda en hylsa (vi använde biltemas ”round corner”) och ett långt spärrskaft och ta spjärn med båda fötterna in i hjulhuset mot motorn, håll emot under hylsan så att den inte slinter och dra sakta och fint. Ta bort muttern men låt bultarna som håller leden i fjäderbenet sitta kvar. Lossa på liknade sätt och ta bort bulten och brickan som håller krängningshämmarstaget i länkarmen (alltså den nedre, som sitter i länkarmen nära spindelleden). Sätt sedan dit spindelledsavdragaren (använde biltemas 19-1254, den större svarta) så att klykan hamnar ovanför länkarmen (mellan länkarmen och spindelleden, banka!) och avdragarens pigg hamnar på spindelledens ”nedersta spets”. Här behövde vi kapa av någon centimeter av spetsen med vinkelslip för att avdragaren skulle nå om. Skruva ihop avdragaren tills spindelledens kona släpper från länkarmen med ett klonk! Skruva bort bultarna som håller spindelleden i fjäderbenet. Bänd sedan med en kofot en bit in på länkarmen mot motorn så att denna fjädrar ned och det går att ta bort spindelleden. Sätt i konan på den nya spindelleden i länkarmen och jämka in leden i sitt fäste i fjäderbenet. Släpp upp kofoten.(praktiskt att vara två när man tar bort och sätter dit själva spindelleden). Om bultarna som håller leden i fjäderbenet är fräscha går det bra att återanvända dessa (enligt killen i Volvobutiken) trots att de ska moment + vinkeldras. Jag använde Biltemas spindelleder och där följer inte bultarna med. Borsta rent från gammal skruvlåsning och lägg på ny innan bultarna monteras och dras åt. Montera och dra åt muttern på spindelledens ”nedre spets”, Biltemas mutter är av självlåsande typ och har ingen saxpinne. Dra fast krängningshämmarstaget i länkarmen (här behövs ingen skruvlåsning). Montera hjulen, sänk ned och provkör!
Lesson learnt: När vi bytte på första sidan drog vi muttern på ”nedre spetsen” rund med en ringnyckel. Kapade sedan bort denna jämns med länkarmens undersida med vinkelslip. Det var ingen hit att försöka lossa spindelledens kona från länkarmen sedan! Efter att ha testat bankade, brytjärn och värme utan framgång gick det tillsist mha en vanlig avdragare (tvåarmad där spetsen modifierats lite för att inte halka av). Har man dragit muttern rund är det antagligen bäst att försöka att bara kapa bort själva muttern.
Sida nr 2 gick enormt mycket fortare!
Ett vanligt problem är att avdragaren som sagt är för liten invändigt. Ett hett tips är att använda en gaffel istället. Dvs. ett kilformat järn med en klyka som man använder för att slå isär armen och spindelleden. Jag gjorde så att jag skruvade bort de två bultarna som håller spindelleden i fjäderbenet och muttern. Sen slog jag isär spindelleden från armen. Sen är det bara att ta ett järnrör eller spett och bända ner armen för att kunna plocka bort spindelleden. Samma procedur när man monterar den nya. Då behöver man inte släppa på krängningshämmarstaget! Viktigt är dock att hissa upp bilen på båda sidor annars ligger krängninshämmaren och pressar uppåt. Ha så kul!
Gaffel är bättre än avdragare på 740. Eller så hänger man på spettet och drämmer till med handsläggan på sidan av länkarmen.

Kapa runddragen mutter med vinkelslip? Klyv både mutter och skruv i stället. Lättare att komma åt, och mindre risk att kapa i delen du ska ha loss.

Krängningshämmare har jag aldrig lossat. Häng på spettet. Eller sätt ett spännband mellan länkarmarna så stannar den nere.
Sparkz skrev:Gaffel är bättre än avdragare på 740. Eller så hänger man på spettet och drämmer till med handsläggan på sidan av länkarmen.
8<
Krängningshämmare har jag aldrig lossat. Häng på spettet. Eller sätt ett spännband mellan länkarmarna så stannar den nere.
Gaffel är kanske bättre på att lossa leden - men när jag har kört med gaffel har alltid gummit gått åt h-e på kulleden - jag köpte en
http://verktygsboden.se/avdragare/kulle ... .0.23044.1 fast den har dom inte haft i lager på länge nu - tycker den gör mindre skada !

Om man bara har en liten garagedomkraft så man bara kan lyfta ena sidan och är lika klen som jag är :-)
- då är det bäst att lossa krängningshämmaren ( i länkarmen )
/emwtur

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]