- mån 28 nov 2011, 11:56
Det blir alltid någon komplikation med system som är låsta oavsett om de är moderna eller inte. Detta gäller både V70N och V70II och många andra bilar på marknaden. Men om vi backar till V70/S70 eller tidigare så var det i Volvos fall betydligt enklare att byta ljudsystem. I t.ex. 100/200/700/900 serien väldigt lätt. Personligen tycker jag moderna bilars andra egenskaper är positiva jag vill inte backa tillbaka. Men jag håller med TS om att det är dumt att det är låst och integrerat. Det är faktiskt inget som den moderna tekniken egentligen kräver utan det är ett medvetet val från tillverkaren och Volvo är inte ensamma om detta.
Bosa skrev:Men även om man kan koppla till en sub rent fysiskt med hjälp av adapter till RCA så ställer jag mig lite frågande till hur det kommer fungera rent praktiskt. I V70N så finns det vad jag förstått en inbyggd form av EQ som i sin tur är anpassad till vad det sitter för prylar i bilen, jag fick t ex en förändring efter att ha laddat in mjukvara för PA-300-steget mot när bilen inte visste om att där satt ett slutsteg helt plötsligt.Hur menar du? Högnivå har du ju alltid. Men lågnivåutgång på V70II blir svårt vad jag kan se. Via MOST skulle man i princip kunna erhålla en obehandlad signal men adaptrar verkar saknas på marknaden och kanske även protokollmöjligheter (men det vet jag inget om).
Om man nu skeppar in ett eftermarknadssteg samt sub i en V70II går det då att få en oförändrad signal från stereon, alltså en signal om inte är behandlad via nån intern EQ? :)
Det blir alltid någon komplikation med system som är låsta oavsett om de är moderna eller inte. Detta gäller både V70N och V70II och många andra bilar på marknaden. Men om vi backar till V70/S70 eller tidigare så var det i Volvos fall betydligt enklare att byta ljudsystem. I t.ex. 100/200/700/900 serien väldigt lätt. Personligen tycker jag moderna bilars andra egenskaper är positiva jag vill inte backa tillbaka. Men jag håller med TS om att det är dumt att det är låst och integrerat. Det är faktiskt inget som den moderna tekniken egentligen kräver utan det är ett medvetet val från tillverkaren och Volvo är inte ensamma om detta.
Camel skrev:Men tillverkarna använder också tekniken till att låsa in bilägaren till just det aktuella märkets tillbehör och verkstäder på ett lite fult sätt. Detta är ju inte tekniskt nödvändigt utan det är som jag ser det ett mycket medvetet val. För att kontrollera fordonets säkerhetsstatus och att avgasreningen fungerar så har ju myndigheterna tvingat på alla tillverkare OBDII-standarden. Men motsvarande standardkrav finns inte för underhållnings- och komfortsystemen och det är oftast dessa som bilägaren vill komplettera/byta ut mot tredjepartstillverkade prylar. Men det är oftast svårt och ibland omöjligt.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."