Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Bosa skrev:Men även om man kan koppla till en sub rent fysiskt med hjälp av adapter till RCA så ställer jag mig lite frågande till hur det kommer fungera rent praktiskt. I V70N så finns det vad jag förstått en inbyggd form av EQ som i sin tur är anpassad till vad det sitter för prylar i bilen, jag fick t ex en förändring efter att ha laddat in mjukvara för PA-300-steget mot när bilen inte visste om att där satt ett slutsteg helt plötsligt.

Om man nu skeppar in ett eftermarknadssteg samt sub i en V70II går det då att få en oförändrad signal från stereon, alltså en signal om inte är behandlad via nån intern EQ? :)
Hur menar du? Högnivå har du ju alltid. Men lågnivåutgång på V70II blir svårt vad jag kan se. Via MOST skulle man i princip kunna erhålla en obehandlad signal men adaptrar verkar saknas på marknaden och kanske även protokollmöjligheter (men det vet jag inget om).

Det blir alltid någon komplikation med system som är låsta oavsett om de är moderna eller inte. Detta gäller både V70N och V70II och många andra bilar på marknaden. Men om vi backar till V70/S70 eller tidigare så var det i Volvos fall betydligt enklare att byta ljudsystem. I t.ex. 100/200/700/900 serien väldigt lätt. Personligen tycker jag moderna bilars andra egenskaper är positiva jag vill inte backa tillbaka. Men jag håller med TS om att det är dumt att det är låst och integrerat. Det är faktiskt inget som den moderna tekniken egentligen kräver utan det är ett medvetet val från tillverkaren och Volvo är inte ensamma om detta.

Camel skrev:Men tillverkarna använder också tekniken till att låsa in bilägaren till just det aktuella märkets tillbehör och verkstäder på ett lite fult sätt. Detta är ju inte tekniskt nödvändigt utan det är som jag ser det ett mycket medvetet val. För att kontrollera fordonets säkerhetsstatus och att avgasreningen fungerar så har ju myndigheterna tvingat på alla tillverkare OBDII-standarden. Men motsvarande standardkrav finns inte för underhållnings- och komfortsystemen och det är oftast dessa som bilägaren vill komplettera/byta ut mot tredjepartstillverkade prylar. Men det är oftast svårt och ibland omöjligt.
av Enzo
Man glömmer en positiv sak, det är att stölderna minskar markant.

Sedan undrar jag hur många av dem som kritiserar saken här i tråden som eg. tänker ha bilen i 20 år. Om 20 år är det knappast bilstereon som känns mest föråldrad, det törs jag nästan garantera.
Användarvisningsbild
av Bosa
Camel skrev:Hur menar du? Högnivå har du ju alltid. Men lågnivåutgång på V70II blir svårt vad jag kan se. Via MOST skulle man i princip kunna erhålla en obehandlad signal men adaptrar verkar saknas på marknaden och kanske även protokollmöjligheter (men det vet jag inget om).

Det blir alltid någon komplikation med system som är låsta oavsett om de är moderna eller inte. Detta gäller både V70N och V70II och många andra bilar på marknaden. Men om vi backar till V70/S70 eller tidigare så var det i Volvos fall betydligt enklare att byta ljudsystem. I t.ex. 100/200/700/900 serien väldigt lätt. Personligen tycker jag moderna bilars andra egenskaper är positiva jag vill inte backa tillbaka. Men jag håller med TS om att det är dumt att det är låst och integrerat. Det är faktiskt inget som den moderna tekniken egentligen kräver utan det är ett medvetet val från tillverkaren och Volvo är inte ensamma om detta.
Även högnivån påverkas ju av en intern EQ i HU. Alltså det jag menar är att i t ex V70N så laddar man mjukvara beroende på om där finns ett slutsteg och/eller sub. Det finns mjukvara för slutsteg (osäker om det är en för PA-200 och en annan för PA-300) och även en mjukvara för subben. Snackade med en snubbe förut på Volvo om just dessa och det mjukvarorna gör är att ändra den interna EQ:n för att matcha den aktuella stereoanläggningen.
Jag gissar på att för sub så ändras bland annat antingen nivåerna för det lägre registret eller helt enkelt delningsfrekvensen för dörrhögtalarna.
Denna interna EQ, kanske även delningsfilter, går inte att komma ifrån om man inte byter till eftermarknadsstereo helt och hållet vilket i en V70N är ganska simpelt. Ska tydligen finnas nån "signalrenare" som ska fungera skapligt också om man vill behålla original HU.

Nu kör jag med Volvos egna prylar förutom framsystemet och även om det fungerar helt ok så är det inte helt optimalt sålänge Volvos HU sitter där så det behöver ju inte vara ett problem i V70II heller. Om det nu går att få tag på en sub-mjukvara i efterhand överhuvudtaget till V70II, subben finns ju inte som ett tillbehör som det gjorde till V70N. :)

Och för att knyta an till trådens ursprungsämne så förstår jag faktiskt inte varför man inte ska kunna välja till en sub för t ex HP-paketet. Varför inte haft kvar samma koncept som för V70N där man åtminstone hade lite valfrihet och kunde kombinera mellanstereon med en sub.
Mulitmediaanläggningen i sig har fortfarande kunnat vara integrerat med bilens övriga system men att tvinga kunder till PS om de vill ha en sub känns väl sisådär. Jag kan köpa att man integrerar radio/CD/DVD osv med övriga bilen men att just inte ens erbjuda en sub till HP är lite väl sniket i mina ögon.
Volvo kanske anser att deras HP inte är bra nog för att bli ackompanjerad av en sub. :D

Så det är mycket möjligt att det finns svårigheter både HW och SW-mässigt att skeppa in en eftermarknadssub.
Användarvisningsbild
av Camel
Bosa skrev: Även högnivån påverkas ju av en intern EQ i HU. Alltså det jag menar är att i t ex V70N så laddar man mjukvara beroende på om där finns ett slutsteg och/eller sub. Det finns mjukvara för slutsteg (osäker om det är en för PA-200 och en annan för PA-300) och även en mjukvara för subben.
Originalsubben i V70N är inkopplad rent hårdvarumässigt med högnivå parallellt från bakre högtalarna. Ingen särskild mjukvara för subben behövs och finns inte heller vad jag vet. Ev. EQ-inställningar blir lika för bakre högtalare och sub.
Bosa skrev: Om det nu går att få tag på en sub-mjukvara i efterhand överhuvudtaget till V70II, subben finns ju inte som ett tillbehör som det gjorde till V70N. :)
Går inte till V70II vad jag vet. Originalsubben i V70II får sin signal via MOST så man blir beroende av vad Volvo vill och inte vill.

Bosa skrev: Och för att knyta an till trådens ursprungsämne så förstår jag faktiskt inte varför man inte ska kunna välja till en sub för t ex HP-paketet. :)
Inte jag heller. När jag beställde min bil V70II MY11 med HP gick det att få sub, har det i min bil. Måste vara ett rent politiskt val av Volvo. Jag kan inte se något tekniskt skäl. Kanske möjligen något med Sensus, det har inte min bil.
Användarvisningsbild
av Bosa
Enzo skrev:Man glömmer en positiv sak, det är att stölderna minskar markant.

Sedan undrar jag hur många av dem som kritiserar saken här i tråden som eg. tänker ha bilen i 20 år. Om 20 år är det knappast bilstereon som känns mest föråldrad, det törs jag nästan garantera.
Men att inte kunna välja till en sub till HP gör väl ingen skillnad på stöldbegärligheten? :wink:

Nä men integreringen av stereon i bilens system har säkert minskat stölderna av bilstereos. Har väl ersatts av nåt annat istället, kanske R-Design-prylar.

Jag äger inte mina bilar i 20 år, entusiastfordon är kanske en annan sak men dit hör knappast dessa bilar. Men för den sakens skull kan man väl vara missnöjd med att behöva beställa det största stereopaketet om man nu vill ha en sub.

Är det enbart integreringen av multimedian i bilen du pratar om så finns det en annan aspekt av ett helt integrerat system och det är servicekostnad för mig som kund, vad handlar det om för pengar om t ex CD/DVD:n helt plötsligt slutar fungera?
Eller något så enkelt som att den yngste sonen i ett obevakat ögonblick ser cd-sloten som ett perfekt ställe att göra sig av med den där kladdiga glaspinnen. :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev: Om 20 år är det knappast bilstereon som känns mest föråldrad, det törs jag nästan garantera.
Det går mycket fortare än så, jag har ryggat tillbaka från riktigt fina BMW bilar jag tänk köpa som beganade och så sitter det en kasettspelare i instrumentbrädan :-O) :-O) :-O) . Inte en chans att jag köper den billen som beggad.... då ska det åtminstone vara 50.000 avslag på priset.
Användarvisningsbild
av Bosa
Till Camel: Det finns faktiskt mjukvara till originalsubben, har sett den själv när mjukvaran för slutsteget skulle laddas in. Art. nr. 30752133 för V70N 05-. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Den förra Volvon som jag köpte ny körde jag 46000 mil under 18 år med. Samma Blaupunkt satt i hela tiden. Fast mitt intresse för musik är ju knappt mätbart, förstås. Jag ägde nog två kassetter som spelades ibland i den bilen, men någon CD eller DVD som passar till den senaste bilen vet jag knappt om jag äger.
Användarvisningsbild
av Camel
Bosa skrev:Till Camel: Det finns faktiskt mjukvara till originalsubben, har sett den själv när mjukvaran för slutsteget skulle laddas in. Art. nr. 30752133 för V70N 05-. :)
Jag visste inte att det fanns och jag vet de som monterat sub i V70N utan särskild mjukvara. Men likväl är originalsubben ansluten parallellt med högtalarna bak.

Men jag har två gissningar:

1. Kanske mjukvaran hanterar den remote signal från REM som slår av/på subben när man manövrerar ljudanläggningen?
2. Kanske mjukvaran på något sätt sänker inflytandet av vissa frekvenser till bakhögtalarna som skulle orsaka distorsion i dessa men som subben ändå är tillräckligt känslig för, alltså en sorts EQ?

Om det inte är något av ovanstående så förstår iaf inte jag vad mjukvaran till subben gör.
av Enzo
Bosa skrev:
Enzo skrev:Man glömmer en positiv sak, det är att stölderna minskar markant.

Men att inte kunna välja till en sub till HP gör väl ingen skillnad på stöldbegärligheten? :wink:

Nä men integreringen av stereon i bilens system har säkert minskat stölderna av bilstereos. Har väl ersatts av nåt annat istället, kanske R-Design-prylar.

Jag äger inte mina bilar i 20 år, entusiastfordon är kanske en annan sak men dit hör knappast dessa bilar. Men för den sakens skull kan man väl vara missnöjd med att behöva beställa det största stereopaketet om man nu vill ha en sub.

Är det enbart integreringen av multimedian i bilen du pratar om så finns det en annan aspekt av ett helt integrerat system och det är servicekostnad för mig som kund, vad handlar det om för pengar om t ex CD/DVD:n helt plötsligt slutar fungera?
Eller något så enkelt som att den yngste sonen i ett obevakat ögonblick ser cd-sloten som ett perfekt ställe att göra sig av med den där kladdiga glaspinnen. :D
Jag syftade mer på integreringen av ljudanläggningen. Sedan är det ju faktiskt så, man får ju mer för pengarna om de stoppar in grejerna direkt från fabriken. Och de allra flesta är ju nöjda med det som de får med. Det är trots allt en ganska liten del som håller på att byta prylar jämt och ständigt.

Men, menar du att sonen inte kan stoppa in en glasspinne i en, låt oss säga Pioneer CD-spelare?

Jag har ännu inte, på 25 år, haft det problemet iofs, och jag har heller aldrig bytt stereo i bilen under den tid jag haft en bil, så i ärlighetens namn, jag tror det här är ett icke-problem för majoriteten av bilägarna. Och skulle jag köpa en 20 år gammal bil idag, låt oss säga en 92ans 945a med en imonterad stereo, en Clarion CD-spelare. Inte fasen skulle jag plocka i ett avancerat multimediasystem i den bilen, med skärmar bak, integrerad navigation etc etc... jag skulle rulla på med det som satt i, och det tror jag majoriteten av dem som köper vad i sammanhanget får anses vara värdelösa bilar, med betoning på att inte ha något monetärt värde (typ 5000 spänn).
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]