Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
"Problemet" är att då får man ha någon typ av standard med all infotainment. Drömscenariot hade varit en iPad-liknande skärm som gör att man kan bestämma precis hur man vill ha bilens multimedia. Sen att man kan köpa olika stora t.ex högtalarpaket ändå.
Användarvisningsbild
av Camel
Eftersom varken Duett eller äldre Supra har MOST så antar jag att det är acceptabelt att inte använda MOST när man uppgraderar. Och då plötsligt kan man ansluta en subwoofer i V70II också. Det har tekniskt redovisats i tidigare inlägg hur man kan göra det. Frågan är bara om Supras come back innebär MOST (eller Japansk motsvarighet) om du funderar på den. :D

Men jag förstår din poäng VolvoB20, det är faktiskt egendomligt att det inte går att ansluta en A/D-omvandlare till MOST på V70II. Det behövs ju bara en mjukvaruändring egentligen. Om Volvo hade haft minsta vilja skulle de ju förenklat uttryckt lagt in detta i menyinställningarna: "Nod för lågnivåutgång på MOST Ja/Nej". Sedan skulle man behöva hårdvarumodulen, antingen från Volvo eller tredjepart om protokollet är fullt standardiserat som MOST påstår. Tyvärr är V70II inte det enda exemplet på modern bil där vissa saker är svåra eller omöjliga.

Det där med inmurad tjock-TV kanske inte var så dumt ändå. Jag har en mycket fin fullt fungerande 32-tummare flat screen tjock-TV (73 kg) som står längst in i förrådet. Ingen vill ha den ens gratis. Inte ens om jag levererar den. Insamlingen på återvinningscentralen bara skakade på huvudet. Istället för att slänga den kanske jag skulle dra nytta av den på föreslaget sätt? :wink:
av oldtimersmc
"Att hårdintegrera stereon i bilen, det är som att du skulle bygga in din 28-tums tjockTV i den bärande skorstenstocken i din villa så du skulle få leva med den under husets hela livstid.

Over and out... Bra skrivet B20!

Att inte Volvo begripit det i längden osmarta i upplägget är minst sagt olyckligt men det bruka ju slå tillbaks när man minskar kundnyttan...
För fan billjud är ju skitviktigt för nyrekryteringen!!!
av oldtimersmc
22k för en papptratt bara sååå dumt :twisted:
Användarvisningsbild
av Camel
oldtimersmc skrev:Att inte Volvo begripit det i längden osmarta i upplägget är minst sagt olyckligt men det bruka ju slå tillbaks när man minskar kundnyttan...
För fan billjud är ju skitviktigt för nyrekryteringen!!!
Det är viktigt att erbjuda det kunderna vill ha fär att hålla nybilsförsäljningen uppe. Men å andra sidan vi som köpt bilen redan med den kassa ljudanläggningen kan ju se fram emot bra andrahandsvärden då många ljudbyggare vill ha V70II som utgångsobjekt när man vill bygga riktigt ljud. Då förslår ju en generator på 180 A lite mer. Många V70II kommer att rulla omkring i framtiden och dunka när de går som ungdomsbilar med sin tionde ägare. 8)
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Att hårdintegrera stereon i bilen, det är som att du skulle bygga in din 28-tums tjockTV i den bärande skorstenstocken i din villa så du skulle få leva med den under husets hela livstid.
Den ÄR bra. Jag skrattar faktiskt lite... :lol:

Frågan är om du inte skulle sticka upp den under näsan på Volvos marknadsfolk i ett mail.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:
oldtimersmc skrev:. Men å andra sidan vi som köpt bilen redan med den kassa ljudanläggningen kan ju se fram emot bra andrahandsvärden då många ljudbyggare vill ha V70II som utgångsobjekt när man vill bygga riktigt ljud.
Och hur skulle det gå till ?:-/ det finns ju inte ens en fysisk plats att ens kunna montera en nyare huvudenhet någostans i panelen, och än värre är den ju att man har mixat ihop funktionerna för stero, klimatanläggning och bilinställningar i panel, display, knappsats och central styrenhet i ett för att totalt blockera alla uppdateringar.

Vi kommer att se ett ohyggligt litet antal V70II som uppgraderas.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:
Camel skrev:Men å andra sidan vi som köpt bilen redan med den kassa ljudanläggningen kan ju se fram emot bra andrahandsvärden då många ljudbyggare vill ha V70II som utgångsobjekt när man vill bygga riktigt ljud.
Och hur skulle det gå till ?:-/ det finns ju inte ens en fysisk plats att ens kunna montera en nyare huvudenhet någostans i panelen, och än värre är den ju att man har mixat ihop funktionerna för stero, klimatanläggning och bilinställningar i panel, display, knappsats och central styrenhet i ett för
att totalt blockera alla uppdateringar.
Jag är rädd för att det innebär en total ombyggnad. :wink: På gamla V70N kunde man ladda en mjukvara som tillåt att man tog bort originalstereon. Där var det åtminstone fysiskt möjligt att sedan montera dit en tredjepartsanläggning. Vet ej om det finns liknande mjukvara att köpa (lär absolut inte vara gratis isf :cry: ) till V70II? Men monteringsplatsen blir hur som helst ett problem.
Tyvärr inget unikt för V70II, många nyare bilar har integrerade ljussystem och dåligt med plats i panelen för tredjepartsutrustningar.

VolvoB20 skrev: Vi kommer att se ett ohyggligt litet antal V70II som uppgraderas.
De som bygger riktigt ljud brukar modifiera bilarna alldeles otroligt mycket. De drar sig t.o.m. inte ens för ändra på hela inredningen, karossändringar, generatorbyte, etc. Bilen får anpassa sig till ljudsystemet så att säga. Att ljudsystemet är bångstyrigt att modda i V70II kommer sannolikt inte att vara något större hinder för entusiasterna. De hade inte velat använda dessa prylar oavsett om de gått att modda eller ej. Men generatorkapacitet finns likaså plats i lastutrymmet för utrustning. Men i normalfallen håller jag med dig. Det exempel jag avser är ju inte vad majoriteten sysslar med.

I det stora hela har vi nog samma åsikt om att det är dumt att den integrerade ljudanläggningen i V70II är onödigt låst och bråkig att ha att göra med om man vill modda. Tekniken medger ju i de flesta fall öppenhet om tillverkaren hade velat. Håller också helt med dig om att Volvo inte tänker kundorienterat kring detta. Men jag har även åsikten att detta gäller tyvärr inte bara V70II eller Volvo. Det gäller många andra nyare bilar av andra märken också.
av Biltoken
Camel skrev:
VolvoB20 skrev:Att hårdintegrera stereon i bilen, det är som att du skulle bygga in din 28-tums tjockTV i den bärande skorstenstocken i din villa så du skulle få leva med den under husets hela livstid.
Den ÄR bra. Jag skrattar faktiskt lite... :lol:

Frågan är om du inte skulle sticka upp den under näsan på Volvos marknadsfolk i ett mail.
Jag är övertygad om att Volvos marknadsfolk hårdintegrerar teknisk förarutrustning efter noga övervägande.

Teoretiskt leder det naturligtvis till större intäkter, fler sålda bilar, eftersom man tvingar kunden att köpa en helt ny bil för att få den senaste tekniken. I praktiken är det inte riktigt så enkelt, bilköparen kan bli besviken över sin monokroma skärm i den 1,5 år gamla XC60n och köpa en bil av annat märke vid nästa bilinköp.

Det är också i teorin, men inte i praktiken, smart att ta 60% mer betalt för, än vid nyköp, att uppgradera utrustning som kunden köpt "förberedelse" för, som t ex RTI. Även om ett påslag på ca 500% x 10.000 bilar blir mer än 800% x 500 bilar.
Användarvisningsbild
av Bosa
Men även om man kan koppla till en sub rent fysiskt med hjälp av adapter till RCA så ställer jag mig lite frågande till hur det kommer fungera rent praktiskt. I V70N så finns det vad jag förstått en inbyggd form av EQ som i sin tur är anpassad till vad det sitter för prylar i bilen, jag fick t ex en förändring efter att ha laddat in mjukvara för PA-300-steget mot när bilen inte visste om att där satt ett slutsteg helt plötsligt.

Om man nu skeppar in ett eftermarknadssteg samt sub i en V70II går det då att få en oförändrad signal från stereon, alltså en signal om inte är behandlad via nån intern EQ? :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]