VolvoB20 skrev:Camel skrev:Men å andra sidan vi som köpt bilen redan med den kassa ljudanläggningen kan ju se fram emot bra andrahandsvärden då många ljudbyggare vill ha V70II som utgångsobjekt när man vill bygga riktigt ljud.
Och hur skulle det gå till ?:-/ det finns ju inte ens en fysisk plats att ens kunna montera en nyare huvudenhet någostans i panelen, och än värre är den ju att man har mixat ihop funktionerna för stero, klimatanläggning och bilinställningar i panel, display, knappsats och central styrenhet i ett för
att totalt blockera alla uppdateringar.
Jag är rädd för att det innebär en total ombyggnad.

På gamla V70N kunde man ladda en mjukvara som tillåt att man tog bort originalstereon. Där var det åtminstone fysiskt möjligt att sedan montera dit en tredjepartsanläggning. Vet ej om det finns liknande mjukvara att köpa (lär absolut inte vara gratis isf

) till V70II? Men monteringsplatsen blir hur som helst ett problem.
Tyvärr inget unikt för V70II, många nyare bilar har integrerade ljussystem och dåligt med plats i panelen för tredjepartsutrustningar.
VolvoB20 skrev:
Vi kommer att se ett ohyggligt litet antal V70II som uppgraderas.
De som bygger riktigt ljud brukar modifiera bilarna alldeles otroligt mycket. De drar sig t.o.m. inte ens för ändra på hela inredningen, karossändringar, generatorbyte, etc. Bilen får anpassa sig till ljudsystemet så att säga. Att ljudsystemet är bångstyrigt att modda i V70II kommer sannolikt inte att vara något större hinder för entusiasterna. De hade inte velat använda dessa prylar oavsett om de gått att modda eller ej. Men generatorkapacitet finns likaså plats i lastutrymmet för utrustning. Men i normalfallen håller jag med dig. Det exempel jag avser är ju inte vad majoriteten sysslar med.
I det stora hela har vi nog samma åsikt om att det är dumt att den integrerade ljudanläggningen i V70II är onödigt låst och bråkig att ha att göra med om man vill modda. Tekniken medger ju i de flesta fall öppenhet om tillverkaren hade velat. Håller också helt med dig om att Volvo inte tänker kundorienterat kring detta. Men jag har även åsikten att detta gäller tyvärr inte bara V70II eller Volvo. Det gäller många andra nyare bilar av andra märken också.