Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av dozer
Tjena,

Jag undrar om någon har tips på hur man kan laga en kopplingsarm där "gropen" som slavcylinder pinnen går i är för stort/gått hål i,den kopplar inte riktigt ur som den skall...har ingen möjlighet att svetsa eller så för tillfället.

Tacksam för hjälp!

Mvh.
av dozer
Sitter och pular med det nu fast ingen kupol utan en M8 bult som jag har borrat ur skallen på så det blir ett koniskt hål sen tänkte jag stoppa i den så att den går igenom hålet på kopplingsgaffeln och så kan pinnen från servot trycka mot den.... Kan det vara något?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är väl inte hålet som är stort, utan plastklumpen på pinnen som är borta? Kupolmutter låter inte dumt... Jag har nog slipat skallen rund på en vanlig M8 nån gång. Funkar bra om man sätter skruven i borrmaskinen och snurrar den samtidigt som man slipar.
av dozer
Det ser ut som plastklumpen är kvar....
Det skall väl inte vara något hål alls egentligen genom kopplingsgaffeln om man har hydralisk koppling?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan vara att plastklumpen är slut, lägg upp en bild om möjligt via forumbilder.se

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jo, det är hål, och det är så dumt så det finns inte.
Hade räckt med en pressad "grop", men så blev det inte. Nu äter sig plasten igenom och så tappar man pinne och kolv. Och upptäcker man det i tid så finns inte pinnen att köpa löst, utan det blir hela cylindern.
av umekille
köpte ny cylinder på min 945 satte kopparpasta
mot armen .felet är att man trampar ut kolven för
mycket o då läker den efter ett tag...jag kopplar numera
på pedalen just som det behövs...inte i botten.
av dozer
Tror den var 82 mm lång eller så,några m.m kan den säkert diffa i längd...
Min bil är en 745 GL -91
Det verkar som det skiljer lite på olika modeller,jag har ett helt nytt slavservo hemma men pinnen som hörde till det servot var typ 5 m.m för kort !?!
Kopplingen tar högt upp.

Det är 20 mm frigång på kopplings[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]