NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av easyrider
Hade annons på Blocket på min förra bil och kontaktades av ngn liknande som den där... Självklart ett scam-försök.
Samma sak för några år sedan när jag annonserade en Merca jag hade.
De försöker knyta säljaren närmare för att lite senare säga att det inte funkade med PayPal och att man ska lämna kontouppgifter o.dyl.
Varning, således.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har husvagnen till salu på lokus och fick ett likadant mejl, dock från en annan mailadress ([email protected])

> Meddelandet är:> Hej, detta är husvagn fortfarande till salu? (Bara det lät misstänksamt, sen när jag svarade att den var det fick jag genast ett mejl tillbaka)

>Thank for your email....,How much are you willing to sale it and present condition?....Doget back to me fast..regards.

Tror jag strunatar i att svara nåt mer :roll:

/Kalle
Användarvisningsbild
av nikco
McDonald skrev:
nikco skrev:Never use paypal! .
Paypal fungerar klockrent om man vet hur man skall använda det, har använt över 100 gånger
Bluffen i detta fallet bygger på en falsk bekräftelse via mail på reserverade pengar. Räcker att logga in på sitt Paypal-konto och se om man har samma bekräftelse där, om inte, är det falskt. Hur svårt kan det va :?:

Som sagt läs i länken så fattar ni http://helpcentre.carsales.com.au/scam- ... ment-scam/
Always independently verify with your bank, PayPal or other account that the funds have been received by personally logging in and checking the account yourself
Klart PayPal fungerar, det va inte det jag menade det jag skrev. Finns också ett annat sätt som PayPal är svaga i, och jag själv har blivit blåst.
I mitt fall vart den en liten pytt summa på 40$ men principen är detsamma.
Och det är just att man kan göra en form av "Back charge" dvs om jag betalar för något, och låtsas som att jag inte får det kan jag kräva tillbaka pengarna.
Det som kunden kan göra som har fått betalt är bara att låsa transaktionen, förhoppningsvis innan pengarna har försvunnit från PayPal. Men i valet och kvalet får personen aldrig se pengarna trots att han har blivit blåst. Detta va iofs om en sak online så fanns inge kvitto eller liknande, nu handlar detta om bilköp så är nog lite annorlunda.

Western Union är lite mer pålitliga just transaktions mässigt imo, dock dyra avgifter.
av umekille
varken första eller sista försöket...
tips. kontant betalning vid avhämtning.
(dataöverföring från konton vid avhämtande)
hämtas på plats. inga utländska köpare.
skrivits en hel del om detta på usabil.nu
där folk blivit t.ex. ombedd inlösa en växel
men liten högre summa o skicka överblivet till
baks.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja