Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:/.../man tycker ju att utvecklingen skulle gått frammåt sedan dess så eftermarknadsintallation skulle vara busenkelt. Men det verkar ju snarare gått bakåt.
Som lite kuriosa kan nämnas att en V70II MY11 har ca 400-450 enskilda elkomponenter lite beroende på variant. Då räknas en högtalare, en dörrkontakt, kylvätsketempgivare, kombiinstrument DIM, motorstyrenehet ECM, centralenhet CEM, etc. var för sig som en enskild elkomponent men inte t.ex. säkringar, glödlampor, etc. Så t.ex. hela instrumentpanelen blir inte så värst många enskilda elkomponenter i denna beräkningen. Till detta kommer ett mycket stort antal kopplingspunkter (förgreningar, kontaktstycken, jordpunkter, etc.). Det finns ca 80-90 säkringar i en V70II (beroende på utrustningsnivå).
Eldokumentationen till V70II tar 380 A4-sidor komplett för hårdvaran för de varianter som finns. Alla modulernas interna dokumentation tillkommer som bara för motorstyrningen är åtskilliga sidor. Sedan tillkommer ett för mig okänt antal programrader i de olika systemen. :roll:

Eldokumentationen till en Volvo Duett rymdes på ett papper och bilen hade mindre än en tiondel så många elkomponenter som V70II. Duett hade 4 säkringar i elsystemet. Till detta kom komponentdokumentation på några av komponeneterna på sammanlagt några tio-tals papper.
Ingen mjukvarudokumentation behövdes till Duett. 8)

Installation av elektriska tredjepartsprylar i en Duett var definitivt lättare för hemmapularen. Men det fanns ju heller inga avancerade prylar att installera med dagens mått mätt. Nu har tröskeln höjts för kravet på hemmapularens kompetens och ibland är det t.o.m. omöjligt att efterinstallera vissa elektriska prylar i moderna bilar.
av AndS
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: The MOST transceiver even provides industry-standard to connect to off-the-shelf DAC's from many manufacturers.
Letar med ljus och lyckta men hittar nada.... var hittar man en, och till vettigt pris.
ThomasT skrev:Du får väl göra som vi andra... och ta signalen ifrån högnivåkablarna.
Det hade jag till min Sprakomatic booster anno 1982, alltså för 29 år sedan, (Flera här var väl inte ens födda då) Sådant skräp ska man väl inte tvingas använda i en sprillans bil 2011 ?:-/¨
[/img]
Detta är en kulturskatt. Du få komplettera din samling med några Clarionförstärkare som jag har liggande, också från 81/82, och av samma modell som i deras demobil, en svart Audi Quatro cupé av den första årgången om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Som lite kuriosa kan nämnas att en V70II MY11 har ca 400-450 enskilda elkomponenter lite beroende på variant. Till detta kommer ett mycket stort antal kopplingspunkter (förgreningar, kontaktstycken, jordpunkter, etc.). Det finns ca 80-90 säkringar i en V70II (beroende på utrustningsnivå).
Eldokumentationen till V70II tar 380 A4-sidor komplett för hårdvaran för de varianter som finns.
Ok, om det nu finns elvahundrafemtiosjutusensexhudraförtionnio stycken elkomponenter i min V70, Då är det ju grymt underligt att det inte kan finnas en lågnivåkontakt.

Har också googlat sönder min dator snart och hittar inte en enda most->lågnivåutgång adapter.

Vi skickade ju folk till månen för 40 år sedan, hur svårt på en skala 1 - 10 kan det vara att inkuldera en lågnivåkontakt.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Men visst var det lite charmigt med 144:an som man stolt hade equaliser, polisradio och fräcka högtalare i hatthyllan. För att inte glömma alla fräcka tillbehör av krom, plast och plysch. Kanske hade man toppat med en fräck klädsel på stolarna och kromade fälgar. :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
VolvoB20 skrev:

Det hade jag till min Sprakomatic booster anno 1982, alltså för 29 år sedan, (Flera här var väl inte ens födda då) Sådant skräp ska man väl inte tvingas använda i en sprillans bil 2011 ?:-/¨
Testat en lågnivåomvandlare av dagens snitt eller är din preferens av sådana 29 år gamla? I så fall förstår jag din frustration om du tror att det inte hänt något även på den fronten under 29 år...
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Ok, om det nu finns elvahundrafemtiosjutusensexhudraförtionnio stycken elkomponenter i min V70, Då är det ju grymt underligt att det inte kan finnas en lågnivåkontakt.
Jag håller med om att det är dåligt av Volvo att inte inkludera lågnivåutgång eller åtminstone tillhandahålla en lösning för eftermontage, jag är helt enig med dig. 8)

Men jag håller inte med om att detta skulle innebära att du inte kan eftermontera en tredjeparts subwoofer i en V70II. Tänk på att i V70N var original subwoofer kopplad på högnivå och hade en inbyggd omvandlare till lågnivå. Ingen klagade väl på det? Precis som Variosboy påpekar är dagens lågnivåomvandlare ljusår bättre prestandamässigt en de prestanda som omvandlaren i en gammal Sprakomatic kan uppvisa. Dessutom är ju själva högnivåsignalen från dagens ljudanläggningar bättre också. Aldrig att jag skulle låta en sådan petitess hindra mig från att beställa en modern bil om jag gillar bilen i övrigt. Dock håller jag med om att även om du köper en fin tredjeparts subwoofer och elektriskt kan koppla in den med en hög/lågnivåomvandlare av hög kvalitet kan ju problem uppstå med det fysiska montaget om den tar mer plats än originalwoofern. Men så är det med de flesta tredjepartsprylarna så det är inget som är unikt för detta fall.
Användarvisningsbild
av Camel
TotanTotan skrev:Men visst var det lite charmigt med 144:an som man stolt hade equaliser, polisradio och fräcka högtalare i hatthyllan. För att inte glömma alla fräcka tillbehör av krom, plast och plysch. Kanske hade man toppat med en fräck klädsel på stolarna och kromade fälgar. :D
Ja, det var verkligen tider det! Det var kanske inte bättre förr rent tekniskt men definitivt tycker jag det var roligare förr! :D
Användarvisningsbild
av Camel
Jag nämde inte att likströmsgeneratorn i en tidig Duett hade 40A @ 6V det blir en effekt av 240W. Generatorn i V70II ger 180A @ 14V vilket blir 2,5kW! Även om man räknar med nominell systemspänning på 12V blir det närmare 2,2 kW till förfogande. Dessutom från ett relativt lågt motorvarvtal eftersom V70II har växelströmsgenerator. :D

Om det nu är så viktigt med riktigt dunk i ljudet från ljudanläggningen så saknas det definitivt inga grundförutsättningar vad gäller stromförsörjning i en V70II för detta. Ett extra batteri kompletterat med några kraftiga kondensatorer för impedansens skull bara sedan kan man installera en mycket kraftig ljudanläggning i bilen om man så vill. El finns det. :wink:

Den tekniska utvecklingen har gått framåt på många sätt men inte på alla punkter. Generatorn i äldre bilar var oftast så klen att det blev problem med att installera även ett så vanligt tillbehör som extraljus rent strömförsörjningsmässigt. I dagens bilar är det tvärt om: Strömförsörjningen är inte problemet utan det fysiska montaget av extraljus brukar vålla mest bekymmer och i en del fall relästyrningen med knapp som behöver mjukvara. :roll: En subwoofer i en Duett skulle bli en verklig utmaning strömförsörjningsmässigt. :wink:
av Steff 99
Gurra82 skrev:Skall du säga steff99 som har lipat tid och otid för att din V70 D5 drog SÅ mycket diesel! (PO)
Och ??? Volvo eller rättare sagt ÅF gjorde en snygg inbytesaffär efter 8 månader, sedan fick jag visserligen vänta 24 veckor ytterligare innan den nya bilen var levererad.
För övrigt så var bränsleförbrukningen bara en bisak, det var alla de övriga problemen som gjorde att bilen blev en "Lemon" !!
Så det där med att lipa får stå för dej..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Camel skrev:Tänk på att i V70N var original subwoofer kopplad på högnivå och hade en inbyggd omvandlare till lågnivå. Ingen klagade väl på det?
Jo jag klagade, Subben i min V70N orsakade förvisso ett slags muller och dån, inte tu tal om annat, men det hade ju inte så mycket med musiken att göra :D
Camel skrev:Precis som Variosboy påpekar är dagens lågnivåomvandlare ljusår bättre prestandamässigt en de prestanda som omvandlaren i en gammal Sprakomatic kan uppvisa.
Det hjälper ju inte fullt ut, Jag vill ju inte alls skicka ut de lägsta frekvenserna till dörrhögtalarna för det blir ju mest bara distortion, dessa får gå till subben enbart. Därför vill jag dela upp lågnivåsignalen med att bra justerbart filter innan jag alls skickar det till slutstegen. Så gör jag i alla andra bilarna jag har.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]